ارائه الگوی مناسب برای شاخص عملکرد مدیران آموزشی
محورهای موضوعی : آینده پژوهینادرقلی قورچیان 1 , هما غفوریان 2
1 - ندارد
2 - ندارد
کلید واژه: شاخص ها, شاخص های عملکرد, مؤلفه ها, فوق برنامه, رهبری آموزشی, کارآفرینی, نظارت آموزشی,
چکیده مقاله :
ضرورت مدیریت نظارت و ارزیابی ، از دیر باز برای تمامی دست اندرکاران امر تعلیم وتربیت آشکار بوده است . در این میان شاخص های عملکردی موجب شفاف شدن در امور در فرایند فعالیت های مدیران آموزشی می شوند . از رهگذر شاخص عای عملکردی مدیران می توان اندیشه های نظری ، هدف های تعیین شده ، عملکرد گذشته و نیز وضع موجود و مطلوب را بررسی و مقایسه نمود. در مورد شاخص های عملکردی ، هر نشانگر در میان فرایندهای پیچیده و گسترده راه و روشی رسم می کند که می توان از طریق آن عنصر یا عناصری را اندازه گیری و ارزش گذاری کرد و اینکه می توان این اندازه گیری را در مجموع کار و فعالیت به عنوان شاهدی از معیارهای عملکرد به حساب آورد . بدیم سان شاخص های عملکردی ابزار سنجش مستمر کیفیت نظام آموزشی و مدیریت آن خواهد بود و آموزش و پرورش را قادر خواهد ساخت تا به کاربست تئوری های علمی و شاخص ها ، پنجره جدیدی را در برنامه ریزی بگشاید و به فردای روشن تری بیندیشد .نویسنده پس از سال ها مطالعه و تجربه علمی در زمینه شاخص های عملکردی مدیران به این نتیجه رسیده است که طراحی و ارئه الگوی برای شناسایی شاخص های عملکرد مدیران بسیار ضروری است و می تواند به محققان این رشته در شناخت دقیق شاخص ها و در شفاف نمودن امور در فرایند فعالیت های مدیران آموزشی کمک نماید ، بنابراین به طراحی الگو اقدام نموده و سپس با انجام پژوهشی پیمایشی در استان تهران ، الگوی خاصی طراحی نموده است . در این مقاله نخست هدف و سؤالات و متدولوژی پژوهش و تحقیقات گوناگونی که پژوهشگران مختلف کشورها ارائه داده اند ، شرح داده خواهد شد . دوم دستاوردهای پژوهش بیان خواهد شد . در پایان الگوهای پیشنهادی که با الهام از نتایج دو قسمت اول طراحی گردیده اند ، ذکر خواهند گردید . امید دارد که مقاله بتواند توجه دست اندرکاران را جلب و برای تحقیقات علمی بعدی و یا برنامه ریزی و اجرای شاخص های عملکرد مدیران مؤثر واقع شود
The necessity of evaluation and supervision management has been cleared for all those who deal with the education . Performance indicators will help the process of educational management . Through manager’s performance indicators one can analyze and compare the defined goals and past performance with the existing and those which are favorable now . In vast and complex processes each indicator can draw a path to enable ones to take measures and evaluate any element or elements . These measurements and evaluation can be considered as an evidence of performance criteria . Performance indicator will become the basis for evaluation of the effectiveness of an educational institute and its managers . By applying and implementing academic theories and indicators , Educational System will be able to open a new era in the planning and having the clearer view tomorrow . After many years of theoretical research coupled with practical experience in the field looking for existing performance indicators , the researcher has designed a practical model . This model can help not only practitioners but also future educational researchers . This model is the result of theoretical knowledge accompanied by practical application in Tehran . In this article , the researcher first describes her research methodology which includes a vast knowledge base from around the world in educational theories . She then offer and explains a model that can be utilized in Educational Institutions to determine their effectiveness . The researcher’s hope is that this article is the catalyst for more research on this topic and a step toward practical application of performance indicators as the tool for evaluation of the effectiveness of an Educational Institutes.