ضرورت آینده پژوهی در نظام های آموزش و پرورش
محورهای موضوعی : آینده پژوهیعلی رضا همتی 1 , محمد علی گودرزی 2 , ابراهیم حاجیانی 3
1 - فراگیر دکتری آینده پژوهی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی
هیات علمی(مربی) دانشگاه علوم پزشکی تهران ،
2 - هیات علمی(استادیار) دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
3 - هیات علمی(دانشیار) پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام
کلید واژه: آینده پژوهی, آموزش, پرورش, تعلیم و تربیت,
چکیده مقاله :
نظام آموزش و پرورش و به عبارت بهتر تعلیم و تربیت، به طور بالقوه یکی از محوری ترین و تعیین کننده ترین نهادهای اجتماعی در تحقق توسعه کشور به حساب می آید. یکی از اساسی ترین وظایف هر نظام تربیتی ارایه تصویری روشن از انسان مطلوب است و گویاترین شاهد بر ضرورت وجود یک نظام آموزشی، توجه به آینده ها است. آموزش و پرورش پیش دبستانی تا دانشگاه ضرورتاً بایستی آینده مدار باشد، زیرا کارکرد آن در واقع تجهیز دانش آموزان و دانشجویان به دانش و مهارت های لازم برای مشارکت موثر در جامعه چه در زمان حال و چه در زمان آینده است. در این مقاله سعی شده است با تعریف نظام آموزش و پرورش به عنوان یکی از ارکان سیستم های اجتماعی و اقتصادی به تشریح مشکلات وضع موجود آن پرداخته و پس از معرفی و تبیین عوامل و پیشران های تاثیر گذار در توسعه این نهاد اجتماعی به ضرورت و اهداف آینده پژوهی در این نظام پرداخته و در پایان با تعریف یک نگاه جدید در تاثیر و کاربرد آینده پژوهی در فرایند یادگیری، پیشنهاداتی را در این خصوص ارایه می دهد. شایان ذکر است در مسیر این مقاله منظور از عبارات آموزش و پرورش به مفهوم تعلیم و تربیت در تمامی سطوح از پیش دبستانی تا دانشگاه است و محدود به سازمان معمول آموزش و پرورش نخواهد بود.
The education System is potentially one of the most important social systems in the development of countries. One of the basic tasks of each education system is to provide a clear picture of a desired human, and The significance of future, is in fact, the most underlying reason for every education system. From primary to higher education, it necessarily has to be based on the future needs because the purpose of every education system is to provide a students with the required knowledge and skills for effective participation in the society not only today but also in the future. The purpose of this study is to explain problems of the education system. The education system, as one of the socio-economical system components, is defined for this purpose. Effective drivers in the development of this social system are defined respectively, and the purpose and also the importance of futures studies in the education system is defined as well. At the end, suggestions are provided regarding the impact and application of futures studies in the learning process. It is important to say that the term education in the present study means the education in all levels including primary and higher education.