• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی و اثربخشی سبک رهبری
        این تحقیق در پی پاسخگویی به چگونگی رابطه بین فرهنگ سازمانی و اثربخشی سبک رهبری در سازمان هاست . یکی از سؤال های ابتدایی این تحقیق بوده است که آیا مدل های غربی از قابلیت تبیین بالایی برای تعیین رابطه بین دو متغییر مذکور برخوردار هستند یا خیر؟و در صورتی که پاسخ منفی است ، چکیده کامل
        این تحقیق در پی پاسخگویی به چگونگی رابطه بین فرهنگ سازمانی و اثربخشی سبک رهبری در سازمان هاست . یکی از سؤال های ابتدایی این تحقیق بوده است که آیا مدل های غربی از قابلیت تبیین بالایی برای تعیین رابطه بین دو متغییر مذکور برخوردار هستند یا خیر؟و در صورتی که پاسخ منفی است ، چه مدلی می تواند بیانگر این رابطه باشد؟ گزارش ها و آمارها از عملکرد دستگاه های دولتی نشان می دهند که سازمان های دولتی از کارآمدی بالایی برخودار نیستند . شکایات مردم از دستگاه های دولتی هم به موازات افزایش سطح توقع آنان از دولتمردان روز به روز بیشتر می شود . موضوع تخلف های اقتصادی ، کم کاری، مسئولیت گریزی و نارسایی های دیگر نظام اداری و اطلاعات حاصل از مطالعات مربوط به فرهنگ عمومی کشور، محققین را بر آن داشت تا مؤلفه های فرهنگ سازمانی کنونی و سبک های معمول رهبری را مورد ارزشیابی قرار دهند. بررسی های انجام شده در میان چهل و هشت اداره کل و سازمان دولتی در استان خراسان ، بیانگر وجود رابطه معنی دار بین چهارفرهنگ سازمانی و سبک رهبری بود. اما این رابطه ، قوی و قابل تبیین نبود. بنابراین از طریق روش دلفای ، مؤلفه های جدید برای فرهنگ بومی ارزیابی و معرفی گردید که در مجموع ، فرهنگ سیاسی نام گرفت. از طرف دیگر در بررسی سبک رهبری مدیران دستگاههای دولتی نیز مؤلفه های جدیدی ارزیابی شد که سبک استتار نام گرفت . پیامد استفاده از این سبک در فرهنگ سیاسی نیز پیامد بقا نامیده شد. فرهنگ سیاسی مجموعه ای از نمادها ، عقاید، تجربیات و نگرش ها در یک نظام ارزشی است که در اینجا مشتمل بر عناصر استفاده ابزاری از ارزش ها ابهام گرایی ، گرایش به اهداف کوتاه مدت و وجود جو تفسیر به رای است . سبک استتار نیز به مجموعه اعمالی گفته می شود که مدیران با هدف تحقق منافع فردی و گروهی خود در سازمان انجام می دهند ،که در اینجا مشتمل بر مؤلفه هایی همچون پیگیری روند معادلات قدرت ، بده بستان سیاسی ،جلب رضایت صاحبان قدرت ، معتمد گرایی و ارئه تحلیل های غیر علمی از مسائل می باشد. فرضیه اصلی محقق در این تحقیق این است که بین هدف بقای سازمانی و سبک رهبری استتار به شرط وجود فرهنگ سیاسی رابطه وجود دارد. به عبارتی در فرهنگی که سیاست بازی به شدت شایع است ، مدیران برای بقا به سبک رهبری استتار متوسل مس شوند و این سبک برای آنان اثربخش است ، زیرا به تحقق هدف بقای برای آنان می انجامد. در مقایسه با پیامدهای چهارگانه مدل دیانافیزی ، پیامد بقا به ما میگوید که در سازمان های به شدت سیاسی ، اولویت سازمانی بهره وری کارایی ، همکاری یا نوآوری نیست ، بلکه انجام فعالیت هایی است که موجبات تامین منافع و مصالح مدیران و بقای سازمان را فراهم آورد . نظر سنجی های انجام شده نشان می دهد که در سازمان های دولتی ، اولویت با انجام فعالیت هایی است که وضع موجود را به مخاطره نیندازد ، موجبات اعتراض مردمی و تنش اجتماعی و نارضایتی ارباب رجوع را فراهم نکند و به همین دلیل مفاهیمی چون تحول اداری نیز در همین راستا برنامه ریزی می شوند. به عبارت دیگر هدف اصلی سازمان ، بقای آن است و اهداف دیگر در مرتبه بعدی اهمیت قرار می گیرند. با وجودی که بقا برای مدیرانی که سبک استتار را در فرهنگ سیاسی انتخاب می کنند ، اثربخش است ، مطالعات نشان می دهند که تاکید بیش از حد بر استراتژی بقای سازمانی و انطباق مستمر با محیط ، مرگ سازمان را به دنبال خواهد داشت . به عبارت دیگر، رویکرد بقا شاید در یک دوره زمانی بتواند اهداف نظام اداری در زمینه حفظ وضع موجود را برآورده سازد ، اما واقعیت این است که در بلند مدت ، ناکارآمدی نظام اداری ، پیامدهایی از قبیل تنش های اجتماعی و سیاسی را به دنبال خواهد داشت که می تواند ساختار نظام حکومتی را با تهدیدات و مخاطره های عمیق مواجه نماید . پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - ارائه یک مدل برای تعیین حجم کاری اعضای هیات علمی در نظام آموزش عالی کشور
        مینا جمشیدی مینا جمشیدی
        تعیین حجم کاری اعضای هیات علمی به عنوان ابزاری برای برآورد واقعی حجم کاری استاندارد با استفاده از شاخص های علمی می باشد . هدف غایی این تحقیق ، ارائه مدل برای سامان بخشی به فعالیت های اعضای هیات علمی باتوجه به رسالت و وظایف آنان می باشد که تاکنون نسبت به آن توجه کافی به چکیده کامل
        تعیین حجم کاری اعضای هیات علمی به عنوان ابزاری برای برآورد واقعی حجم کاری استاندارد با استفاده از شاخص های علمی می باشد . هدف غایی این تحقیق ، ارائه مدل برای سامان بخشی به فعالیت های اعضای هیات علمی باتوجه به رسالت و وظایف آنان می باشد که تاکنون نسبت به آن توجه کافی به عمل نیامده است .حدود و ثغور تعیین حخم کاری در این سند شامل مؤلفه های کلان می باشد و به جزئیاتی همچون تعیین ساعات و هزینه ها نمی پردازد و این امر، مستلزم تدوین آیین نامه هایی و با توجه به مؤلفه های مکتسبه پس از کسب روایی و اعتبار می باشد. در این تحقیق وظایف هیات علمی در قالب 7 مؤلفه و 139 شاخص تعیین گردیده است . نتایج حاصل از تحلیل عاملی نشان می دهد که از 7 مؤلفه تدریس و آموزش ، غنی سازی شغلی ، پژوهش ، مشاوره و خدمات علمی داخل و خارج دانشگاه و پاسخگویی به انتظارات جامعه ، فعالیت مدیریتی و اداری ، رشد حرفه ای و شخصی ، نوآوری و آینده پژوهی تنها یک مؤلفه حاصل گرید که سهم هر مؤلفه در ایجاد مؤلفه جدید به شرحی که می آید طبقه بندی گردید: مشاوره و خدمات داخل و خارج دانشگاه و پاسخگویی به انتظارات جامعه (356/0)، فعالیت مدیریتی اجرایی اداری (733/0)، رشد حرفه ای و شخصی (759/0)، غنی سازی شغلی (760/0)، تدریس و آموزش (820/0) و نوآوری و آینده پژوهی (844/0). براساس نتایج آزمون فریدمن ، رتبه میانگین هر مؤلفه به شرح زیر در اولویت قرار گرفت : نوآوری و آینده پژوهی (1/5) از (7) در مقیاس هفت درجه ای لیکرت ، تدریس و آموزش (8/4)، غنی سازی شغلی (34/4)، رشد حرفه ای و شخصی (15/4)، پژوهش (43/3) ، فعالیت مدیریتی ، اجرایی و اداری (22/3) و مشاوره و خدمات علمی داخل و خارج دانشگاه وپاسخگویی به انتظارات جامعه (96/2). در این تحقیق ، اهمیت و اولویت شاخص ها و مؤلفه های حجم کاری تعیین شد. اعضای هیات علمی ، به فعالیت نوآوری و آینده پژوهی ، بیشترین اهمیت و به فعالیت مشاوره و خدمات علمی داخل و خارج دانشگاه و پاسخگویی به انتظارات جامعه ، کمترین اهمیت را می دهند. مدل پیشنهادی حاصل از نتایج تحقیق ، یک مدل تعاملی مبتنی بر حجم کاری اعضای هیات علمی می باشد که درآن ، حجم کاری اعضای هیات علمی تبیین و شفاف گردیده است .این مدل به عنوان ایجاد تحولی نو در آموزش عالی است که در صورت به کارگیری ، نتایج مثبتی در پی خواهد داشت. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - پژوهش در مفاهیم جدید حسابداری مدیریت
        رضا شباهنگ
        جهانی شدن اقتصاد و تغییرات شگرفی در دهه 1990 میلادی در بازارهای جهانی به وقوع پیوست ، موجب شد که نقش حسابداری مدیریت در فرایند مدیریت استراتژیک ، اهمیت روزافزونی یابد. به نحوی که با مفاهیم و تکنیک های آن می توان قدرت رقابت واحدهای صنعتی را در این بازارها افزایش داد . در چکیده کامل
        جهانی شدن اقتصاد و تغییرات شگرفی در دهه 1990 میلادی در بازارهای جهانی به وقوع پیوست ، موجب شد که نقش حسابداری مدیریت در فرایند مدیریت استراتژیک ، اهمیت روزافزونی یابد. به نحوی که با مفاهیم و تکنیک های آن می توان قدرت رقابت واحدهای صنعتی را در این بازارها افزایش داد . در این مقاله ضمن یادآوری وظایف اصلی حسابداری مدیریت ، ابتدا ارتباط این وظیفه با اقتصاد مدیریت و جایگاه آن در فرایند مدیریت استراتژیک تشریح می شود و سپس مفاهیمی که طی یک یا دو دهه گذشته در جهان مطرح بوده و زمینه لازم را برای ایفای نقش کارآمد و اثربخش حسابداری مدیریت فراهم کردهاند ، مورد بحث قرار میگیرند. عناوین مفاهیم مطروحه به شرح زیرند : هزینه یابی بر مبنای فعالیت مدیریت بر مبنای فعالیت بودجه بندی بر مبنای فعالیت فرایند تولید به موقع مدیریت کیفیت جامع تئوری محدودیت ها تعیین ملاک ها و معیارها سیستم جامع سنجش عملکرد فرایند طراحی مجدد به منظور بهبود عملکرد Activity Based Costing(ABC) Activity Based Management(ABM) Activity Based Budgeting (ABB) Just In Time Production (JIT) Total Quality Management (TQM) Theory Of Constraints (TOC) Benchmarking The Balanced Scorecard (TBS) Reengineering در ادامه ،به کارگیری مفاهیم ، مؤلفه ها ، رویکردها و تکنیک های مشروح در راستای دستیابی به اهداف استراتژیک سازمان از طریق برنامه ریزی و کنترل به ویژه اجرای سیستم جامع سنجش عملکرد و همچنین افزایش توان رقابت در بازارهای جهانی تشریح می شود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - کاربرد تئوری های بازاریابی در افزایش صادرات شرکت های لاستیک سازی ایران
        عبدالحمید ابراهیمی مهدی زری باف
        ساختار صنعتی کشور جمهوری اسلامی ایران به حدی از خودکفایی رسیده است که در بعضی از صنایع علاوه بر پاسخ به نیازهای بازار داخل ، اقداماتی به خارج به عمل آمده است .از طرف دیگر با توجه به اهمیتی که ولت به صادرات غیرنفتی می دهد، برخورد مناسب در سطح بین الملل ، مستلزم شناخت مبا چکیده کامل
        ساختار صنعتی کشور جمهوری اسلامی ایران به حدی از خودکفایی رسیده است که در بعضی از صنایع علاوه بر پاسخ به نیازهای بازار داخل ، اقداماتی به خارج به عمل آمده است .از طرف دیگر با توجه به اهمیتی که ولت به صادرات غیرنفتی می دهد، برخورد مناسب در سطح بین الملل ، مستلزم شناخت مبانی و تئوری های بازاریابی جهانی است ، به نحوی که صادر کنندگان با ذخیره دانش کافی و کسب عملی تجربیات بازاریابی در سطح جهانی بتوانند به فعالیت برون مرزی بپردازند. کاهش تقاضا در بازار داخل ، کم تجربگی صنایع ایرانی در زمینه صادرات ، شناخت تئوری های بازاریابی جهانی و مقایسه آنها با عملکرد و نحوه برخورد صنایع با آنها، امکان استفاده از تئوری ها ، کاربرد داشتن یا نداشتن تئوری ها در صنعت لاستیک از جمله مطالبی بودند که جهت این تحقیق را مشخص نمودند. بررسی نظر تولیدکنندگان در مورد راهگشایی و پشتیبانی دولت در زمینه صادرات ، میزان حساسیت و نظر مشتریان در مورد کشور مبدا و صادر کننده ( از نظر تولید کنندگان ) و همچنین نحوه قیمت گذاری صحیح با توجه به کلیه قوانین و بخشنامه های دولتی و ارائه مدل قیمت گذاری و اجرای آن از دید تولید کنندگان لاستیک ،از دستاوردهای این تحقیق است . در تحقیق ، سه طبقه متغیرهای عملیاتی تعریف گردیدند. طبقه اول شامل عوامل آمیخته بازاریابی جهانی یعنی محصول ، قیمت ، کانال های توزیع و سیاست های تشویقی و ترغیبی است. در طبقه دوم ، عوامل مرتبط با محیط داخل شامل نقش دولت در صادرات ، با فعالیت های صادراتی مورد انتظار شرکت ، توجه به سیستم های اطلاعاتی در فرایند عملیات و داشتن برنامه های میان مدت و بلند قرار دارند. طبقه سوم شامل عوامل محیط بیرونی هستند. در این طبقه ، عوامل استراتژیک بازاریابی جهانی شمل موقعیت سازی ،انتخاب بازار، بخش بندی بازار و محیط بین الملل هستند. سپس این سه طبقه با کلیه عوامل آن در یک مدل میانگین صنعت بررسی و نقش هریک ازاین عوامل و مدل در هر طبقه با محاسبات کامپیوتری و استفاده از برنامه های Excelom مشخص گردید. سپس در مدل دیگر ، شرکت های موفق تر و میزان استفاده از عوامل بازاریابی جهانی با توجه به سه طبقه ذکر شده بررسی گردیدند. آنگاه پس از محاسبات آماری و آزمون واریانس یکطرفه و Tukey مدل میانگین بهینه صنعت لاستیک سازی از نظر میزان کاربرد تئوری های بازاریابی جهانی تهیه گردید. این مدل نشان می دهد که توجه به عوامل استراتژیک بازاریابی جهانی و داشتن برنامه های میان مدت و بلند مدت از اهمیت زیادی برخوردار است . علاوه بر مطالب فوق ، باتوجه به اینکه برای دریافت اطلاعات معتبرتر عملا در مسند صادراتی یکی از شرکت های لاستیک سازی قرار گرفت ، تعدادی پیشنهاد تجربی برای استفاده صنعتگران و دولت نیز ارائه گردید. در تحقیق مشخص شد که تئوری های بازاریابی ، کاربرد داشته و استفاده می شوند ولی میزان استفاده از آنها را می توان با انجام آموزش ها و استفاده از پرسنل متخصص افزایش داد. شرکت ها کلا معتقد هستند که با شرایط فعلی ،صادرات مقرون به صرفه نیست . میزان توجه به فرایند عملیات و سیستم های عملیاتی نیز می تواند بیشتر گردد و از ابزارهای نوین بهتر می توان استفاده کرد . دو یافته اصلی این تحقیق نیز یکی مدل استراتژیک قیمت گذاری و دیگری مدل بهیمه کاربرد تئوری هاست. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - آثار وجوه نقد عملیاتی بر تصمیمات و عملکردهای مالی
        رضا شباهنگ هاشم نیکومرام
        صورت گردش وجوه نقد ، اطلاعات مفیدی را درباره آن دسته از فعالیت ها که ورود و خروج وجه نقد را به تصویر می کشند ، در اختیار قرار می دهد . براساس سودمندی ها و اهدافی که گزارشگری این صورت مالی را ضروری ساخته اند ، انتظار می رود که اطلاعات مندرج در آن ، بر برخی تصمیمات و عملک چکیده کامل
        صورت گردش وجوه نقد ، اطلاعات مفیدی را درباره آن دسته از فعالیت ها که ورود و خروج وجه نقد را به تصویر می کشند ، در اختیار قرار می دهد . براساس سودمندی ها و اهدافی که گزارشگری این صورت مالی را ضروری ساخته اند ، انتظار می رود که اطلاعات مندرج در آن ، بر برخی تصمیمات و عملکردهای مالی مؤثر واقع شود و این دسته تصمیم گیری ها و عملکردها ، بازتابی از اطلاعات صورت گردش وجوه نقد را به همراه داشته باشند و با اطلاعات مذکور رابطه ای معنادار برقرار سازند . بر مبنای آنچه ذکر شد ، پژوهش حاضر به مطالعه و ارزیابی ارتباط میان وجوه نقد عملیاتی با تصمیمات و عملکردهای مالی و ثار این اطلاعات بر شکل گیری آنها پرداخته است . برای این کار، شرکت های صنایع غذتیی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران به عنوان جامعه آماری مورد مطالعه انتخاب شده اند .. پرونده مقاله