بازار محوری صادرات به عنوان راهبرد موفقیت سازمانهای بین المللی با رویکرد روابط درون سازمانی
محورهای موضوعی : آینده پژوهیمهسا سادات مرعشی 1 , عبدالرحیم رحیمی 2
1 - کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی بین الملل، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (نویسنده مسئول)
2 - استادیارگروه مدیریت فرهنگی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: روابط درون سازمانی _ بازار محو,
چکیده مقاله :
زمینه: بازار محوری صادرات به عنوان راهبرد موفقیت سازمان های بین المللی شناخته میشود، زیرا کنترل کننده رفتار استراتژیک سازمانها و کلید دستیابی به مزایای رقابتی در بازارهای خارجی است. هدف از بازار محوری صادرات جمعآوری اطلاعات درباره نیازهای مشتریان فعلی و آینده و نهادینه کردن این اطلاعات در میان بخشهای سازمان در جهت افزایش عملکرد صادرات می باشد. هدف: این پژوهش به بررسی بازار محوری صادرات به عنوان راهبرد موفقیت سازمان های بین المللی و با تمرکز بر رویکرد روابط درون سازمانی صورت گرفته است. زیرا بسیاری از دانشمندان روابط درون سازمانی را یک عامل مهم در جهت تاثیرگذاری بر بازار محوری صادرات و در نتیجه بهبود عملکرد سازمانی در نظر می گیرند. روشها: پژوهش از نوع توصیفی و از شاخه پیمایشی و شیوه گردآوری دادهها پرسشنامه است. جامعه پژوهش کلیه متخصصان بخش صادرات شرکت های صادرکننده ماکارونی در ایران به تعداد140 نفر و نمونه گیری با استفاده از فرمول کوکران 103 نفر محاسبه شد. بررسی و تحلیل داده های پرسشنامه پژوهش نیز با استفاده از فنون تحلیل عاملی و مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار SmartPLS2 انجام شد. یافته ها: این بررسی تأیید می کند، روابط درون سازمانی با بازار محوری صادرات و عملکرد صادرات رابطه معنی دار و مثبت دارد. نتیجهگیری: روابط درون سازمانی به عنوان نیرو محرکه برای رفتار بازار محور در سازمان محسوب میشود و می تواند شرکت ها را قادر سازد که حداکثر نقاط قوت خود را به کار گیرند تا با ایده جدید و عملکرد بهتر ظاهر شوند.
This study is about Export Market Orientation as key of international organization’s success with inter organizational relationship approach. Inter organizational relationships can help companies to use their maximum strengths to appear better products, services and new ideas. Success of active companies depends on the organization’s strategic orientation and this success is related to market-orientation. In this research, we try to express the impact of interorganizational relationships on export market orientation and export performance. Statistical data of the research are collected by questionnaire which distributed among the export managers and experts in macaroni exporter Companies in Iran. The techniques of confirmatory factor analysis and the technique of structural equations modelling are used. Results show that inter organizational relationships have a positive effect on export market orientation and export performance. Inter-organizational relationships are motive forces for market oriented behavior in organization. Organization must concentrate on these relations to improve their performance.