مدیریت فرهنگ سازمان « تدبیری راهبردی «استراتژیک» در جهت توفیق سازمان ها»
محورهای موضوعی : آینده پژوهی
1 -
کلید واژه:
چکیده مقاله :
سیاست تعدیل اقتصادی و آثار آن بر استراتژی واحدهای عمدۀ صنعتی کشور و ایجاد این فکر که تحول و تغییر ساختارهای سازمانی، تعدیل نیروی انسانی و ضرورت کارآتر کردن سازمان ها؛ لازمۀ توفیق در این شرایط است، همچنین دشواری آماده کردن اذهان کارکنان سازمان ها به لزوم این تغییر و تحول، باعث می شود که مطرح کردن مبحث مدیریت فرهنگ سازمانی با مفهومی که در این نگارش آمده است، در شرایط فعلی به هنگام جلوه نماید. در این مقاله سعی شده است ضمن ارائه تعاریفی از فرهنگ و فرهنگ سازمان، تدبیری تحت عنوان مدیریت فرهنگ سازمانی معرفی گردد. در این مقاله نگارش، مدیریت فرهنگ سازمان، از طریق اعمال تدابیری ویژه، به مفهوم همسو کردن باورهای مدیریت عالی سازمان ( باورهای استراتژیک ) و باورهای مشترک کارکنان سازمان ( باورهای روزمره عملیاتی ) مطرح گردیده است. فرآیندی که برای اعمال مدیریت فرهنگ سازمان توصیه شده است، شامل مراحل چهارگانه زیر می باشد: 1- استفادۀ بهینه از فرهنگ موجود 2- تشخیص باورها و هنجارهای ناسازگار 3- تغییر باورهای ناسازگار 4- تثبیت باورهای همسو با باورهای استراتژیک فرضیه اصلی نگارش حاضر این است که اگر این باورها همسو نشوند، احتمال موفقیت سازمان ها بسیار ضعیف خواهد بود.