بهسازی سازمان و نقش عامل تغییر
محورهای موضوعی : آینده پژوهی
1 - نویسنده مسئول
کلید واژه: بهسازی سازمان, رفتار سازمانی, تغییر در رفتار, عامل تغییر,
چکیده مقاله :
بهبود در سازمان، فرایند کارهاوامور، یکی از اقدامات اساسی در سازمانها است. اما نکته مهم و قابل توجه دریاره بهسازی سازمان این است که یک اقدام و فرایند آگاهانه، و برنامه ریزی شده در زمینه توسعه تواناییهایی است که منجر به عملکرد بالا، اثربخشی، کارآیی و سلامت سازمانی میگردد. روش کار عبارات از ایجاد تغییر و نهادینه کردن ارزشهای نو و اعتماد در محیط سازمان است. این تفکر ابتدا ار کرت لوین ناشی شده که به انجماد زدایی، تغییر و سپس به تثبیت در رفتار میپردازد. لاری گرینر نیز به موضوع بهسازی و تغییر متوالی بهم پیوسته یا تغییر منظم و مرحلهای پرداخته است. مدل بهسازی سازمانی که هارولد لویت مطرح کرده است با مدل لوین و گرینر تفاوت دارد. وی سازمان را به عنوان یک سیستم چهار متغیره نگاه میکند که شامل وظایف سازمانی، ساختار، تکنولوژی نیروی انسانی است. از دید لویت، مدیر باید متوجه اثرات و عکسالعملهائی باشد که ممکن است تغییر روی متغیرهای دیگر داشته باشد. بطور اختصار، بهسازی سازمان از دیدگاههای مطرح شده، فرایند زیر را طی خواهد کرد:بررسی مسائل سازمان، تشخیص مسائل، برنامهریزی برای ایجاد تغییر و بهبود، اجرای تغییرات عملی، و نهایتاً، ارزیابی و بازخور تغییرات انجام شده. آخرین اقدام در فرایند بهسازی سازمان، مطلع نمودن مدیریت و مدیران سازمان از نتایج بهسازی سازمان است.
Organization development and improvement of work procedures is one of the most fundamental steps in anyorganization. But, the important point in “organization development” is that, it is a planned and consciouschange regarding the development of capabilities and abilities which lead to high performance, effectiveness,efficiency and organizational health. It is based on institutionalizing new values, and creating employees’confidence in the organization. First, this idea emerged from Kurt Lewin indicating: unfreezing, change andrefreezing. Then, Greiner emphasized on development and change as a process of systematic and interrelatedchange. Later, Levitte designed a model different than Lewin and Greiner. He looked at the organization as asystem comprising four parts: organizational functions, structure, technology, and manpower. According tohim, a manager should be careful of the effect of each of these factors might have on the other. In short,organization development from these views will follow the study of the organizational problems, diagnosingthem, developing plan for improvement and change, implementing the changes and eventually, evaluationand the feedback. Consequently, informing the management about the results.