بررسی رابطه بین مسئولیتپذیری اجتماعی شرکت ها و چسبندگی هزینهها
محورهای موضوعی : حسابداری مدیریتناصر ایزدی نیا 1 , مجید هاشمی دهچی 2
1 - دانشیار گروه حسابداری، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
2 - دانشجوی دکتری حسابداری، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
کلید واژه: چسبندگی هزینه, رفتار نامتقارن هزینه, مسئولیتپذیری اجتماعی شرکت,
چکیده مقاله :
یافتههای پژوهشهای اخیر درباره رفتار هزینهها نشان داده است که هزینهها متناسب با تغییرات فروش تغییر نمی کند. بهعبارت دیگر، هزینهها هنگام افزایش فروش، افزایش مییابد، اما در هنگام کاهش فروش، به همان میزان کاهش نمییابد، این رفتار نامتقارن هزینه ها، چسبندگی هزینه نامیده می شود. از لحاظ نظری،مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتها از عوامل اصلی مؤثر بر چسبندگی هزینه ها است. برای اندازه گیری مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت ها به عنوان متغیر مستقل، از معیارهایی کا. ال. دی استفاده شده است. بنابراین هدف این پژوهش تعیین تأثیر مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتها بر چسبندگی هزینهها میباشد. به منظور آزمون فرضیه های پژوهش، به بررسی 115 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در دوره زمانی 1385 تا 1393 پرداخته شد. همچنین برای آزمون فرضیههای پژوهش از الگوی رگرسیون چند متغیره و شیوه دادههای ترکیبی استفاده گردید. نتایج نشان میدهد رابطه مثبت و معناداری بین مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتها و چسبندگی هزینه وجود دارد. به بیان دیگر مسئولیتپذیری اجتماعی شرکت منجر به افزایش چسبندگی هزینه میشود.
Recent researches about cost behavior shows that costs are not changed regarding the fluctuation in sales. In other words, costs are increasing during the sale increase. However, when the sale decreases, the costs reduction will not be as much as sale’s decline. This cost asymmetric timeliness is called costs stickiness. Several aspects such as corporation social responsibility (CSR) influence the cost stickiness.in oreder to measure corporation social responsibility as the independent variable of the study are used KLD. Hence, the purpose of this study is to investigate the effects of CSR on cost stickiness. To test the hypothesis, we study 115 companies listed in Tehran Stock Exchange in the period of 2009 to 2014. For data analysis and hypothesis testing, multivariate regression model and the compound data method are utilized. theresults show that the relation between CSR and cost stickinessis positive and significant.In other words,the cost stickiness will be intensified due to the CSR.
* حاجیها، زهره، سرفراز، بهمن (1393). بررسی رابطه بین مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت ها و هزینه حقوق صاحبان سهام. پژوهشهای تجربی حسابداری، شماره 14، 105-123.
* حیدری، مهدی. (1393). بررسی تأثیر عامل رفتاری اعتماد به نفس بیش از حد مدیریت بر چسبندگی هزینه: نقش تعدیلی عوامل اقتصادی و عوامل مبتنی بر نظریه نمایندگی در آن. بررسیهای حسابداری و حسابرسی، دوره 21، شماره 2، صص 151-172.
* خانی، عبدالله، غفاری، محمدجواد و محمدعلی شاه محمدی. (1393). بررسی تأثیر حاکمیت شرکتی بر عدم تقارن هزینهها. دانش حسابداری مالی، شماره 3، صص 125-145.
* خواجوی، شکرالله، بایزدی، انور، جبارزاده، سعید. (1390). بررسی رابطه بین مدیریت سود و مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت ها. پیشرفتهای حسابداری، شماره سوم، 29-54.
* عربصالحی، مهدی، صادقی، غزل. (1392). رابطه مسئولیت اجتماعی با عملکرد مالی شرکت ها. پژوهشهای تجربی حسابداری، شماره 9، ص 1-20.
* فروغی، داریوش، شهشهانی، مرتضی، پورحسن، سمیه. (1386). نگرش مدیران در مورد افشای اطلاعات حسابداری اجتماعی. مجله بررسیهای حسابداری و حسابرسی، دوره 15، ص 55-70.
* کردستانی، غلامرضا و سید مرتضی مرتضوی. (1391). شناسایی عوامل تعیینکننده چسبندگی هزینههای شرکتها. پژوهشهای حسابداری مالی، شماره 3، 13-32.
* مران جوری، مهدی، علی خانی، رضیه (1393). افشای مسئولیت اجتماعی و راهبری شرکت. بررسیهای حسابداری و حسابرسی، 21،ص328-349.
* نمازی، محمد، دوانی پور، ایرج. (1389). بررسی تجربی رفتار چسبندگی هزینهها در بورس اوراق بهادر تهران. بررسیهای حسابداری و حسابرسی، شماره 62، صص 85-102.
* هاشمی، سیدعباس؛ امیری، هادی و علی نجاتی. (1393). تأثیر چسبندگی هزینهها برمحافظهکاری شرطی و عدم تقارن اطلاعاتی. حسابداری مدیریت، شماره 23، صص 43-56.
* Anderson, M., & Lee, J. (2016). Asymmetric Cost Behavior: A Life Cycle Analysis.http://aaahq.org/Meetings/2016/Management-Accounting/Program.
* Anderson, M.& Banker, R.& Huang,R., &Janakiraman, S. (2007). Cost Behavior and Fundamental Analysis of SG&A Costs. Journal of Accounting, Auditing& Finance, 22, pp1-28.
* Anderson, M.& Banker, R., &Janakiraman, S. (2003). “Are Selling, General, and Administrative Costs "Sticky"?”. Journal of Accounting Research, (41),47-63.
* Chen, C., Lu, H., and Sougiannis, T. (2012). The Agency Problem, Corporate Governance, and the Asymmetrical Behavior of Selling, General, and Administrative Costs. Contemporary Accounting Research 29(1): 252-282.
* Hasan, A.& Habib,M.(2015). Corporate social responsibility and cost stickiness. www.ssrn.com.
* Huang,c(2010). Corporate social responsibility and coporate performance. Journal of Management and Organization, 16 (5) , 641-655.
* Horngren, C. T., Foster, G., &Datar, S. M. (2006). CostAccounting: A Managerial Emphasis. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
* Kim, Y.& Park, M & Weir, B.(2011) Is earnings quality associated with corporate social responsibility. www.ssrn.com
* Medeiros, O. R& Costa, P. S. (2004). Cost Stickiness in Brazilian Firms. Working Paper, Available at: http://ssrn.com.
* Sandhu, H. &Kapoor, S. (2010) . Corporate social responsibility initiatives: An analysis of voluntary corporate disclosure. South Asian Journal of Management, 17 (2) , 47-80.
* Xue, S. and Hong, Y. (2015). Earnings Management. Corporate Governance and Expense stickness. China Journal of Accounting Research. Available at: http://dx.doi.org/10.1016/j.cjar.2015.02.00.