قلمرو تعریف بازاریابی یا بازارگرایی؟
محورهای موضوعی : آینده پژوهیهاشم نیکومرام 1 , کامبیز حیدرزاده 2
1 - ندارد
2 - ندارد
کلید واژه: بازارگرایی, گرایش کارآفرینانه, عملکرد کسب و کار, کاآفرینی, هزینه های تبلیغات, نوآوری, مخاطره پذیری, پیشگامی (پیشتازی), تولید (کسب) اطلاعات, انتشار (پخش) اطلاعات, پاسخگویی (پاسخگو بودن),
چکیده مقاله :
تازه ترین مطالعات، چالشی را بین بازارگرایی و گرایش کارآفرینانه در دستیابی به عملکرد برتر در کسب و کار، نشان می دهد. این مسأله برای بازاریب ها تشویق بزانگیز و متأثر کننده است زیرا می تواند بدین معنا باشد که بازارگرا بودن، مختص شرکتی است که صرفاً، سعی در کارآفرینی نو آوری دارد. به منظور بررسی این پتانسیل نگران کننده، نویسندگان این مقاله به بررسی توأمان اثرات ساختاری (مستقیم وغیر مستقیم) گرایش کارآفرینانه و بازارگرایی بر عملکرد کسب و کار پرداخته اند. نتایج این مطالعه نشان می دهد که گرایش کارآفرینانه ، نه تنها رابطه مستقیمی با بازارگرایی ندارد، بلکه اثر معکوسی بر بازارگرایی، از طریق کاهش گروه بندی، دارد. نتایج مطالعه همچنین نشان داده، تأثیر گرایش کارآفرینانه بر عملکرد کسب و کار هنگامی که توسط بازارگرایی تعدیل گردد مثبت است، اما زمانی که توسط بازارگرایی تعدیل نشود، اثر گرایش کارآفرینانه بر عملکرد کسب و کار منفی یا بی اهمیت و ناچیز می باشد.
The recent literature suggestes a potential tension market orientation between and entrepreneurial proclivity in achieving superior business performance . This is unsettling for marketers , because it could mean that being market oriented is detrimental to a firm that is also trying to be entrepreneurial and successful . To examine this unnerving potential , the authors investigate structural influences (both direct and indirect ) of entrepreneurial proclivity and market orientation on business performance . The results indicate that entrepreneurial proclivity has not a positive and direct relationship on market orientation but also an indirect and positive effect on market orientation through the reduction of departmentalization . The results also suggest that entrepreneurial proclivity s performance influence is positive when mediated by market orientation , but negative or nonsignificant when not mediated by market orientation .