رابطه فرهنگ سازمانی و کاربرد نوآوری های حسابداری مدیریت در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
محورهای موضوعی : حسابداری مدیریتزهره حاجیها 1 , محدثه خراط زاده 2
1 - ندارد
2 - ندارد
کلید واژه: فرهنگ سازمانی, نوآوری, حسابداری مدیریت,
چکیده مقاله :
فرهنگ سازمانی باورها و انتظاراتی است که موجب ایجاد هنجارها می گردد و بر انتخاب ابزارهایی که در ادارهسازمان ها بکار می روند، تاثیر می گذارد. تمامی ابزارهای مورد استفاده در بخش های مختلف یک سازمان برایکنترل، ارتقاء و ایجاد نوآوری به نوعی تحت تاثیرفرهنگ سازمانی قرار دارند. از عوامل تاثیرگذار بر کاربردحسابداری مدیریت و نوآوری های آن، عوامل فرهنگی است. به خصوص وجود فرهنگ نوآوری. بنابراین در اینتحقیق به بررسی فرهنگ سازمانی بر اساس ابعاد فرهنگی مدل موژن ( 1999 ) و ارتباط آن با بکارگیری نوآوری هایحسابداری مدیریت در شرکت های بورس اوراق بهادار تهران پرداخته شده است. نوآوری های حسابداری مدیریتمورد نظر این تحقیق عبارتند ازهزینه یابی برمبنای فعالیت، مدیریت برمبنای فعالیت، ارزیابی متوازن، هزینه یابیبرمبنای هدف، هزینه یابی استاندارد، هزینه یابی کیفیت و هزینه یابی کایزن و ابعاد فرهنگ سازمانی عبارتند ازگرایش های حمایتی، نوآوری، قانونگرایی و هدفگرایی. براساس یافته های تحقیق میان فرهنگ سازمانی شرکتهایی که نوآوری های حسابداری مدیریت را بکارگرفته اند و آنهایی که از این نوآوری ها کمتر استفاده کرده اند،تفاوت معنی داری وجود دارد. همچنین ابعاد گرایش حمایتی و هدفگرایی فرهنگ درگروه های بکارگیرنده نوآوریهای حسابداری مدیریت بالاتر است. مدیران برای تصمیم گیری های خود نیازمند اطلاعاتی دقیق و به موقع میباشند. مسئولیت تهیه این اطلاعات به عهده سیستم های حسابداری مدیریت است. با توجه به نتایج بدست آمدهمدیران می توانند با ایجاد تغییرات فرهنگی در سازمان ها موجبات بهبود سیستم های حسابداری مدیریت را فراهمآورند.
Organizational culture is beliefs and expectations that are created norms and it has aneffect choicing tools that used in the organization. All tools using in different parts of anorganization to manage, promote and develop innovative are affected by organizationalculture. Cultural factors affect the application of management accounting and its innovations,especially the culture of innovation. Therefor in this research studied the organizationalculture based on Muijen’ Organizational culture model and its relationship whit usingmanagement accounting innovations in companies listed Tehran Stock Exchange. In thisstudy, management accounting innovations are: Activity-based costing (ABC), Activity-basedmanagement (ABM), Balanced scord card (BSC),Target costing (TC), Standard Costing,Quality costing Kaizen costing and dimensions of Muijen organizational culture model are:Support orientation, Innovation orientation, Rules orientation, Goal orientation. Based on theresults of this research, between the kinds of organizational culture of the companies that haveused management accounting innovations and those who have not used of these innovations,there are significant differences. The dimension of the Support and Goal orientation arehigher in groups that have used management accounting innovations. Managers for theirdecisions need accurate and timely information. Management accounting systems isresponsible to prepare information. According to the results, managers can create a culturalchange in organizations to improve management accounting systems.