شناسایی عوامل موثر تبدیل دانش به ثروت از دید خبرگان دانشگاههای استان گلستان
محورهای موضوعی : آینده پژوهیاعظم بطیاری 1 , کیومرث نیاز اذری 2 , نگین جباری 3
1 - دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان
2 - دکترای مدیریت آموزشی و استاد گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری
k.niazazari@gmail.com
3 - دکترای مدیریت آموزشی، استادیار گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان
کلید واژه: دانش, مکانیزم مالی, ثروت, محیط رقابتی,
چکیده مقاله :
رشد اقتصادی زمانی اتفاق می افتد که رشته ها و تحقیقات دانشگاهی تبدیل به ثروت شود از اینرو، شناخت عوامل تبدیل دانش به ثروت به یکی از دغدغه های جامعۀ دانشگاهی تبدیل شده است. خط مشی های جدید دانشگاه ها تبدیل دستاوردهای تحقیقاتی خود فراهم آوردن محیط در جهت رشد اقتصادی، ثروت و رفاه عموم جامعه می باشد، و بایستی تلاش های زیادی جهت انتقال و بکارگیری دانش در بخش های اقتصادی، اجتماعی و صنعت انجام دهند. الگوی علمی این پژوهش براساس مصاحبه کیفی صورت گرفته با روسای دانشگاه ها و نخبگان دانشگاهی و روش نمونهگیری به دو صورت هدفمند و گلولهی برفی میباشد و درنهایت با مراجعه به خبرگان، 22 مصاحبه کیفی صورت گرفت و با استفاده از تکنیک گرندد تئوری به شناسایی شاخص های تبدیل دانش به ثروت در دانشگاههای استان گلستان پرداخته شد ضرورت هر یک از مولفه های مدل استخراج شده برای تبدیل دانش به ثروت بررسی گردیده، پژوهش با روش کدگذاری در سه مرحله باز، محوری و انتخابی تحلیل شد. یافته ها بیانگر 9 کد اصلی استخراج و کدها در 3 محور گروه بندی شده اند. نتایج پژوهش نشان می دهد که تاثیرگذارترین کدهای هر معیار به فراهم آوردن محیط رقابتی، مکانیزم مالی، شاخص های آموزش و پژوهش بوده است.
Economic growth occurs when academic disciplines become wealth. Hence, knowing the factors of transforming knowledge into wealth has become one of the concerns of the academic community, New university policies transform their research achievements to create an environment conducive to economic growth, wealth and welfare of the general public, And many efforts should be made to transfer and apply knowledge in the economic, social and industrial sectors. In this regard, the purpose of this study was to investigate and identify the effective factors in converting knowledge to wealth from the viewpoint of the experts of the universities of Golestan province. The method of study is descriptive and of qualitative type, the statistical society according to the subject area including academic elites and sampling method in the form of snowball is. Referring to the experts, the necessity of each of the components of the extracted model for the conversion of knowledge to wealth has been investigated, Based on the findings of this research, 125 statements of 9 original codes are extracted and codes are grouped in 3 axes. The results of the research show that the most influential codes of each criterion were to provide a competitive environment, financial mechanism, education and research indicators
_||_
شناسایی عوامل موثر تبدیل دانش به ثروت از دید خبرگان دانشگاههای استان گلستان
چکیده
مقدمه: رشد اقتصادي زمانی اتفاق میافتد که رشتهها و تحقیقات دانشگاهی تبدیل به ثروت شود از اینرو، شناخت عوامل تبدیل دانش به ثروت به یکی از دغدغه هاي جامعۀ دانشگاهی تبدیل شده است. خط مشی های جدید دانشگاه ها تبدیل دستاوردهای تحقیقاتی خود فراهم آوردن محیط در جهت رشد اقتصادی، ثروت و رفاه عموم جامعه می باشد، و بایستی تلاش هاي زیادي جهت انتقال و بکارگیري دانش در بخش هاي اقتصادي، اجتماعی و صنعت انجام دهند.
مواد و روش ها: الگوی علمی این پژوهش براساس مصاحبه کیفی صورت گرفته با روسای دانشگاهها و نخبگان دانشگاهی و روش نمونهگیری به دو صورت هدفمند و گلولهی برفی میباشد و درنهایت با مراجعه به خبرگان، 22 مصاحبه کیفی صورت گرفت و با استفاده از تکنیک گرندد تئوری به شناسایی شاخصهای تبدیل دانش به ثروت در دانشگاههای استان گلستان پرداخته شد ضرورت هر یک از مولفه هاي مدل استخراج شده براي تبدیل دانش به ثروت بررسی گردیده، پژوهش با روش کدگذاری در سه مرحله باز، محوری و انتخابی تحلیل شد. یافتهها بیانگر 9 کد اصلی استخراج و کدها در 3 محور گروهبندی شدهاند.
یافته ها: نتایج پژوهش نشان میدهد که تاثیرگذارترین کدهای هر معیار به فراهم آوردن محیط رقابتی، مکانیزم مالی، شاخصهای آموزش و پژوهش بوده است.
واژههای کلیدی: ثروت، دانش، محیط رقابتی، مکانیزم مالی
مقدمه و بیان مساله
تحولات در محيطهاي مختلف اقتصادي و اجتماعي باعث شده که نگرش سنتي به دانشگاهها بعنوان توليدکننده دانش مورد تجديد نظر قرار گرفته و نگرش جديدي شکل گيرد. در اين نگرش، دانشگاهها در تبديل رشتههای دانشگاهی خود به عوامل فراهمکننده رشد اقتصادي، رفاه عمومي و ثروت جامعه مسئوليت بيشتري عهدهدار شده و بايستي تلاشهاي زيادي جهت انتقال و بکارگيري دانش در بخشهاي اقتصادي، اجتماعي و صنعت انجام دهند که از آن بعنوان تبدیل دانش به ثروت دستاوردهای دانشگاهی تعبير مي شود(فزونی اردکانی و همکاران، 1393: 8). با توجه به اينکه تبدیل دانش به ثروت بعنوان يکي از ماموريتها و کارکردهاي اصلي دانشگاهها در کنار آموزش و پژوهش مورد پذيرش قرار گرفته است، چگونه ميتوان نتايج دانشگاه را تجاري نمود (خیراندیش و همکاران، 1396: 80).
بر این اساس، تبدیل دانش به ثروت و ایجاد اصلاحات اساسی در رسالت، ساختار، فراگرد و فرهنگ حاکم بر سازمانها در راستاي نهادینه سازي آن به امري اجتناب ناپذیر و موضوع مورد علاقۀ کشورهاي در حال توسعه و توسعهیافته تبدیل شده است(عبداله تیف و همکاران1، 2016: 95) در دانشگاهها، انجام یک تحقیق بدون خلق ثروت آن معنایی ندارد زیرا بدون دستیابی به مشتریان خاص یک دستاورد، تولید یا انجام آزمایش در مورد یک ایده، بیفایده خواهد بود.(کاهیل و همکاران2، 2017: 156) امروزه ورود دانشگاههاي ایران به تجارت دانش از یک مزیت به یک ضرورت تبدیل گشته است و این درحالی است که دانشگاههاي کنونی ما هنوز نتوانستهاند به نحوي مؤثر یافته هاي علمی خود را وارد صنعت کنند و تعاملی مؤثر بین صنعت و دانشگاه برقرار سازند. در همین راستا، تبدیل دانش به ثروت، تحقیقات دانشگاهی نیز یک بخش تلفیقی فعالیتهاي دانشگاهی و از وظایف دانشگاههاي آینده خواهد بود این تبدیل را میتوان به بازار رسانیدن یک ایده یا نوآوري دانست(راسموسن3 و همکاران،2006: 506). آنچه مانع توسعه علمی و اقتصادی کشور می شود، دوری"نظام اقتصادی، صنعتی و تجاری" از "نظام علمی، آموزشی و تحقیقاتی" کشور است. نباید از بازگفتن این واقعیت تلخ هراس داشت که صنعت، تجارت و بازار و بهطور کلی اقتصاد ما فاقد یک ریشه علمی و متکی به دانش روز است تولیدات علمی ما نیز به طور عمده در قفسه کتابخانهها و محیطهای بسته حبس شدهاند و نمیتوانند به بازار بیایند در دنیای امروز قدرت اقتصادی، سیاسی و نظامی کشورها متناسب و متکی به حجم تولیدات علمی آنهاست. محصولات "اقتصادی و تجاری و صنعتی" آنان، جملگی یک عنصر واحد را تشکیل می دهند (محمودی، 1388: 52) برای آنکه بتوانیم این شکاف عظیم علمی و اقتصادی کشورمان را با دنیای پیشرفته پر کنیم، باید دست به انقلابی بزرگ بزنیم و آن" تجاری سازی علم و دانش" است و تا زمانی که این مشکل حل نشود، ما همچنان در سطحی گسترده، نه به علم دسترسی پیدا خواهیم کرد و نه به ثروت. در این پژوهش سعی شده با استفاده از روش های مناسب عوامل موثر بر تبدیل دانش به ثروت شناسایی شود و با استفاده از تحلیل های مختلف ذهنیت های مختلف افراد نسبت به این مورد بررسی قرار گیرد. دانشگاه های نسل سوم کارآفرین، ارزش آفرین و ثروت آفرینند. منظور از ثروت، فقط ثروت مادی و اقتصادی نیست. ثروت چیزی بیشتر از پول است و میتواند ثروت اجتماعی، فرهنگی وسیاسی مانند ارتقاء دانش ، سرمایه فکری، استفاده موثر از منابع انسانی ، حفظ منابع طبیعی و ... که همه این ها در راستای استفاده صحیح و مناسب از نتایج تحقیقات و تولیدات دانشگاهی می باشد. فارغ التحصیل دانشگاه نسل سوم فردی نیست که پس از پایان تحصیلات در یک بنگاه تولیدی یا خدماتی جذب شده و به انجام وظیفه بپردازد. وی را باید فردی حقیقی یا حقوقی دانست که در محیط کارش نوآوری کند. فارغ التحصیلان دانشگاه های نسل سوم باید دانش را در کنار پژوهش های کاربردی به کار گرفته و با نوآوری و تاثیر در حوزه صنعت و محیط بازار و کسب و کار کارآفرینی، ارزش آفرینی، و تولید ثروت نمایند. نقش اصلی دانشگاه در اقتصاد مبتنی بر دانش گردآورنده استعدادهاست. در اقتصاد مبتنی بر دانش دانشگاهها هم تامینکننده سرمایه انسانی و هم، بستری برای شکلگیری سازمانهای نوپا و جدید هستند. از این رو ارزشآفرینی و ثروتآفرینی مبتنی بر دانشگاه هم دربرگیرنده خلق ثروت مانند خدمات مشاور فعالیتهای تحقیق و توسعهای و... میباشد و هم کالاسازی مانند حق اختراع، حق امتیاز، شرکتهای تازه تاسیس، مطلق به اعضای هیئت علمی و دانشجویان میباشد(ماستری فراهانی،1394: 18) با توجه به جهتگیریهای برنامه های کلان کشور در راستای توسعه دانشبنیان، حمایتهای سیاستهای دولت باید در مسیر حمایت تولید ملی و خلق ثروت مبتنی بر فناوری قرار گیرد. دانشگاهها باید همانند بسیاری از کشورها با سازو کارهای مختلف توان بالقوه خلق ثروت را بالفعل سازد و با شکوفا سازی استعدادها توانمندیها و قابلیتهای کسب و کاری جامعه خویش را افزایش دهد (بندریان و همکاران،1393: 14) بر این اساس پژوهش حاضر در صدد است با استفاده از یک پژوهش کیفی، به شناسایی عوامل موثر در تبدیل دانش به ثروت از دید خبرگان دانشگاههای استان گلستان بپردازد تا از طریق آن دانش تولید شده در دانشگاهها به سهولت به جامعه هدف انتقال یافته و تعامل سازندهای بین دانشگاهها، دولت، صنعت و سازمانهای اجرایی برقرار شود. است. بر این اساس سوال اصلی پژوهش حاضر این است:
مولفه های شناسایی شده موثر بر خلق ثروت از راه دانش کدامند؟و چه مدلی می توان ارائه نمود؟
مبانی نظری پژوهش و پیشینه تحقیق
تعریف خلق دانش به ثروت
با نگاهي اجمالي به تعاريف ارائه شده در ادبيات، مي توان سه ديدگاه کاملاًمتمايز را از يکديگر تميز داد:
١) ديدگاه اول، نظر متخصصاني است که تجاريسازي را بصورت يک زنجيره متصل به هم از خلق ايده تا فروش و بکارگيري توسط مشتري نهايي در نظر مي گيرند. به عنوان مثال، گلد اسميت تجاري سازي را در معناي وسيع کلمه، به فرايند توسعه يک کسب و کار از طريق مطالعه امکان سنجي يک ايده و کاربرد آن تا پذيرش در بازار در نظر گرفته است(گلداسمیت4، 2003) از اين ديدگاه، خلق ثروت فرايندي است که فناوري به محصولات اقتصادي موفق تبديل مي شود.
٢) متخصصان طرفدار ديدگاه دوم تولید ثروت، آنرا مترداف با انتقال فناوري قلمداد کرده اند. بعنوان مثال در يکي از تعاريف، تولید ثروت انتقال دانش و فناوري از يک فرد يا گروه به فرد يا گروه ديگري به منظور استفاده از آن در نظام، فرايند، محصول يا يک روش انجام کار تعريف شده است از اين ديدگاه تنها فناوري از مراکز تحقيقاتي به صنايع موجود يا کسب و کارهاي جديد انتقال مي يابد(فروزنده، 1391: 35).
٣) ديدگاه سوم به متخصصان حوزه بازاريابي و يا توسعه محصول جديد در شرکتها اختصاص دارد. اين متخصصان ثروت را آخرين فعاليت چرخه توسعه محصول جديد قلمداد ميکنند. از معروفترين افراد طرفدار اين ديدگاه، مي توان به فيليپ کاتلر(1994) اشاره نمود.
جدول (1) خلاصه تعاریف مطرح شده در زمينه خلق ثروت
ردیف | تعاریف | نویسنده |
1 | عرضه یک محصول جدید در بازار | داین |
2 | فرایند وارد کردن کالا/خدمت در چرخه داد و ستد اقتصادی | بانداریان، 2008 |
3 | فرایندی است که دانش تولید شده در دانشگاهها و سازمانهای تحقیقاتی را به محصولات قابل عرضه در بازار یا فرایندهای صنعتی تبدیل میکند | فکور، 1383 |
4 | به بازار رسانیدن یک ایده یا نوآوری با مطالعه دقیق بازار و استخراج نیازهای بازار، انجام تحقیقات و بررسی های لازم تهیه نمونه اولیه، استانداردسازی فرایند توسعه محصول و هماهنگی های مدیریتی برای عرضه آن به بازار | فکور، 1383 |
5 | فرایند تبدیل علم و فناوری، تحقیق جدید یک اختراع به محصول یا فرایندهای صنعتی قابل عرضه در بازار که این کار هم توسط شرکت های موجود یا از طریق ایجاد شرکت های جدید صورت می گیرد. | کریپس و همکاران، 1999 |
6 | فرایندی که از طریق آن یافته های حاصل از تحقیق به بازار آورده می شود و ایده ها یا یافته های جدید به محصلات جدید یا فناوری های فروختنی در سراسر جهان توسعه می یابند. | دیان 2004 |
7 | فرایند انتقال دانش و فناوری از یک شخص یا گروه به شخص یا گروه دیگر به منظور به کارگیری آن دانش جدید در یک سیستم، فرایند، محصول و یا یک شیوه انجام کار | مهدوی 1387 |
8 | خلق ثروت، فراگرد تبدیل و دگرگونی دانش نظری موجود در نهادهای دانشگاهی، در قالب برخی انواع فعالیت های اقتصادی است | اسپیلینگ، 2004) |
9 | خلق ثروت به عنوان تبدیل یا انتقال فناوری به یک موقعیت سودآور تعریف می شود مقصود از فناوری، فنون، تکنیک ها، فراگردهای دریافت حق اختراع یا سایر مالکیت های خصوصی، مواد و تجهیزات و سیستم ها و نظایر آنهاست. | بانداریان، 2005 |
10 | خلق ثروت دربخش عمومی به انتقال دارایی های فکری به بخش خصوصی از طریق واگذاری حق الامتیاز دارایی فکری حفاظت شده یا از طریق ایجاد شرکت زایشی یا ترکیبی از هر دو اشاره می کند. عمل انتقال دارایی فکری در ازای پول، خلق ثروت است. | لوئیس، 2005 |
11 | فرایند انتقال فناوری یا یک مفهوم نوآورانه از مرحله ایده تا بازار است خلق ثروت فناوری فرایند ایجاد محصولی مناسب برای بازار خاص با قیمت قابل قبول که می تواند نیازهای بازار را مرتفع سازد | تنه، 2009 |
با توجه به مطالب بیان شده تحقیقات صورت گرفته در این زمینه، عباسی اسفنجانی (1396) به بررسی طراحی الگوی تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی پرداخته برای رسیدن به هدف تحقیق؛ ابتدا، با مرور ادبیات، مهمترین مولفه های تاثیرگذار بر تجاری سازی احصاء و با بهره گیری از نظریه سه شاخگی هر کدام از مولفه ها بر اساس ویژگیهایی در سه دسته عوامل زمینه ای، محتوایی و ساختاری طبقه بندی و چارچوب مفهومی تحقیق ارائه و با جمع آوری داده های تجربی و روش مدل سازی معادلات ساختاری، چارچوب پیشنهادی اعتبارسنجی و مدل نهایی تحقیق ارائه شد. بر اساس یافته های پژوهش و مقادیر مربوط به ضریب مسیرها در مدل نهایی تحقیق، عوامل زمینه ای 34/4 درصد، محتوایی 21/5 درصد و ساختاری 34/7 درصد تغییرات مربوط به متغیر تجاری سازی را بطور مستقیم تبیین می کنند. از سوی دیگر، متغیر زمینه ای بطور غیر مستقیم و از طریق متغیر میانجی عوامل ساختاری به میزان 14/8 درصد و از طریق متغیر میانجی عوامل محتوایی به میزان 16/7 درصد بر متغیر وابسته تجاری سازی تاثیر دارد. جهرمي (1396) به بررسی مدل سازي عوامل مؤثر بر تجاري سازي دستاوردهاي تحقيقات دانشگاهي: رويكردي آميخته پرداخته جامعة نظري در بخش كيفي خبرگان و در بخش كمي، اعضاي هيئت علمي دانشكده هاي مهندسي دانشگاه هاي دولتي تهران است. ابزار جمع آوري اطلاعات، مصاحبة نيمه ساخت يافته و پرسشنامة محقق ساخته بود. يافته هاي تحقيق شامل ارائة مدل مفهومي و شناسايي متغيرهاي مستقل در چهار دسته عوامل فردي، درون سازماني، برون سازماني و ارتباط دهنده (دروازبان فناوري) است . بر اساس نتايج، وضعيت تجاري سازي در دانشگاه ها و همچنين عوامل درون سازماني، پايين تر از سطح متوسط قرار دارد. وو، ولش و هوانگ5 (2015) عوامل مؤثر بر تجاري سازي دانش را به دو دسته عوامل فردي و نهادي دسته بندي كردند و نتيجه گرفتند عوامل فردي نسبت به عوامل نهادي، نقش مهمتري در واگذاري ليسانس فناوري دانشگاه بازي ميكند. نقد وارد شده، در نظر نگرفتن عوامل محيطي و برون سازماني است كه وو و همكارا نش دليل آن را بيان نكردند. جمیل و همکاران6 (2015) به بررسی ابزارهای تجاریسازی دانش در دانشگاه رشد و پارکهای فن آوری در مالزی پرداختند نتایج نشان میدهد که در با توجه به بررسیهای انجام شده تحقیق و توسعه و ارتباط نزدیک دانشگاه با صنعت و در اختیار گذاشتن تجهیزات و پشتیبانی مدیریتی از استادان و دانشجویان و نزدیکی به خوشههای کسب و کار و شهرت سازمانی مهمترین عناصر هستند که باعث کمک به خلق ثروت و ترویج تجاریسازی در رشد دانشگاه و پارکهای فن آوری میشوند. گابریل و همکاران7(2015) به بررسی رابطه اکتسابی دانش سازمان، مهارت، توانایی و ثروت نقش واسطهای آموزش سرمایه گذاری پرداختند نمونه از مطالعه یک سازمان است که 10٪ یا بیشتر از بودجه سالانه خود را صرف آموزش سرمایهگذاری از طریق دانش کرده در مجموع 620 پرسشنامه بین کارکنان شاغل در سازمان های مختلف توزیع شد. نتایج حاکی از این بود که سرمایه گذاری سازمان در خصوص آموزش، اثر مستقیم و غیر مستقیم قابل توجهی بر کسب ثروت دارد مهارت ها، دانش، توانایی و ثروت سهامداران. سهامداران باید بخش از سرمایه خود را به سرمایه گذاری در خصوص آموزش اختصاص دهند.
جدول (2) مولفه ها و عوامل مختلف تاثیر گذار در خلق ثروت از راه دانش
ردیف | توانمندسازها و عوامل کلیدی در خلق ثروت | نویسندگان |
1 | تحقیق و توسعه، نمونهسازی، مهارتها و منابع انسانی، داراییهای معنوی، ساخت و تولید،و فروش و بازخورد مشتری | صنعت کانادایی، 2004 |
2 | زیرساختها(توان و پایه دانش نسبت به سطح جهانی، امکان ثبت و حفاظت از داراییهای فکری، سیستم پیشرفته ارتباطات، شبکههای تخصصی بین دانشگاه و صنعت و ساختارهای حمایتی در جامعه) توان ریسک پذیری، سایر مولفه های تاثیرگذار،فرهنگ و تاثیرات آن، مشارکت و همکاری، مولفه های مختلف در نظام نوآوری و تامین بودن منابع مالی مورد نیاز | دیانا، 2004 |
3 | توانمندی پاسخگویی و انعطافپذیری و شایستگی در مدیریت دانش که شامل افراد،فرایندها،زیرساختارها، و پیوندهای استراتژیک | بندریان، 2005 |
4 | ارائه و معرفی مناسب توانمندیهای مراکز دانشگاهی به صنایع، تحقیقات بازاریابی، ارائه خدمات بینرشته ای و ترکیبی،سیستم اداری مستقل و پاسخگو، تعریف و اجرای پروژههای مشترک دانشگاه و صنعت در سطح ملی، بکارگیری نیروی انسانی متخصص،ارائه تسهیلات مالی، | سلامی و محمدی،1389 |
5 | عوامل پژوهشمدار، عوامل صنعتمدار،دولت، پارکهای علم و فناوری،و مراکز رشد محیط | نیکنام و همکاران، 1389 |
6 | تمرکز بر بازار،فرهنگ سازمانی، سازمان و مدیریت داخلی سازمان، مدیریت حقوق مالکیتهای فکری، شبکهسازی، کارآفرینی و ایجاد کسب و کارهای جدید(شرکتهای زایشی) | برون و همکاران، 2011 |
7 | عوامل محیطی، عوامل سازمانی که شامل تیم مدیریت منابع انسانی، ساختار، قابلیت های فنی، مالی و بازاریابی اعضا، مدیریت پروژه | فیروزمنش،1389 |
8 | مدیریت ارشد، خصوصیات سازمانی و عملیاتی، استخراج مفاهیم محصول جدید | رادفر و همکاران، 1388 |
9 | مراکز رشد، پارک های فناوری، فن بازارهای، نظام اطلاع رسانی آزمایشگاهها، سیاست های و اولویت های پژوهشی، | محمدنژاد، 1388 |
روششناسی
هدف اصلی این مرحله از پژوهش، بررسی و کاوش مفاهیم و مقولههای مرتبط با دانش و ثروت بوده بنابراین در این مرحله به دنبال دستیابی به مولفههای خلق ثروت از راه دانش از مصاحبههای نیمه ساختاریافته استفاده شده است ضمن اینکه سوال های فرعی دیگری نیز در کنار هر سوال برای درک تجارب شرکت کنندگان در حین مصاحبه مطرح شده است. در بخش کیفی جهت گردآوری داده ها از دو ابزار فیش، و مصاحبه نیمه ساختاریافته جهت شناسایی ابعاد و مولفه های تبدیل دانش به ثروت استفاده شده، دادههای کیفی لازم جمعآوری و با استفاده از روش گرندد تئوری به مثابه تکنیکی پژوهشی، مفاهیم، مقولهها و عوامل اصلی و فرعی شناسایی و مورد تحلیل قرار گرفته است این مفاهیم، عوامل و مقولهها مبنای تدوین ابزار (پرسشنامه) برای دستیابی به عوامل موثر و شناخت ابعاد و مولفههای الگویی جهت تبیین تبدیل دانش به ثروت استفاده میگردد.جامعه آماری این پژوهش را، روسای دانشگاه و نخبگان جامعه علمی و متخصصان دانشگاه میباشند که از سوابق اجرایی در سطوح تصمیمگیری برخوردار بوده و به اصطلاح نخبگان آگاه نام دارند. این گروه برای انجام بخش کیفی پژوهش انتخاب شدند و در فرایند مصاحبه از 6 نفر شروع شده تا زمانی به حد اشباع داده ها دست یافتیم و در نهایت 22 نفر از خبرگان در این پژوهش همکاری کردند، روش تجزیهوتحلیل دادهها در بخش کیفی، از گرندد تئوری استفاده شده است. در این طرح مراحل تحلیل داده های کیفی گردآوری شده و در دو مرحله کدگذاری باز، و کدگذاری محوری انجام شده است.
یافته های پژوهش
تحلیل داده های کیفی
در بخش کیفی جهت تجزیه و تحلیل داده ها بر اساس گرندد تئوری اقدام شد ابتدا نکات کلیدی مربوط به هر مصاحبه نیمه ساختار یافته، از طریق گوش دادن به مصاحبه ضبط شده و مطالعه یادداشت برداری های حین مصاحبه به صورت مکتوب علامت گذاری شد، سپس نکات کلیدی و اساسی از داخل مصاحبه استخراج شد در ادامه با دسته بندی نکات کلیدی در قالب اصطلاحات حرفهای، برچسب گذاری لازم انجام شد و سپس اصطلاحات برچسب گذاری شده هر مصاحبه شونده در قالب جدول سازماندهی و بر اساس ارتباط و تناسب که با هم داشتند در قالب ابعاد و مولفه ها دسته بندی شدند.
گام اول: کدگذاری باز
کدگذاریباز، فرآیند تحلیلی است کـه از طـریق آن، مفاهیم شناسایی شده و ویژگیها و ابعاد آنها در دادهها کشف میشوند (لی، ۲۰۰۱، ۴۹). در این مرحله، نظریهپردازیدادهبنیاد، مقولههایاولیه اطلاعات در خصوص پدیده درحال مطالعه را، بهوسیله بخشبندی اطلاعات شکل میدهد. پژوهـشگر مـقولهها را بر همه دادههای جـمعآوریشده، نـظیر مصاحبهها، مشاهدات و وقایع یا یادداشت های خودبنیان میگذارد (کریسول، ۲۰۰۵:۳۹۷).
جدول کدگذاری باز. که شامل دو قسمت است: جدول کدهای اولیه استخراجی از مصاحبهها و جدول طبقههای استخراج شده از مفاهیم به همراه کدهای ثانویه آن ها.
کدگذاری اولیه: در این مرحله به همهی نکات کلیدی مصاحبهها، عنوانی داده می شود سپس همهی این عناوین را در جدول های زیر قرار دادیم.
کدگذاری ثانویه و شکلدهی مقولات: در مرحله بعد، کدهای اولیه به علت تعداد فراوان آن ها به کدهای ثانویه تبدیل میشوند (کدهای اولیه در قالب طبقهها ی مشابه قرار می گیرند. چند کد ثانویه تبدیل به یک کد مفهومی می شود. در جدول زیر به عنوان نتایج کدگذاری باز براساس کد ثانویه، کدهای مفهومی و مقولات ارایه شده است.
جدول (3) مفاهیم استخراجی اولیه تبدیل دانش به ثروت، کدگذاری ثانویه و شکل دهی کدهای مفهومی و مقولات
مقولات (طبقه فرعی) | کدهای مفهومی | کدهای ثانویه |
فراهم آوردن محیط رقابتی | برندسازی حوزه های تخصصی(برندینگ) | وجود امکانات آزمایشگاهی و بودجه کاهش بوروکراسی اداری و هماهنگی سیستم اداری دانشگاه ایجاد و توسعه حلقه هاي ارتباطی بین دولت، صنعت و دانشگاه ایجاد شبکه اطلاع رسانی جامع و سراسري زیرساخت هاي ارتباطی و شاهراه هاي اطلاعاتی ترویج فرهنگ تبدیل دانش به ثروت و کارآفرینی در سطح جامعه راه اندازي آزمایشگاهها و کارگاههاي ملی تحقیقات کشور برند دانشگاه به عنوان یک عامل بازدارنده سیاست ها، قوانین و مقررات حمایتی از تبدیل دانش به ثروت در سطح کشور نوع فناوری موثر بر انتخاب بازار توسعه پارك هاي علمی و فناوري، مراکز رشد در کشور نیاز بازار و تقاضاي مناسب، معین و پایدار ظرفیت دریافت و انتقال نتایج تحقیقات در بخش صنعت سرمایه گذاري هاي ریسک پذیر (مخاطره آمیز) نداشتن برندهای پروژهای برای استادان دانشکده به عنوان مانع تبدیل دانش به ثروت ارجاع پروژه ها به استادان دارای برند مربوط ارایه برندهای مختلف از محصولات دانشکده ایجاد زمینه های تخصصی صنعتی چون متختصص منابع انسانی در صنعت ضرورت خارج شدن اساتید از مسائل عمومی و ایجاد تمرکز بر یک زمینه تخصصی |
مکانیزم های رشد | ایجاد محیط رقابتی جهت حذف افراد ضعیف ایجاد و توسعه حلقه های ارتباطی زیرساخت ارتباطی و شاهراه اطلاعاتی ایجاد محیط رقابتی در دانشگاه ضرورت ایجاد اندیشه رقابت در دانشگاه ها برای رشد استادان و دانشجویان جهت گیري استراتژیک دانشگاهها در جهت تحقق تبدیل دانش به ثروت همسویی سیاست ها، قوانین و مقررات و بخش هاي پشتیبانی سیاست ها و قوانین و مقررات حمایتی از ثروت در سطح شرکت حمایت از انتقال فناوری ایجاد نهاد انتقال فناوري و تبدیل دانش به ثروت در دانشگاهها دسترسی به منابع اطلاعاتی مورد نیاز برقراري روابط استراتژیک و گسترده بین دانشگاه با صنعت تعامل بین محققان، مخترعان و مجریان طرح هاي تبدیل دانش به ثروت برخورداري دانشگاهها از توانمندي هاي سخت پذیرش نظام تبدیل دانش به ثروت از سوی مدیران یکسان سازی فرهنگ بین دانشگاه و سازمان مستندسازي تجارب دیگران در حوزه تبدیل دانش به ثروت | |
حداقل کردن ساعات بدون استفاده در دانشگاه | تأثیر ساعات بدون استفاده دانشگاهها در رتبه بندی آن ها ضرورت فعال بودن دانشگاه در طول سال برنامه ریزی جهت برنامه های تابستانی در فعالیتهای دانشکده | |
مکانیزم مالی | تامین منابع مالی | قوت بخشیدن دانشگاهها از لحاظ مالی عملکرد پایین دانشگاهها به دلیل محدودیت منابع مالی تبدیل دانش به ثروت از راه دستیابی به منابع مالی مورد نیاز برای پیاده سازی ایده تامین منابع مالی مورد نیاز در مراحل اولیه فرایند تبدیل دانش به ثروت |
بالا بردن ظرفیت دانشگاه برای بودجه کلان | ضرورت ایجاد توازن بین کار علمی و اقتصادی ضرورت برنامه ریزی مالی دانشگاه جهت مدیریت درآمدهای حاصل از تبدیل دانش به ثروت به دلیل عدم ظرفیت دانشگاه برای نگهداری پول های کلان | |
درآمدزایی از طریق ارائه مشاوره به سازمان ها | درآمدزایی از طریق رابطه مستقیم میان کار مشاورهای و ارایه آموزش های کاربردی درآمد زایی دانشگاهها از راه ایجاد ارتباط با صنایع و ارایه مشاوره به آن ها جذب منابع مالی حمایت مالی دانشگاه از پژوهشگران خودمختاری و استقلال مالی دانشگاه قدرت و نفوذ نهاد تصمیم گیری دانشگاه در تخصیص منابع درآمدی و مالی جدید دانشگاه حجم سرمایه گذاری های مشترک توزیع عادلانه منافع بهره مندی حاصل از سود موفقیت های دانشگاه در خصوص طرح های پژوهشی | |
سیستم آموزشی قوی | خدمات آموزش های کاربردی | استفاده از نمونه های واقعی آموزش مؤثر در دانشگاهها ضرورت شبیه سازی محیط واقعی در آموزش های آکادمیک آموزش های کاربردی جهت نزدیکی استادان به محیط واقعی سازمان ها خروجی های دانشگاهها در عمل دلیل آموزش های کاربردی با ایجاد محیط های آموزشی واقعی استفاده از مصادیق واقعی لازم آموزش موثر دانشگاه ضرورت شبیه سازی محیط واقعی در آموزش آکادمیک کارآمدتر کردن پژوهش ها با استفاده از پیامد آموزش واقعی ارایه آموزش صحیح لازم برای تربیت پژوهشگر ماهر آموزش و آشنایی با بازارگرایی، تمرکز بر بازار، توجه به نیازهاي بازار و ارزش مورد انتظار مشتري ترویج و تقویت روزافزون فرهنگ تبدیل دانش به ثروت در دانشگاهها انگیزه فردي محققان براي تبدیل دانش به ثروت اجرای روش مناسب بر توسعه یادگیری تبدیل دانش به ثروت آموزش و تربیت افرادي با قابلیت ها و مهارتهاي تبدیل دانش به ثروت برگزاري دوره هاي آموزشی براي آشنایی و توجیه محققان برخورداري دانشگاه ها از توانمندي هاي نرم مانند مدیریت پروژه ها توانایی فرآوري نتایج تحقیقات و رسیدن به اهداف متفاوت
|
آموزش مستمر استادان | برخورداري دانشگاه از جایگاه و پایه تحقیقاتی و دانش نسبت به سطح جهانی قابلیت اجرا و میزان عملیاتی شدن نتایج تحقیقات از نظر امکانات، زمان و ... شناخت و آگاهی و باور کاربران شرکت ها نسبت به نتایج تحقیقات لزوم طراحی مکانیزمی برای آموزش مستمر استادان آموزش شیوه های جدید اداره کلاس به استادان عدم نیاز اعضای هیئت علمی به آموزش به دلیل خودشیفتگی آن ها لزوم به کارگیری شیوه های نوین آموزشی در جهان مشغول بودن اعضای هیات علمی به کار تئوریک و آموزش آکادمیک برگزاری کارگاه آموزشی روش پژوهش برای استادان | |
دوره های آموزشی غیر مرتبط | نبود واحدهای درسی متناسب با نیاز شرکت ها ناتوانی خروجی دانشگاه در عمل مهارتی نبودن دروس ارائه شده توسط دانشگاه ترجمه محور بودن آموزش های آکادمیک تعیین رشته های ناکارآمد در دانشگاه |
شکل دهی طبقات اصلی
پس از تعیین مقولات، مرحله ساخت طبقات اصلی نظریه است که در جدول زیر ارائه شده است.
جدول: (4) شکل دهی طبقات کلی از مقولات
مقولات (طبقه اصلی) | مقولات (طبقات فرعی) |
فراهم آوردن محیط رقابتی | وجود امکانات آزمایشگاهی و بودجه کاهش بوروکراسی اداری و هماهنگی سیستم اداری دانشگاه ایجاد و توسعه حلقه هاي ارتباطی بین دولت، صنعت و دانشگاه ایجاد شبکه اطلاع رسانی جامع و سراسري زیرساخت هاي ارتباطی و شاهراه هاي اطلاعاتی ترویج فرهنگ تبدیل دانش به ثروت و کارآفرینی در سطح جامعه راه اندازي آزمایشگاهها و کارگاههاي ملی تحقیقات کشور برند دانشگاه به عنوان یک عامل بازدارنده سیاست ها، قوانین و مقررات حمایتی از تبدیل دانش به ثروت در سطح کشور توسعه پارك هاي علمی و فناوري، مراکز رشد در کشور نیاز بازار و تقاضاي مناسب، معین و پایدار ظرفیت دریافت و انتقال نتایج تحقیقات در بخش صنعت سرمایه گذاري هاي ریسک پذیر (مخاطره آمیز) نداشتن برندهای پروژهای برای استادان دانشکده به عنوان مانع تبدیل دانش به ثروت ارجاع پروژه ها به استادان دارای برند مربوط ارایه برندهای مختلف از محصولات دانشکده ایجاد زمینه های تخصصی صنعتی چون متختصص منابع انسانی در صنعت ضرورت خارج شدن اساتید از مسائل عمومی و ایجاد تمرکز بر یک زمینه تخصصی |
ایجاد محیط رقابتی جهت حذف افراد ضعیف ضرورت ایجاد اندیشه رقابت در دانشگاه ها برای رشد استادان و دانشجویان جهت گیري استراتژیک دانشگاهها در جهت تحقق تبدیل دانش به ثروت همسویی سیاست ها، قوانین و مقررات و بخش هاي پشتیبانی ایجاد نهاد انتقال فناوري و تبدیل دانش به ثروت در دانشگاهها برقراري روابط استراتژیک و گسترده بین دانشگاه با صنعت پذیرش نظام تبدیل دانش به ثروت از سوی مدیران مستندسازي تجارب دیگران در حوزه تبدیل دانش به ثروت تأثیر ساعات بدون استفاده دانشگاهها در رتبه بندی آن ها برنامه ریزی جهت برنامه های تابستانی در فعالیتهای دانشکده | |
مکانیزم مالی | قوت بخشیدن دانشگاهها از لحاظ مالی عملکرد پایین دانشگاهها به دلیل محدودیت منابع مالی تبدیل دانش به ثروت از راه دستیابی به منابع مالی مورد نیاز برای پیاد ه سازی ایده ضرورت ایجاد توازن بین کار علمی و اقتصادی ضرورت برنامه ریزی مالی دانشگاه جهت مدیریت درآمدهای حاصل از تبدیل دانش به ثروت به دلیل عدم ظرفیت دانشگاه برای نگهداری پول های کلان درآمدزدایی از طریق رابطه مستقیم میان کار مشاورهای و ارایه آموزش های کاربردی درآمد زایی دانشگاهها از راه ایجاد ارتباط با صنایع و ارایه مشاوره به آن ها بودجه اختصاص داده شده به دانشگاه جذب منابع مالی حمایت مالی دانشگاه از پژوهشگران خودمختاری و استقلال مالی دانشگاه قدرت و نفوذ نهاد تصمیم گیری دانشگاه در تخصیص منابع درآمدی و مالی جدید دانشگاه حجم سرمایه گذاری های مشترک توزیع عادلانه منافع بهره مندی حاصل از سود موفقیت های دانشگاه در خصوص طرح های پژوهشی
|
سیستم آموزشی قوی | استفاده از نمونه های واقعی آموزش مؤثر در دانشگاهها ضرورت شبیه سازی محیط واقعی در آموزش های آکادمیک آموزش های کاربردی جهت نزدیکی استادان به محیط واقعی سازمان ها خروجی های دانشگاهها در عمل دلیل آموزش های کاربردی با ایجاد محیط های آموزشی واقعی استفاده از مصادیق واقعی لازم آموزش موثر دانشگاه ضرورت شبیه سازی محیط واقعی در آموزش آکادمیک کارآمدتر کردن پژوهش ها با استفاده از پیامد آموزش واقعی ارایه آموزش صحیح لازم برای تربیت پژوهشگر ماهر آمورش بازارگرایی، تمرکز بر بازار، توجه به نیازهاي بازار و ارزش مورد انتظار مشتري به دانشجویان ترویج و تقویت روزافزون فرهنگ تبدیل دانش به ثروت در دانشگاهها انگیزه فردي محققان براي تبدیل دانش به ثروت اجرای روش مناسب بر توسعه یادگیری تبدیل دانش به ثروت آموزش و تربیت افرادي با قابلیت ها و مهارتهاي تبدیل دانش به ثروت برگزاري دوره هاي آموزشی براي آشنایی و توجیه محققان برخورداري دانشگاه ها از توانمندي هاي نرم مانند مدیریت پروژه ها توانایی فرآوري نتایج تحقیقات و رسیدن به اهداف متفاوت برخورداري دانشگاه از جایگاه و پایه تحقیقاتی و دانش نسبت به سطح جهانی قابلیت اجرا و میزان عملیاتی شدن نتایج تحقیقات از نظر امکانات، زمان و ... شناخت و آگاهی و باور کاربران شرکت ها نسبت به نتایج تحقیقات لزوم طراحی مکانیزمی برای آموزش مستمر استادان آموزش شیوه های جدید اداره کلاس به استادان عدم نیاز اعضای هیئت علمی به آموزش به دلیل خودشیفتگی آن ها لزوم به کارگیری شیوه های نوین آموزشی در جهان مشغول بودن اعضای هیات علمی به کار تئوریک و آموزش آکادمیک برگزاری کارگاه آموزشی روش پژوهش برای استادان نبود واحدهای درسی متناسب با نیاز شرکت ها ناتوانی خروجی دانشگاه در عمل مهارتی نبودن دروس ارائه شده توسط دانشگاه ترجمه محور بودن آموزش های آکادمیک تعیین رشته های ناکارآمد در دانشگاه |
گام دوم: کدگذاری محوری
کدگذاریمحوری، فرآیند ربطدهی مقولهها به زیرمقولهها، و پیونددادن مقولهها در سطح ویژگیها و ابعاد است. این کدگذاری، به این دلیل «محوری» نامیده شده است که کدگذاری حول «محور» یک مقوله تحقق مییابد(لی،۲۰۰۱: ۴۹) در این مرحله، مقولهها، ویژگیها و ابعاد حاصل از کدگذاری باز، تدوین شده و سرجای خـود قرار میگیرد تا دانش فزایندهای در مورد روابط ایجاد گردد (لی، ۲۰۰۱: ۴۹). استراوس در مرحله کدگذاری محوری از چـند اقـدام اصلی بحث کرده که در فهرست ذیل نشان داده شده است(استراوس، ۱۹۸۷). این فهرست اقدامات اصلی کد گذاری محوری است.
بیان کردن ویژگیهای یک مقوله و ابعاد آن ها، اقدامی که حین کدگذاری باز آغاز شده است.
شناسایی شرایط گوناگون، کنش یا برهمکنش های گوناگون و پیامد های گوناگون مربوط به یک پدیده.
ربط دهی یک مقوله با زیر مقوله هایش، از طریق گزاره هایی که چگونگی ربط آن ها به همدیگر را مطرح می کنند.
جستجوی سرنخ هایی در دادهها که بر چگونگی ربط دهیهای ممکن مقولههای اصلی به هم دلالت دارد.
اساس فرآیند ارتباطدهی در کدگذاری محوری بر بسط و گسترش یکی از طبقهها قرار دارد.
[1] Abdlatif
[2] Cahill
[3] Rasnussen
[4] Goldsmith
[5] Wu, Y., Welch, E. W. & Huang
[6] Jamil et al
[7] Gabriel et al.
نمودار(1) کدگذاری محوری براساس مدل تکمیلی |
گام سوم: مرحله نظریهپردازی (کدگذاری انتخابی)
اسـتراوس و کوربین،کدگذاری انتخابی را به همراه کدگذاری باز و محوری اینگونه تشریح میکنند: «درکدگذاریباز، تحلیلگر به پدیدآوردن مقولهها و ویژگیهای آنها میپردازد و سپس میکوشد تا مشخص کند که چگونه مقولهها در طول بعدهای تـعیینشده تـغییر میکنند. در کدگذاریمحوری، مقولهها بهطور نظاممند بهبودیافته و با زیرمقولهها پیوند داده میشوند. کدگذاری انتخابی (براساس نتایج دو مرحله قبلی کد گذاری) مرحله اصلی نظریه پردازی است. به این ترتیب که طبقه محوری را به شکل نظاممند به دیگر طبقهها ربط داده و آن روابط را در چارچوب یک روایت ارایه کرده و طبقههایی را که به بهبود و توسعه بیشتری نیاز دارند اصلاح می کند. در این مرحله پژوهشگر بر حسب فهم خود از متن پدیده مورد مطالعه، یا چارچوب مدل پارادایم را به صورت روایتی عرضه می کند یا مدل پارادایم را به هم می ریزد و به صورت ترسیمی نظریه نهایی را نشان می دهد(دانایی فرد، 1389)
نمودار(2) مدل شاخص های خلق ثروت از راه دانش
نتایج پژوهش
در مجموع تبدیل دانش به ثروت را میتوان به بازار رسانیدن یک دانش و ایده یا نوآوری دانست که باید با مطالعه دقیق بازار و انجام تحقیقات و جمعآوری اطلاعات دقیق در خصوص فرایند توسعه محصول و نیازهای بازار و مشخص ساختن استانداردهای لازم و هماهنگیهای مدیریتی برای عرضه آن به متقاضی یا بازار توام باشد. دانش به تنهایی عامل اصلی خلق ثروت نیست بلکه استفاده از دانش که منجربه خلق ثروت میشود، دانش میتواند در قالب خدمات یا حتی بازاریابی یا تولید باشد، اما استفاده از دانش در جهت خلق ثروت و توسعه اقتصادی کشور مهم می باشد. همچنین بر اساس نتایج مصاحبههای صورت گرفته، برقراری ارتباط دانشگاه و صنعت، تقویت پارکهای علم و فناوری، آشنایی با شیوههای بازارسازی، پیشرفت و توسعه کشور، بهبود و حل مسائل جامعه از دلایل ضرورت تبدیل دانش به ثروت در دانشگاههای استان گلستان میباشد و در این میان موانعی وجود دارد که مانع ثروت اندوزی و خلق ثروت در دانشگاهها میشوند. دسته ای از این موانع شامل قوانین و مقررات دست و پا گیر دولتی، عدم ارائه آموزشهای درست به دانشجویان، ضعف سیستم مدیریتی، و عدم حمایت دانشگاه از طرحهای پژوهش و نتایج دانشگاهی میباشد. در مدل ارائه شده یکی از موارد مهم در پژوهش همان گونه که در نمودار بالا نمایش داده شده است، یکی از ضرورتهای نظام پژوهشی کیفیت دانش آموختگان، ارتباط برنامههای آموزشی با اقتصاد ملی، ارتباط برنامههای آموزشی با نیازهای بازار و صنعت، ارائه آموزشهای پژوهش محور، مساله محور بودن ایدههای پژوهشی، تغییر و تحولات سیستم آموزشی، آموزشهای پژوهش محور متناسب با شرایط کشور است. و برای رسیدن به این مهم لازم است مدیران شرایط لازم را برای اساتید و دانشجویان در دانشگاه فراهم بیاورند. از الزامات حمایت از فعالیت پژوهشی، شاخصهای ساختاری و آماده سازی تجهیزات و لوازم برای رسیدن به خلق ثروت از راه دانش لازم است و همچنین فرهنگ سازی وجود فرهنگ همکاری صنعتی و اجتماعی و بین المللی و تحقیقاتی مهم به نظر میرسد. باید در نظر داشت برای رسیدن به اهداف مورد نظر شاخصهای مالی و قانونی از جمله مواردی است که باید در نظر داشت بودجه اختصاص داده شده دانشگاه به پژوهش، جذب منابع مالیف حمایت مالی دانشگاه از پژوهشگران، حمایت مادی و معنوی دولت از دانشگاه و بخش صنعت، شاخصهای قانونی، ارائه قوانین شفاف و غیر مبهم در زمینه مالکیت حقوق دارایی فکری، تدوین قوانین و سیاستهای تسهیلگر فرایند تبدیل دانش به ثروت، تدوین آیین نامههای مشوق تبدیل دانش به ثروت، ارائه معافیتهای مالیاتی به منظور ایجاد انگیزه در سرمایهگذاران در فرایند تبدیل دانش به ثروت را در دانشگاه تسهیل کنیم.
با توجه به پژوهش حاضر و تحقیقات صورت گرفته در این زمینه میتوان اظهار کرد که در خصوص میزان اثرگذاری، عامل مکانیزمهای محیط رقابتی بر تبدیل دانش به ثروت به این ترتیب رتبهبندی شده که از بین سه عامل موجود مصاحبه شوندگان بیشترین تاثیر به عامل فراهم آوردن محیط رقابتی و کمترین عامل به سیستم آموزش قوی اختصاص دادند. نتایج این پژوهش حاضر با نتایج پژوهش عباسی اسفنجانی(1396) که به عامل زمینهای(محیط رقابتی) و ساختاری(مکانیزم مالی) است همسو دانست، بررسی عوامل مؤثر بر رشد و موفقیت خلق ثروت از منظر مصاحبه شوندگان نشان داد که مکانیزمهای مالی به عنوان دومین عامل مؤثر بوده که نتایج پژوهش جمیل(2015) را در بررسی ابزار تجاریسازی دانش در دانشگاه مالزی که در آن مکانیزمهای مالی نظیر مدیریت درآمدها و هزینهها، حمایت مالی از ایدههای پژوهشی و توزیع عادلانه منافع حاصل از تجاری سازی نتایج تحقیقات بین پژوهشگران بر موفقیت تجاری سازی تاثیر بسیار زیادی داشته است را تایید میکند.
پیشنهادات در راستای تبدیل دانش به ثروت در دانشگاه:
استفاده از دانش فنی بومی، ایجاد مشوقهای قانونی و مزایای لازم برای سطوح مختلف تصمیمگیری، مهندسی و بهرهبرداری سرمایهگذاران داخلی
ایجاد نمایشگاهی دائمی یا فصلی برای ارائه نتایج تحقیقات.
ثبت پتنتهای مرتبط با محصول در بازار های داخلی و هدف و ایجاد سیستمی برای مستندسازی و احداث بانک اطلاعات نظام مند ایدهها؛ پتنت ها و یافتههای پژوهشی؛
تولید پژوهشهایی که در منحنی چرخه عمر تکنولوژی به روز بوده و منسوخ نشدهاند.
بکار گیری فارغالتحصیلان متخصص در انتقال فناوری و کارشناسان تسهیلگر فرایند تجاریسازی
اعتمادسازی بین صنعت و دانشگاهها در راستای اعتمادسازی و تشویق بخش صنعت به سرمایهگذاری در نتایج پروژهها و کاهش گسل بین صنعت و اقتصاد ایران با اقتصاد دانش بنیان جهان جهت ایجاد بسترمناسب برای استفاده از نتایج تولید علم و ......
این پژوهش برگرفته از رساله دکترا دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان است. نویسندگان مقاله بر خود لازم میدانند از همکاری و مساعدت روسای دانشگاههای استان گلستان و همه عزیزانی که در این پژوهش ما را یاری نمودهاند سپاسگزاری نمایند.
منابع:
افتخاری حسین؛ ثقفی فاطمه؛ اصلانی علیرضا.1395. تجزیه و تحلیل راهبردهای مناسب همکاریهای فناورانه در راستای تجاریسازی دستاوردهای پژوهشی با استفاده از فرآیند تحلیل شبکهای فازی(مورد مطالعه: پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات) فصلنامه علمی و پژوهشی بهبود مدیریت، دوره 10 شماره 32
بندریان رضا، حیدری علی، پورابراهیمی محمدرضا.1393. بررسی مدل های تجاریسازی فناوری و ارائه مدل بومی برای حمایت از تجاریسازی فناوری در کشور، نشریه صنعت و دانشگاه، سال هفتم، شماره 23و24
بندريان، رضا و قابضي، روح اله.2003. مزايا و چالش هاي تجاري سازي نتايج تحقيقات مراکز پژوهشي در صنايع موجود. فصلنامه تخصصي پارک ها و مراکز رشد فناوري ، شماره ٢٠.
جهرمي امين. 1396. مدل سازي عوامل مؤثر بر تجاري سازي دستاوردهاي تحقيقات دانشگاهي: رويكردي آميخته (مورد مطالعه: دانشكده هاي فني مهندسي دانشگاه هاي دولتي شهر تهران) ، فصلنامه مدیریت صنعتی، دوره 9، شماره 2، صص266-285
خیراندیش مهدي، تبریزي، الهام، خمویی فرشید.1396. شناسایی و اولویتبندي عوامل سازمانی تجاري سازي دانش از طریق روش شناسی کیو، توسعه کارآفرینی، دورة 10 ، شمارة 1، از صص 100-80
عباسی اسفنجانی، حسین.1396. طراحی الگوی تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی با روش مدل سازی معادلات ساختاری حداقل مربعات جزئی، دوره 21، شماره 82، صص 1-21
سلامي، رضا و محمدي، کمال .1389. بررسي مکانيسم هاي انتقال فناوري و تجاري سازي . تحقيقات در همکاري هاي سه جانبه دانشگاه، دولت و صنعت ايران. مجموعه مقالات نهمين همايش مراکز تحقيق و توسعه صنايع و معادن، ٨ و ٩ آذرماه ، تهران .
رادفر، رضا؛ خمسه، عباس ؛ مدني، حسام الدين .1388. تجاري سازي عامل موثر در توسعه فناوري و اقتصاد. فصلنامه تخصصی پارکها و مراکز رشد، شماره2.
فزونی اردکانی زهرا، زمانی غلامحسین.1393. نظام بهینه سازی ایده ها و دستاوردهای تحقیقات دانشگاهی، نشریه کارآفرینی در کشاورزی، جلد اول، شماره اول.
دانايي فرد، حسن ؛ الواني، سيد مهدي و آذر، عادل .1389. روش شناسي پژوهش كيفي در مديريت: رويكردي جامع. تهران: انتشارات صفار.
فکور بهمن.1385. مروری بر مفاهیم نظری تجاری سازی نتایج تحقیقات، مجله رهیافت24-32 شماره 37
محمودی میمند، محمد؛ شایان، علی؛ کلانتری، نادیا.1388. ابعاد سیاست گذاری توسعه فناوری در فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران، فصلنامه اقتصاد و تجارتنوین، شماره 15، صص از 151 تا 171.
فروزنده، لطف اله؛ رحماني، زين العابدين؛ جوکار، علي اکبر و عباسي اسفنجاني، حسين.1391. اندازه گيري و سنجش عملکرد تجاري سازي تحقيقات در دانشگاه ها و مراکز تحقيقاتي. دوفصلنامه توسعه تکنولوژي صنعتي، زمستان دوره. شماره ١٠، صص ٤٨-٣٥.
فيروزمنش، محمدرضا.1389. تجاري سازي تحقيقات در شرکت هاي بافناوري برتر. نهمين کنفرانس سالانه انجمن تخصصي تحقيق و توسعه وزارت صنايع و معادن ايران ، تهران .
نيکنام، منوچهر؛ بهبودي، مهدي؛ جليلي، نازنين.1389.شناسايي عوامل موثر بر تجاري سازي دستاوردهاي تحقيقاتي و ارائه الگوي ملي مورد مطالعاتي سازمان تبليغات اسلامي. مجموعه مقالات اولين کنفرانس بين المللي مديريت ، نوآوري و کارآفريني ، بهمن ماه ، شيراز.
مهدوي، محمدنقي .1387. تجاري کردن تکنولوژي. چاپ چهارم ، انتشارات انجمن تخصصي مراکز تحقيق و توسعه صنايع و معادن ، تهران .
ماستری فراهانی فاطمه، نیازآذری کیومرث، صالحی محمد.1394. ارائه مدل ساختاری جهت تجاری سازی دانش در دانشگاه های آزاد اسلامی شهر تهران، فصلنامه آینده پژوهی مدیریت، سال 26، شماره 105.
محمدنژاد، نعمت؛ دل انگيزان، سهراب .1384. ساختار، زير ساخت و ملزومات توسعه فناوري در ايران. نهمين کنگره سراسري همکاري هاي دولت ، دانشگاه و صنعت براي توسعه .
Abdlatif, N. S., Abdullah, A. & Mohadjan, N.2016. A Pilot Study of Entrepreneurial Orientation towards Commercialization of University Research Products, Procedia Economics and Finance, 37 (8): 93-99.
Bandarian, R., 2008, “Measuring Commercial Potential of Technology with Fuzzy logic”, Journal of Science & Technology Policy, 1(1), pp. 15-32.
Braun, M., Brown, D., Graf,G., Leroyer, J., Sabisch, H., Meissner, D., Rouach D., Santi, P. .2000. “Getting More Innovation from Public Research”, European Commission, Enterprise Directorate General, P.4-6, http: www.cordis.lu.innovationpolicy. studies.published.htm
Creswell, J. W.2005. Educational Research: Planning, Conducting, and Evaluating Quantitative and Qualitative Research (2nd edition).
Cahill, C., Palcic, D. & Reeves, E.2017. Commercialization and airport performance: The case of Ireland's DAA, Journal of Air Transport Management, 59 (2):155-163.
Cripps,D., J. Yencken, J. Coghlen, D. Anderson and M. Spiller.1999.University Research: technology transfer and Commercialization practice", Australian Research Council Commissioned No. 60.
Diane, A.I.2004. S&T Commercialization of Federal Research Laborites and University Research”, Carleton University Eric Sport, School of Business, Canada.
Gabriel Dwomoh, Williams Kwasi Boachie, Kofi Kwarteng.2015. The Relationship Between Organizations’ Acquired Knowledge, Skills, Abilities (SKAs) and Shareholders Wealth Maximization: The Mediating Role of Training Investment., Journal of Investment and Management 2015; 4(5): 171-179
Thanh Huyen, T.T., 2009, “A study of the key success factors for new technology commercialization” Master’s thesis, National Cheng Kung university, Available at: http:..etds.lib.ncku.edu.tw...
Louise Earl, Fred Gault and Michael Bordt.2005. Meeting on Commercialization Measurement, Indicators, Gaps and Frameworks, Ottawa. Science, Innovation and Electronic Information Division 7-A, R.H. Coats Building Statistics Canada Ottawa, ON K1A 0T6
Lee, J.2001. A Grounded Theory: Integration and Internalization in ERP Adoption and Use, Unpublished Doctoral Dissertation, University of Nebreska, In Proquest UMI Database.
Spilling, O.R., 2004, “Commercialization of knowledge–conceptual framework”, 13th Nordic Conference on Small Business (NCSB) Research, University of Adelaide, South Australia
Strauss, Anselm L.1981. Qualitative Analysis for Social Scientists, Cambridge, England: Cambridge University Press.
Kotler, P.1994. Marketing Management: Analysis, Planning, Implementation and Control, Eighth Edition, Englewood Cliffs, New Jersey: prentice-Hall International Inc.
Goldsmith H.R., 2003, Model of Commercialization. Arkansas Small Business and Technology Development Center, Available from: http:..asbdc.ualr.edu.technology. commercialization.the model.asp.
Rasnussen, E. 2008. Government instruments to support the commercialization of university research: Lessons from Canada. Technovation, 28: 506- 517.
Wu, Y., Welch, E. W. & Huang, W. L. .2015.Commercialization of university inventions: Individual and institutional factors affecting licensing of university patents. Technovation, 36, 12-25.
Abstract
Introduction: Economic growth occurs when academic disciplines become wealth. Hence, knowing the factors of transforming knowledge into wealth has become one of the concerns of the academic community. New university policies are transforming their research achievements to create an environment conducive to economic growth, wealth, and welfare of the general public, and they must make great efforts to transfer and apply knowledge in the economic, social and industrial sectors.
Materials and Methods: The scientific model of this research is based on a qualitative interview conducted by the university heads and university elites and the purpose of the sampling is snowball
Finally, by referring to the experts, 22 qualitative interviews were conducted and using Grendard's theory to identify knowledge conversion factors to wealth in the universities of Golestan province. The necessity of each of the components of the extracted model for the conversion of knowledge to wealth has been examined. , The research was analyzed by coding method in three stages: open, axial and selective. The results show 9 main extraction codes and codes are grouped in 3 axes.
Results: The results of the research show that the most influential codes of each criterion were to provide a competitive environment, financial mechanism, education and research indicators.
Key words: wealth, knowledge, competitive environment, financial mechanism