ارزش افزوده منفی تحلیلی ایستا بر زیان تولید در صنعت اتومبیل ایران
محورهای موضوعی : آینده پژوهی
1 - دانشیار دانشکده علوم اقتصادی دانشگاه علامه طباطبائی
کلید واژه:
چکیده مقاله :
این مقاله اقتباسی است از یک مقاله تحقیقی که با همکاری نویسنده و پرفسور بیسواس استاد اقتصاد دانشگاه ایالتی یونا تهیه و در سال 1984 در جورنال توسعه اقتصادی (JED) در ایالات متحده امریکا چاپ شده است. پدیده ارزش افزوده منفی که معلول ساختار حمایتی تعرفه هاست، در برخی از صنایع داخلی کشورهای در حال توسعه دیده می شود. طبیعی است که اگر ارزش افزوده به قیمت های داخلی سنجیده شود، همیشه مثبت خواهد بود. لیکن در یک صنعت چنانچه محصول تولید شده داخلی، که زیر پوشش حمایتهای دولتی وجود آمده است، و همچنین نهاده های به کار رفته در آن، بر مکبنای قیمت های جهانی ارزشیابی شوند، ممکن است یک ارزش افزودۀ منفی (به عبارت دیگر، یم ارزش کاسته شده) بدست آید. در این مقاله نتایج تحقیق در مورد پنج مدل اتومبیل سواری مونتاژ ایرار ارائه شده است که در تولید همه آنها، ارزش افزودۀ منفی مشاهده شده است. همچنین روش محاسبه زیان ناشی از ارزش افزوده منفی در این صنعت دارای دو بخش زیان ارزی و زیان تخصیص نابجای تولیدی است که در یک مدل ارائه و سپس میزان این زیان محاسبه شده است. به دلیل مشکل فراوان دسترسی به اقلام زیر هزینه های تولید اتومبیل، به ویژه در ایران و برای آزمایش تجربی مدل ارائه شده، ناچار برای برخی اقلام هزینه تولید از آماری استفاده شده که بوسیلۀ سازمان ملل متحد تهیه گردیده و محدود به مدل هایی از اتومبیل ها است که در نیمه اول سال های 1350 در ایران تولید می شده اند. البته اینک تولید برخی از آنها ادامه ندارد. ترتیب ارائه این مقاله چنین است: الف- مقدمه، ب- معرفی مدل نظری در چارچوب تعادل جزیی، ج- ارائه فرمول به گونه ای که قابل اندازه گیری باشد، د- خلاصه نتایج تجربی به دست آمده.