ارائه چارچوبی برای شناسایی پیشرانهای موثر روی آینده هوش کسبوکار در صنعت گردشگری ایران
محورهای موضوعی : آینده پژوهیسیده نیر ابطحی نصیری 1 , محمد حسن ملکی 2 , بهروز بیات 3 , تحفه قبادی لموکی 4
1 - دانشجوی دکتری ، رشته مدیریت فناوری اطلاعات ، دانشکده علوم انسانی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان ، همدان ، ایران
2 - دانشیار گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه قم
3 - گروه علم اطلاعات دانش شناسی، دانشکده علوم انسانی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان ،همدان،ایران
4 - استادیار، دانشکده علوم انسانی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان ، همدان
کلید واژه: پیشرانهای کلیدی, هوش کسبوکار, آینده گردشگری, گردشگری,
چکیده مقاله :
گردشگری یکی از حوزههایی است که به دلیل اثرات فرهنگی و اقتصادی، باعث توجه بسیاری از کشورها به توسعه زیرساختها و ارتقا خدمات آن شده است. ایران به دلیل مزیتهای اقتصادی، جغرافیائی، فرهنگی و تاریخی، در صورت توسعه زیرساختهای لازم و سیاستگذاری درست در این زمینه میتواند موفق عمل کند. یکی از این زیرساختها، هوش کسبوکار است. ابزارهای هوش کسبوکار، با تجزیه و تحلیل دادهها و ارائهی گزارشها، خلاصهها، داشبورد، نقشهها، چارتها و نمودارها، اطلاعات دقیقی در مورد ماهیت کسبوکار در اختیار کاربران قرار میدهند. تحقیق حاضر به دنبال شناسایی پیشرانهای اثرگذار روی آینده هوش کسبوکار در گردشگری ایران است. تحقیق حاضر از منظر مبانی فلسفی، پراگماتیست؛ از حیث جهتگیری، کاربردی و از بعد هدف، اکتشافی میباشد. برای اجرای تحقیق، در مرحله اول، پیشرانهای تحقیق از طریق مرور سیستماتیک پیشینه و مصاحبه با خبرگان استخراج شدند. در این مرحله 30 پیشران بدست آمد که این پیشرانها با آزمون بینم غربال شدند. پس از غربال پیشرانها، 12 عامل حذف شد و 18 پیشران باقیمانده با تکنیک بهترین- بدترین فازی اولویتبندی شدند. نتایج نشان داد که پیشرانهای فضای کسبوکار گردشگری، تصمیمگیری دادهمحور و تحریمهای خارجی اثرگذارترین پیشرانها روی آینده هوش کسبوکار در گردشگری هستند.
Tourism is one of the areas that due to cultural and economic effects, has caused many countries to pay attention to the development of infrastructure and promoting its services. Due to its economic, geographical, cultural and historical advantages, Iran can be successful if it develops the necessary infrastructure and makes the right policies in this regard. One of these infrastructures is business intelligence. Business intelligence tools provide users with accurate information about the nature of the business by analyzing data and presenting reports, summaries, dashboards, maps, charts and diagrams. The present study seeks to identify the drivers that affect the future of business intelligence in Iranian tourism. The present study is pragmatic from the point of view of philosophical foundations; It is applied in terms of orientation and exploratory in terms of purpose. To conduct the research, in the first stage, the research drivers were extracted through a systematic review of the literature and interviews with experts. At this stage, 30 drivers were obtained, which were screened by Binominal test. After key drivers screening, 12 factors were eliminated and the remaining 18 drivers were prioritized using the best-worst fuzzy technique. The results showed that the drivers of tourism business environment, data-driven decision-making culture and foreign sanctions and are the most influential drivers on the future of business intelligence in tourism.
_||_