رهبری شبکه تأمین: نگرشی کلان به همکاری شراکتی خریدار- تأمین کننده- مهندس، در ایران
محورهای موضوعی : آینده پژوهیسیدمحمد سید حسینی 1 , کوروش قاسمی 2
1 - دانشگاه علم وصنعت
2 - کارشناس ارشد صنایع
کلید واژه:
چکیده مقاله :
در طی ده سال اخیر، رویکرد جدید و مهمی که در مدیریت تولید مطرح گردیده، تقویت و گسترش ارتباطات خریدار- تأمین کننده می باشد. توجه به کل زنجیره تأمین، از تهیه مواد اولیه تا مصرف کننده نهایی، امکان افزایش رضایت مشتری و کاهش هزینه ها را فراهم می آورد. بدین ترتیب، یکی از مزیت های رقابتی سازمان ها، فرایند تأمین قطعات خودرو یکی از مصادیق بارز، زنجیرهع تأمین بوده که فعلا از طریق شرکت های طراحی مهندسی و تأمین کننده قطعات خودرو، وابسته به شرکت های خودرو ساز، مدیریت می گردد. در این مقاله تلاش گردیده که با استخراج مفاهیم کلیدی و عوامل مؤثر، دیدگاه های تطابق یافته زنجیره تأمین قطعات خودرو یکی از مصادیق بارز، زنجیره تأمین بوده که فعلا از طریق شرکت های طراحی مهندسی و تأمین کننده قطعات خودرو، وابسته به شرکت های خودروساز، مدیریت می گردد. در این مقاله تلاش گردیده که با استخراج مفاهیم کلیدی و عوامل مؤثر، دیدگاه های تطابق یافته زنجیره تأمین قطعات خودرو در ایران را برای سایر زمینه های صنعتی در کشور، تعمیم تعمیق داده شود. بنابراین با هدف بسترسازی و فضاسازی تحول بنیادی و توسعه پایدار در صنعت و اقتصاد کشور، مدل رهبری شبکه تأمین متکی برایمان و عزم ملی، ارائه گردیده است. مدل رهبری شبکه تأمین با نگرشی کلان، ارتباط بین زنجیره های تأمین را در راستای تحقق اهداف خوداتکایی، ارزآوری، کارآفرینی، اشتغال زایی، فن آوری،پرورش استعدادها و افزایش سطح کیفیت زندگی، به عنوان پیش نیاز اهداف هر یک از زنجیره های تأمین می داند. میزان بزرگی، درجه پیچیدگی، سلسله مراتب اجرایی و قدرت شبکه به توان رهبری آن مجموعه بستگی دارد. هر عنصر از شبکه، تحت رهبری منتخب، سه وظیفه جذب منابع از محیط را به وسیله نماد خریدار و پشتیبانی و پردازش آن را از طریق نماد تأمین کننده و امکان فرایند رشد، توسعه، تکامل و تکثیر را از طریق نماد مهندسی نجام می دهد. با عنایت به مأموریت هر شبکه و یا مجموعه هایی از آن، نقش، ارزش و رفتار هر یک از عناصر متفاوت است. اما معنا و مفهوم فعالیت های مجموعه عناصر، در هر شبکه و مجموعه شبکه ها، در یک روح و رهبری مشترک عینیت می یابد. بدین ترتیب فلسفه یک نهضت گسترده صنعتی براساس احساس مسئولیت و انگیزه های متعالی ساختار یافته هر یک از اجزا، طرح ریزی می گردد.
Undoubtedly, more attention is being made in the word service and industries that can be learnt from manufacturing for improving its production out puts and their associated quality and cost. These include such lean production, JIT, TQM, and the relationship between buyer, supplier and finally the customer satisfaction. The main purpose of this paper is to explore the relationship between three main components of production management in today’s industries namely supplier, buyer and engineer partnership in Iran Industries. An attempt also has been made to create closer collaboration in car manufacturing – and contemporary trends in production theory such as lean production, agile manufacturing and high performance production system. The model of Supply Network Leadership (SNL) has been developed in this paper for assessing the interrelationships between the supply chains with respect to the national objectives based on the national motivation of Iranian economics and industries. The SNL has a marco view on the interrelationships between the above mentioned objectives such as, imports substitution, export promotion, entrepreneurial activities, technology acquisition, quality of life improvement, etc. The leadership capabilities for any hierarchy determine the degree of size, complexity, executive penetration and power of network. The SNL acts like a cell, any resource absorption from the environment is the special task of BUYER, and all internal supporting and Human resource effectively and any associated processing is the special task of SUPPLIER and finally any duties related to growths, evolution and generation can be viewed as the special task of ENGINEER. We have argued that the SNL may hold lessons for the Iranian automobile manufacturing. The emphasis on flexibility and more customization may be especially appropriate.