واکاوی نقش مسئولیت اجتماعی بر ارتباط حسابداری خلاق و کیفیت گزارشگری مالی
واکاوی نقش مسئولیت اجتماعی بر ارتباط حسابداری خلاق و کیفیت گزارشگری مالی
محورهای موضوعی : حسابداری مدیریت
محسن ایمنی 1 * , سیدرضا سیدنژاد فهیم 2
1 - گروه حسابداری، موسسه آموزش عالی آیندگان، تنکابن، ایران.(نویسنده مسئول)
2 - گروه حسابداری، واحد لاهیجان، دانشگاه آزاد اسلامی، لاهیجان، ایران.
کلید واژه: حسابداری خلاق, مسئولیت اجتماعی, کیفیت گزارشگری مالی, صنعت بانکداری.,
چکیده مقاله :
مطالعات نشان داده است که میزان بکارگیری حسابداری خلاقانه توسط شرکتها رو به افزایش است. هدف از این مطالعه بررسی مولفههای حسابداری خلاق (اخلاقمداری، کیفیت افشاء، کنترل داخلی و ساختار ملکیت) بر کیفیت گزارشگری مالی بانکها با در نظر گرفتن نقش تعدیلگر مسئولیت اجتماعی است. پژوهش حاضر یک پژوهش کاربردی و از لحاظ ماهیت توصیفی-همبستگی و در قالب طرح تحقیق کمی-مقطعی است. دادههای پژوهش از طریق پرسشنامه جمعآوری شده است. جامعه آماری آن را روسا و معاونین شعب بانکهای سپه استان گیلان و مازندران در طی سال 1402 تشکیل است و در مجموع 108 نمونه به دست آمد. برای آزمون مدل این پژوهش از روش مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار SPSS وSmartPLS استفاده شد. نتایج نشاندهنده تأثیر معنیدار مولفههای حسابداری خلاق بر کیفیت گزارشگری مالی بانکها است. همچنین مسئولیت اجتماعی در تعدیل رابطه بین حسابداری خلاق و کیفیت گزارشگری مالی بانکها به سمت مزیتهای رقابتی را تعدیل میکند. این پژوهش بینشهای ارزشمندی را به ادبیات موجود در رابطه با مفاهیم مسئولیتپذیری اجتماعی و حسابداری خلاق بر کیفیت گزارشگری اضافه میکند و به مدیران و سیاستگذاران نظام بانکی کشور کمک میکند تا رویکرد جدیدی را در طراحی و تبیین عوامل تعیینکننده حسابداری خلاق توسعه دهند.
Studies have shown that the rate of using creative accounting by companies is increasing. The purpose of this study is to investigate the components of creative accounting (ethical orientation, quality of disclosure, internal control and ownership structure) on the financial reporting quality of banks, taking into account the moderating role of social responsibility. The current research is an applied research in terms of descriptive-correlational nature and in the form of a quantitative-cross-sectional research design. The research data was collected through a questionnaire. Its statistical population consists of heads and deputy heads of branches of Sepah banks in Gilan and Mazandaran during 2023 and a total of 108 samples were obtained. Structural Equation Modeling method and SPSS and SmartPLS software were used to test the model of this research. The results show the significant effect of creative accounting components on the quality of banks' reporting. Social responsibility moderates the relationship between creative accounting and financial reporting quality of banks towards competitive advantages. This research adds valuable insights to the existing literature regarding the concepts of social responsibility and creative accounting on the quality of reporting and helps the managers and policy makers of the country's banking system to develop a new approach in designing and explaining the determinants of creative accounting.