تصمیم گیری مؤثر از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه
محورهای موضوعی : مدیریت جهادیمریم رحمتی 1 , امیر دانشور 2 , فریبا صلاحی 3 , مهدیه اخباری 4
1 - گروه مدیریت، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران
2 - گروه مدیریت فناوری اطلاعات، واحد الکترونیکی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - گروه مدیریت صنعتی، واحد الکترونیکی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4 - گروه مهندسی صنایع، واحد الکترونیکی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: اخلاق, تصمیمگیری اخلاقی, تصمیمگیری مؤثر, قرآن و نهجالبلاغه,
چکیده مقاله :
یکی از دغدغههای تمامی افراد به ویژه مدیران تصمیمگیری میباشد. این اهمیت با پیشرفتهای اخیر در علوم انسانی و طرح موضوعات اخلاقی جدید در اخلاق مدیریت نوین دوچندان شده و تصمیمگیری اخلاقی را با پیچیدگیهایی خاص توأم کرده است. در این مقاله جهت نهادینه کردن تصمیمگیری اخلاقی در جامعهی مدیران با ارائهی الگویی اسلامی از دیدگاه امیرمؤمنان در نهج البلاغه، به بسط مؤلفهی تصمیمگیری در مبحث اخلاق مدیران پرداخته شده است. بدین منظور موضوع تصمیمگیری اخلاقی مورد بررسی قرار گرفت و مؤلفههای آن در نهج البلاغه بیان گردید. در کلام امام علی (ع)، مؤلفههای تصمیمگیری اخلاقی شامل دانش و بصیرت، توکل، مشورت، امانتداری، عدالتگرایی و ... هستند. همچنین آفات تصمیمگیری اخلاقی از منظر نهج البلاغه شامل ناتوانی در پیشبینی و ارزیابی پیامدهای احتمالی، شتابزدگی، غلبهی احساسات و منافع مادی میباشد. درنهایت نیز مدلی برای تصمیمگیری بر اساس مبانی اسلامی تدوین گردیده است. درنهایت توصیه میشود افرادی که در رأس تصمیمگیری و تعیین سر نوشت افراد قرار دارند، با معارف ومتون اسلامی آشنایی داشته باشند و از مدل ارائه شده در این پژوهش به عنوان الگو و راهنما استفاده نمایند.
One of the concerns of all people, especially managers, is decision making. This importance has doubled with recent advances in the humanities and the emergence of new ethical issues in modern management ethics, and has combined ethical decision-making with particular complexities. In this article, in order to institutionalize ethical decision-making in the community of managers, by presenting an Islamic model from the point of view of Amir Mo'menan in Nahj al-Balagha, the decision-making component in the ethics of managers has been developed. For this purpose, the issue of ethical decision-making was studied and its components were stated in Nahj al-Balagha. In the words of Imam Ali (AS), the components of moral decision-making include knowledge and insight, trust, consultation, trustworthiness, justice, and so on. Pests of moral decision-making from the perspective of Nahj al-Balagha also include inability to predict and evaluate possible consequences, haste, overcoming emotions and material benefits. Finally, a model for decision making based on Islamic principles has been developed. Finally, it is recommended that people who are at the top of decision-making and determining the spelling of people, be familiar with Islamic teachings and texts and use the model presented in this study as a model and guide.
_||_