رابطه سبک رهبری و فضای سازمانی با بهره وری خدمات مدیران آموزشگاه ها ( در دبیرستان های شهر تهران) به منظور ارائه الگوی مدیریت مناسب آموزشی
محورهای موضوعی : آینده پژوهی
1 - ندارد
کلید واژه:
چکیده مقاله :
نظام آموزش و پرورش به حق بزرگ ترین و پیچیده ترین ابداع ها و صنعت های بشری به شمار می آید. امروزه در هر کشوری، سرمایه های فراوانی به دست گروه پر شماری از مردمان برای پروراندن و آگاه کردن جمعیتی بزرگ از کودکان، نوجوانان و بزرگسالان هزینه می شود. روشن است که چنین امر بزرگی که با ارزشمندترین ذخیره های ملت ارتباط می یابد، نمی تواند بی نیاز از تدبیرهای علمی، اداره و سرپرستی گردد. بهره وری، یک پدیده به نسبت پذیرفته شده در صنعت های تولیدی و خدماتی جهان است. کشورهای مختلف جهان هم اکنون برای بالا بردن تراز بهره وری ملی، صنعتی و بازرگانی خود، تلاشی پی گیر بر عهده دارند و می کوشند تا ازراه ساز و کارهای کارآمد مدیریتی، به بالاترین تراز بهره وری یاری دهند. نظام آموزشی نیز سهم بزرگی از اعتبارهای هر کشور را به خود اختصاص می دهد. بدین سبب بررسی پدیده بهره وری در این نظام یک ضرورت قطعی است. بهره وری در نظام آموزشی می تواند تابعی از متغیرهای گوناگون باشد که در میان آنها سبک رهبری و فضای سازمانی نقش عمده دارند. در الگوی پیشنهادی پژوهش حاضر، شش بعد هویت، دوستی، پاداش، تعارض، پشتیبانی و قبول خطر، از بعدهای فضای سازمانی می باشند که در بالا بردن تراز بهره وری خدمات مدیران آموزشگاه ها مؤثرند.
The system of education is absolutely on the greatest and most complicated innovations of human being. Today, in every country huge investments are made for education a large population of children, by a great number of people. It is obvious that education, which is related to the most valuable assets of nations, cannot be managed without using scientific tactics. Productivity is a relatively accepted phenomenon in manufacturing and service industries of the world. All countries now are endeavoring to increase productivity at national, industrial and commercial levels, through effective managerial mechanisms. Educational system enjoys a great share of each country’s credits, therefore, productivity is certainly a must. Productivity in educational systems can be influenced by different variables, the most important of which are leadership style and organizational climate. In the proposed model in this study, the dimensions identity, warmth, reward, conflict, support, and risk are considered among aspects of organizational climate which are influential in increasing productivity of educational managers.