شناسایی ابعاد کلیدی موثر بر ارزیابی توانمندی های تکنولوژیک در صنایع با تکنولوژی پیشرفته حمل و نقل ریلی
محورهای موضوعی : آینده پژوهیربابه زلیخایی 1 , رضا رادفر 2 , سید محمد سیدحسینی 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت تکنولوژی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استاد گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (مسئول مکاتبات)
3 - استاد دانشگاه علم و صنعت ایران،دانشکده مهندسی صنایع، تهران، ایران
کلید واژه: توانمندی های تکنولوژیک, ارزیابی توانمندی های تکنولوژیک, تکنولوژی پیشرفته, صنعت حمل و نقل ریلی,
چکیده مقاله :
امروزه در جهت افزایش کارایی خطوط حمل و نقل ریلی استفاده از تکنولوژی پیشرفته خطوط سریع السیر به عنوان گزینه ای برتر در مقایسه با تکنولوژی راه آهن معمولی توصیه می شود. یکی از چالشهای اساسی در بکارگیری و توسعه حمل ونقل ریلی با تکنولوژی های نوین و پیشرفته، عدم وجود الگوی مناسب ارزیابی توانمندی تکنولوژیک می باشد. تحقیق حاضر با هدف شناسایی ابعاد کلیدی موثر بر ارزیابی توانمندی های تکنولوژیک در صنایع با تکنولوژی پیشرفته حمل و نقل ریلی شکل گرفته است. جامعه آماری شامل 57 نفر از مدیران و کارشناسان شرکت های فعال در حوزه حمل و نقل ریلی می باشند. در این تحقیق تعداد 39 متغیر تاثیرگذار شناسایی و با نظر خبرگان در ابعاد 7 گانه دسته بندی شد. پس از جمع آوری داده ها از جامعه آماری، داده ها با مدلسازی معادلات ساختاری و نرم افزار smart pls تحلیل گردید. نتایج نشان دهنده آن است که 3 متغیر با بارعاملی کمتر از 0.7 بودند که از مدل حذف شده و مدل اصلاحی با 36 شاخص شکل گرفت. نتایج حاصل از خروجی نرم افزار نشان دهنده آن است که ابعاد 7 گانه در سطح اطمینان 99% معنادار بوده و بر ارزیابی توانمندی تکنولوژیک در صنایع با تکنولوژی پیشرفته حمل و نقل ریلی تاثیر گذارند.
Today, in order to increase the efficiency of rail transport lines, the use of advanced high-speed line technology is recommended as a superior option compared to conventional railway technology. One of the fundamental challenges in the application and development of rail transport with new and advanced technologies is the lack of a suitable model for assessing technological capability. The present research is aimed at identifying key dimensions affecting the evaluation of technological capabilities in high-tech rail transport industries. The statistical community includes 57 managers and experts from companies active in the field of rail transport. In this study, 39 influential variables were identified and categorized into 7 dimensions by experts. After collecting data from the statistical community, the data was analyzed by modeling structural equations and smart pls software. The results show that 3 variables with a factor of less than 0.7 were removed from the model and the corrective model was formed with 36 indicators. The results of the principle of software output show that the 7 dimensions are significant at the 99% confidence level and affect the evaluation of technological capability in high-tech rail transport industries.