سرمایه اجتماعی و کارایی سرمایهگذاری شرکت
محورهای موضوعی : دانش سرمایهگذاری
اسماعیل ابراهیمی
1
(دانشجوی دکتری حسابداری ، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاداسلامی،واحد قزوین،قزوین، ایران.)
فرزین رضایی
2
(دانشیارگروه حسابداری،دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین، قزوین، ایران .)
صلاح الدین قادری
3
(استادیار گروه جامعهشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خوارزمی،البرز، ایران)
کلید واژه: کارایی سرمایهگذاری شرکت, نظریه اقتصادی, اجتماعی, سرمایه اجتماعی,
چکیده مقاله :
سرمایه اجتماعی به منزله یک عامل اجتماعی-رفتاری میتواند مشکل هزینه های بیش از حد شرکت را در سطح مطلوبی نگه دارد. بنابراین، زمانی که سرمایه اجتماعی یک شرکت در سطح بالایی قرار داشته باشد، مدیران رفتارهای فرصت طلبانه کمتری از خود نشان میدهند و برای همکاری و تعامل بیشتر در شرکت می کوشند. ازاینرو، کاهش رفتارهای فرصتطلبانه مدیران از طریق سرمایه اجتماعی میتواند بر چسبندگی سود سهام و افزایش کارایی سرمایهگذاری شرکت تاثیرگذار باشد،سرمایه اجتماعی یکی از جنبههای مهم روابط اجتماعی و زمینهساز همیاری و مشارکت اجتماعی بین اعضای جامعه است. مدیران شرکتهایی با سطح بالایی از سرمایه اجتماعی جهت حفظ ارزش شرکت سعی بر سرمایهگذاریهایی با خالص ارزش فعلی مثبت مینمایند. لذا بر پایه این استدلال، پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی با کارایی سرمایهگذاری میپردازد. بدین منظور، برای اندازهگیری سرمایه اجتماعی از پرسشنامه لوی و لی (2015) استفاده گردید. آزمون فرضیهها با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری بر اساس اطلاعات 83 شرکت پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران در سال 1398 انجامشده است. یافتههای فرضیه پژوهش حاکی از آن است که سرمایه اجتماعی باعث افزایش کارایی سرمایهگذاری شرکت میگردد.
Social capital as a socio-behavioral factor can keep the problem of excessive costs of the company at a desirable level. Therefore, when a company's social capital is at a high level, managers show less opportunistic behaviors and strive for more cooperation and interaction in the company. Therefore, reducing the opportunistic behaviors of managers through social capital can affect the adhesion of dividends and increase the investment efficiency of the company. Social capital is one of the important aspects of social relations and the basis for social cooperation and participation among members of society. Managers of companies with a high level of social capital try to maintain investments with a positive net present value in order to maintain the value of the company. Therefore, based on this argument, the present study investigates the relationship between social capital and investment efficiency. For this purpose, Levy and Lee (2015) questionnaire was used to measure social capital. The hypotheses were tested using the structural equation modeling method based on the information of 83 companies listed on the Tehran Stock Exchange in 2019. The findings of the first hypothesis of the research indicate that social capital increases the investment efficiency of the company.
_||_