رابطه آیندهپژوهی با تجربه پژوهشی و خودکارآمدی پژوهشی دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری
محورهای موضوعی : آینده پژوهی
1 - استادیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری، مازندران، ایران (نویسنده مسئول)
m_taghvaeeyazdi@yahoo.com
کلید واژه: آینده پژوهی, تجربه پژوهشی, خودکارآمدی پژوهشی, دانشجویان تحصیلات تکمیلی,
چکیده مقاله :
هدف تحقیق حاضر، بررسی رابطه آینده پژوهی با تجربه پژوهشی و خودکارآمدی پژوهشی دانشجویان دوره کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری می باشد و روش اجرای آن توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری مورد مطالعه در این تحقیق کلیه دانشجویان در حال تحصیل دوره کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری در نیمسال دوم سال تحصیلی 95-1394 به تعداد 5112 نفر می باشد. حجم نمونه آماری بر اساس جدول کرجسی و مورگان و به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای 361 نفر تعیین گردید. ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش سه پرسشنامه محقق ساخته آینده پژوهی، تجربه پژوهشی و خودکارآمدی پژوهشی می باشد. روایی محتوایی پرسشنامه های مذکور توسط اساتید راهنما و مشاور و متخصصان این حوزه تأیید و پایایی آنها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب (83/0، 91/0 و 86/0) برآورد گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از دو روش آماری شامل آمار توصیفی (درصد فراوانی، شاخص های میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (روش های ناپارامتری آزمون همبستگی اسپیرمن، رگرسیون نیرومند) استفاده شده است. جهت آنالیز از نرم افزار Spss و لیزرل استفاده شده است. یافته های حاصل از تحقیق مؤید آن است که ارتباط همزمان بین آینده پژوهی با تجربه پژوهشی و خودکارآمدی پژوهشی دانشجویان دوره کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری وجود دارد.
The purpose of this research is the relationship between Futurology with research experience and research self-efficacy of M.A. students of Islamic Azad University of Sari. And it's implementation method is descriptive and correlational. The statistical population in this research consist all 5112 MA. Students of 2015-2016 from Islamic Azad University of Sari. From that 361 students were randomly selected based on Krejcie and Morgan sampling table and applying stratified sampling method. For data collection was used the library and the field method. The data collection tool in this research was three researcher-made questionnaire included research experience, Futurology and research self-efficacy. The content validity of these questionnaires was approved by supervisors, advisors and experts in the field and their reliability was obtained by using Cronbach's alpha coefficient, respectively (83%, 91% and 86%). To analyze the data was used two statistical methods included descriptive statistics (frequency, indicators mean and standard deviation) and inferential statistics (wilcoxon test non-parametric methods, spearman correlation test, strong regression). For analysis was used spss software and LISREL. Findings from the research suggest that the meaningful relationship was established between the Futurology with research experience and research self-efficacy of M.A. students of Islamic Azad University of Sari.
_||_