طراحی الگوی بازاریابی دیجیتال در کسب و کارهای نوین بر پایه نیازهای بازار خرده فروشی
محورهای موضوعی : آینده پژوهیمحمدمهدی صدرهاشمی 1 , ابراهیم آلبونعیمی 2 , محمد خدامرادی 3
1 - 1-گروه مدیریت بازرگانی، واحد بین المللی خرمشهر، دانشگاه آزاد اسلامی ،خرمشهر،ایران
2 - 1- گروه مدیریت بازرگانی، واحد بین المللی خرمشهر، دانشگاه آزاد اسلامی ،خرمشهر،ایران
3 - 1- گروه مدیریت بازرگانی، واحد بین المللی خرمشهر، دانشگاه آزاد اسلامی ،خرمشهر،ایران
2- گروه آمار، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی
کلید واژه: کسب و کارهای نوین, بازار خرده فروشی و اصناف, الگوی بازاریابی دیجیتال,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف طراحی الگوی بازاریابی دیجیتال در کسب و کارهای نوین بر پایه نیازهای بازار خرده فروشی و اصناف شهر اصفهان انجام گرفته است. روش پژوهش به صورت ترکیبی می باشد. دادههای بخش کیفی از مصاحبه با 14 نفر از خبرگان و مدیران کسب و کار و اساتید بازاریابی بهدستآمده که با روش نظریه زمینهای، بررسی شده است. براین اساس مفاهیم در شش بخش شامل: عوامل موثر بر دیجیتالی کردن بازاریابی (شرایط علیِ)، عوامل مداخلهگرِ بر دیجیتالی کردن بازاریابی (شرایط مداخلهگر)، زمینههای تأثیرگذار بر دیجیتالی کردن بازاریابی (شرایط زمینهای)، راهبردهای دیجیتالی کردن بازاریابی (راهبردها و استراتژیها)، پیامدهای دیجیتالی کردن بازاریابی (پیامدها) و ساختار دیجیتالی کردن بازاریابی (پدیدهی مرکزی)، شناساییشدهاند که این مفاهیم مدل پژوهش را ایجاد نموده است. در بخش کمی بر اساس این مدل، اقدام به تهیه پرسشنامه محقق ساخته شده که پس از تائید روایی و پایایی آن، بین نمونه توزیع شده است. جامعهی آماری بخش کمی واحدهای صنفی جواز کسب دار شهر اصفهان به تعداد 91962 نفر و نمونه آماری بر اساس فرمول کوکران در جامعه محدود به تعداد 384 نفر میباشد. پس از جمعآوری دادهها اقدام به آزمون مدل به روش معادلات ساختاری شده است. نتایج حاکی از مناسب بودن مدل داشته است. بهعبارتدیگر شرایط علی، شرایط زمینه ای و عوامل مداخلهگر بر دیجیتالی کردن بازاریابی مؤثراست. شرایط زمینه ای، عوامل مداخلهگر و دیجیتالی کردن بازاریابی بر راهبردها و استراتژی ها مؤثر است. نهایتاً راهبردها و استراتژیها بر پیامدهای دیجیتالی کردن بازاریابی مؤثر است.
The aim of this study is extract the digital marketing model in new businesses based on the needs of the retail market. The research method was qualitative-quantitative. In the qualitative part, data were obtained from interviews with 14 experts, business managers and marketing professors, and were reviewed by contextual theory. Based on the qualitative analysis and data method of the foundation, 145 concepts have been identified in the form of 6 main themes including: 1) Factors affecting the digitization of marketing or causal conditions (including 3 organizer themes, 6 basic themes and 16 concepts), 2) The structure of digitalization of marketing or central phenomenon (including 1 organizing theme, 5 basic themes and 15 concepts), 3) areas affecting the digitization of marketing or contextual conditions (including 3 organizing themes) 7 basic themes and 22 concepts), 4) intervention factors affecting the digitization of marketing or intervening conditions (including 3 organizing themes, 8 basic themes and 25 concepts), 5) marketing digitization strategies or Strategies and strategies (including 5 organizing themes, 14 basic themes and 39 concepts) and 6) Consequences of marketing digitalization or consequences (including 4 organizing themes, 10 basic themes and 28 concepts) are categorized . These concepts in relation to each other have created a conceptual model of research. Then, in the quantitative part, based on the collected data, the model is examined by the method of structural equations, the results of which indicate that 95% confidence in the relationships between the variables is confirmed.
.
_||_.