طراحی مدل هوشمندی بازاریابی با رویکرد مدلسازی تفسیری ساختاری (مطالعه موردی صنعت خودرو داخلی)
محورهای موضوعی : آینده پژوهیبابک یاوری فر 1 , محمد محمودی میمند 2 , اوژن کربمی 3 , سیدموسی خادمی 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
2 - دانشیار، گروه مدیریت اجرایی و MBA ، دانشگاه پیام نور،صندوق پستی 3697-19395 ، تهران، ایران.
drmahmoudim@yahoo.com
3 - استادیار، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
4 - استادیار، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
کلید واژه: مدلسازی تفسیری ساختاری, هوشمندی, مدل سه شاخگی, هوشمندی بازاریابی,
چکیده مقاله :
سازمان برای بقا در بازارهای پویا و متغیر نیازمند ابزاری است که بتواند با کمک آن بر چالش های محیطی فضای رقابت فائق آید. چنین ابزاری هوشمندی بازاریابی است. از این رو با هدف تدوین مدل هوشمندی بازاریابی تحقیق حاضر صورت گرفت. در این راستا با مطالعه گسترده ادبیات موضوع علی الخصوص به منظور کسب دستیابی به نگاه اسلامی ایرانی، مراجعه به اسناد بالادستی، 47 فاکتور اصلی هوشمندی بازاریابی شناسایی شد و پس از ساختاردهی با ابزار تحلیلی سه شاخگی، در قالب پرسشنامه ای در اختیار خبرگان صنعت خودرو ایران قرار گرفت. با تحلیل آماری داده های بدست آمده از پرسشنامه جمع آوری شده، 10 متغیر تاثیرگذار بر هوشمندی بازاریابی شناسایی شده، تایید شدند. سپس متغیرهای شناسایی شده، در پرسشنامه دوم که با ساختار تکنیک ISM تنظیم گردید وارد شدند و این پرسشنامه در اختیار خبرگان صنعت خودرو ایران قرار گرفت و پرسشنامه ها جمع آوری شد. بر مبنای نتایج پرسشنامه دوم و با استفاده از تکنیک ISM ، مدل "هوشمندی بازاریابی" طراحی شد. بینشی که این مدل به مدیران ارائه می کند می تواند آنها را در تحقق هوشمندی بازاریابی در سازمان یاری نماید.
In order to survive in dynamic and changing markets, the organization needs a tool that can help overcome the environmental challenges of the competitive environment. Such a tool is marketing intelligence. Hence, with the aim of developing a marketing intelligence model, this study was conducted. In this regard, with the extensive study of the subject literature, in particular, in order to achieve the Islamic perspective of Iran, by referring to the upstream documents, 47 main factors of marketing intelligence were identified and structured with a three-branch analytical tool, in the form of a questionnaire provided to the automotive industry experts Iran is on By analyzing the data obtained from the collected questionnaires, 10 variables affecting identified marketing intelligence were confirmed. Then, the identified variables were entered in the second questionnaire, which was arranged using the ISM technique structure, and this questionnaire was provided to the experts of Iran's auto industry and the questionnaires were collected. Based on the results of the second questionnaire, using the ISM technique, the "marketing intelligence" model was designed. The insight this model provides to managers can help them realize the marketing intelligence in the organization.
_||_