بررسی شیوههای فرزند پروری و جو عاطفی خانواده کودکان مبتلا به اضطراب فراگیر و کودکان فاقد اضطراب
محورهای موضوعی : روانشناسی تربیتی
1 - کارشناس ارشد روانشناسی عمومی (عضو باشگاه پژوهشگران جوان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز)
2 - عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز،گروه روانشناسی، تبریز، ایران.
کلید واژه: پیشدبستانی, شیوههای فرزندپروری, جو عاطفی خانواده, اضطراب فراگیر,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر مقایسه شیوه های فرزند پروری و جو عاطفی خانواده کودکان مبتلا به اضطراب فراگیر و کودکان فاقد اضطراب در کودکان پیشدبستانی بود. در این راستا 200 کودک پایه پیشدبستانی که با روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند، که از این بین102 کودک دارای اضطراب فراگیر و 98 نفر باقیمانده فاقد اضطراب بودند. فرضیه های تحقیق به طور کلی عبارت از این بودندکه بین دو گروه از کودکان سالم و مضطرب از لحاظ سبک های فرزندپروری (مستبدانه، سهل گیر، مقتدرانه) والدینشان تفاوت وجود دارد. و همچنین بررسی تفاوت بین دو گروه از کودکان سالم و مضطرب از لحاظ جو عاطفی خانواده. برای سنجش فرضیه ها از سه مقیاس پرسشنامه علائم مرضی کودکان (CSI4)، پرسشنامه جو عاطفی و پرسشنامه فرزند پروری دیاناباوم استفاده گردید و یافته ها اکثر فرضیه های تحقیق و همچنین سؤال تحقیق را تأیید کردند و بر یافته های پژوهش های پیشین صحه گذاشتند.
The objective of the study is to compare the child rearing methods and affective climate of a family having a child suffering from free floating anxiety and those without anxiety in preschool level. Multistage random sampling was used to select 200 preschool children out of which 102 child had free floating anxiety and the remained 98 child had no anxiety. The hypotheses were about two groups of healthy and anxious children who were examined against their parents’ child rearing styles (despotically, easy going and authoritatively), the affevtive climate, as well, to find the differences among them. To gather the data three kinds of questionnaire were used, namely (child symptom Inventory (CSI)), Affective climate inventory and child vearing inveventory. The results confirmed all the hypotheses and were along the previous researches.
احمدیان، ف.، (1384). رابطه شیوههای فرزندپروری با خود کارآمدی و سرآمد دانش آموزان، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه تبریز، تبریز، 76-50.
بخشی، ا.، (1378). بررسی رابطه بین شیوههای فرزند پروری مادران با انگیزش پیشرفت تحصیلی و مرکز کنترل فرزندان، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه تبریز، تبریز، 85-120.
جانگسما، آرتور ای؛ پترسون، ال. مارک و مک اینیز، ویلیام پی (1387). راهنمای گامبهگام درمان شکست روانی کودکان (روان درمانی کودک). (سید علی کیمیایی؛ احمد امیدوار، مترجمین) تهران: رشد.
سیفی گندمانی، م؛ و همکاران (1388). سنخشناسی فرزندپروری خانواده (ترکیب سبک فرزندپروری پدر و مادر) و تأثیرآن براضطراب و افسردگی نوجوانان پسر: رویکردی نو به فرزندپروری، مجلهی علمی پژوهشی اصول بهداشت روانی، سال 11، شماره 3، صفحه 194-185.
شرودر، کی. اس.، گوردون، بی. ان (1385). سنجش و درمان مشکلات دوران کودکی، مترجم مهرداد فیروزبخت، تهران: دانش.
گنجی، ح.، (1373). روانشناسی عملی، تهران: نشر ایران.
محمد اسماعیل (1382). بررسی اعتبار، روائی و تعیین نقاط برش اختلالهای پرسشنامه علائم مرضی کودکان بر روی دانشآموزان 14-6 ساله مدارس ابتدایی و راهنمایی شهر تهران، تهران: پژوهشکده کودکان استثنایی.
هیبتی، خ.، (1381). بررسی شیوههای فرزندپروری والدین و رابطه آنها با شیوههای مقابله با استرس دانشآموزان دختر و پسر سال سوم دبیرستانهای شهر زرقان، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه شیراز، شیراز:130-145.
Baumrind. D., (1966)." Effects of authoritative parental control on child behavior", child development, vol.37, pp.887-907, USA.
Baumrid, D., (1971). "Current patterns of parental authority". Developmental psychology monographs, vol.4, pp.1-103, USA.
BeidelD.C., Ferrell, C. AL Fano, C.A. and Yeganeh, R, (2001)."The treatment childhood social anxiety disorders", psychiatric clinics of North American, vol. 24(4), PP. 831-846.
Beidel, D.C., & Turner, S.M., (2005). "Childhood Anxiety Disorder: A Guide to Research and Treatment". New York: Routledge.
Becker, W.C, (1969),"Consequences of different kinds of parented discipline. In M.L. Hoffmon & L.W. Hoffmen (Eds)", Review of chilled development research, New york: russel sage foundation.
Franz, C.B., Mcclellend, D.C., & Weinberger, J., (1991)."childhood antecedents of conventional social accomplishment in adults: A 36- year prospective study", journal of personality and social psychology, vol. 60, pp. 586-595, USA.
Ginsbary, G.S., LaGrecw. Am. & silverna WK. (1998). "Social Anxiety in children with anxiety Disorder: Relation with social and emotional functioning," Abnormal child psychology journal, Vol. 26(3), pp. 175-85, USA.
Katanin, S. et al. (1997). "Childhood temprement and mother’s child rearing attitude". European Journal of personality. Vol.11, pp.249-265.
Kessler RC, KellerMB, & Wittchen HU. (2001). "The Epidemiology of Generalized Anxiety Disorders". Psychiatr Clin North AM, 24(1): 19-39.
Moore, P.S., Whalay, S.E., and M., Sigman, (2004). "Interactions between Mothers and children: Impacts of Material and child Anxiety", Child Adolescence Psychiatry clinics, Vol.14(4), pp.707, North America.
Pintrich, P.R., & De Groot, E.V., (1990). "Motivation and self – regulated learning". Journal of Educational psychology. vol, 82 p. 33-40.
Volfradt, U., Hampel, S., & Miles J.N., (2003)."Perceived parenting styles, depersonalisation, anxiety and coping behaviour in adolescents," Personality and Individual Differences, Vol.34(3), pp.521-532, USA, February.