طرح ریزی استراتژی های مناسب برای بهبود سازمان ها:مدل شکوفایی سازمان (SOPM)
محورهای موضوعی : آینده پژوهی
1 - ندارد
کلید واژه:
چکیده مقاله :
هدف اصلی یک سازمان اقتصادی، بقا، تعالی و نهایتا شکوفایی آن است .شکوفایی سازمان به عملکرد بر اساس ابعادی بستگی دارد که توانایی و انگیزه های سازمان نامیده می شود. بنابراین، سازمان ها به یکپارچگی اقتضایی این دو بعد نیاز دارند. در دو دهه گذشته، شاهد دیدگاه ها و مدل های مختلف بوده ایم که برای طرح ریزی استراتژی های بهبود عملکرد و تصمیم گیری های استراتژیک مناسب سازمان ها با استفاده از مفاهیم مدیریت استراتژیک، رقابت پذیری، بهره وری و امثالهم ارائه شده است. متأسفانه هیچ یک از این مدل ها قادر به ایجاد بهترین ترکیب این دو بعد برای تعیین استراتژی های مناسب تحول سازمان ها نیست. بنابراین، نیاز به توسعه مدلی است که بتواند وضعیت و بقای سازمان ها را در فضای عملیاتی خود براساس توانایی ها و انگیزه ها تعریف کند. مدل شکوفایی سازمان (SOPM) با ملحوظ داشتن توانایی ها و انگیزه ها در شرایط و فضای عملکرد برای استراتژی های مناسب تحول سازمان ها ارائه شده است. مهم ترین هدف مدل، تعیین وضعیت سازمان در رابطه با توانایی ها (شامل عوامل درونی مثل بهره وری، کیفیت و ....) و انگیزه ها ( شامل عوامل مرتبط بیرونی مثل رقابت اقتصادی، اجتماعی و ...) و سپس ارزیابی این عوامل (کمی و کیفی) برای تعیین جایگاه سازمان در فضای عملیاتی خود و ایجاد استراتؤی های اصلی برای تحول سازمان است. آخرین گام مدل، طرح ریزی قدم های اجرایی با توجه به مهم ترین و مؤثرترین عوامل مربوط به استراتژی های تعیین شده و زمانبندی اجرای آنهاست.
The main objectives of a profitable organization are its survival, excellence and finally its prosperity. The organizational prosperity depends on performance based on dimensions called abilities and motivations of the organizations. Therefore, the organizations need to have contingency integration between those two dimensions. In the past two decades, we have seen different views and models dealing with the subject of making suitable strategic decisions for or organizations using strategic management, competitiveness, productivity models and other models. None of these models have been able to apply the best combination of those two dimensions in determining suitable strategies for organizational changes. Therefore, there is a need to develop a model, which could define the organization’s standing and situation in its operational environment according to its abilities and motivations. The Shokri’s Organization Prosperity Model (SOPM) developed here will take into account the abilities and motivations in operational environmental conditions to establish a suitable strategies for organizational changes. The main objective of the model of the model is to determine the position of the position of the organization with respect to its abilities ( including internal parameters like productivity, quality, etc) and motivations (including related external parameters like competition, economical, social forces, etc) and then evaluate these factors (quantitatively and qualitatively) to define the organizational standing in its operational field and establish the main improvement strategies of the organization for change. The last step would be the planning of the practical steps with respect to the most important and influential factors of the planned strategies within the proposed time span.