طراحی و اعتبارسنجی مدل بهسازی منابع انسانی در سازمان تامین اجتماعی با رویکرد یادگیری سهحلقهای
محورهای موضوعی : توانمندسازی سرمایه انسانیالناز پاکرو 1 , کرم اله دانش فرد 2 , غلامرضا معمارزاده طهران 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، واحد قزوین،، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
2 - استاد، گروه مدیریت دولتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاداسلامی، تهران، ایران
3 - دانشیار گروه مدیریت دولتی، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: بهسازی منابع انسانی, یادگیری سهحلقهای, سازمان تامین اجتماعی,
چکیده مقاله :
این مقاله با هدف طراحی و اعتبارسنجی مدل بهسازی منابع انسانی در سازمان تامین اجتماعی با رویکرد یادگیری سهحلقهای انجام گرفت. مطالعه حاضر از نظر هدف، کاربردی-توسعهای و از منظر روش گردآوری دادهها، پیمایشی-مقطعی است. همچنین از طرح پژوهش آمیخته اکتشافی استفاده شد. جامعه مشارکتکنندگان بخش کیفی شامل اساتید مدیریت منابع انسانی و مدیران سازمان تامین اجتماعی است. نمونهگیری به روش هدفمند انجام شد و با 11 نفر به اشباع نظری دست پیدا شد. جامعه آماری بخش کمی نیز شامل 200 نفر از مدیران و کارشناسان سازمان تامین اجتماعی است که با روش اندازه اثر کوهن برآورد گردید. نمونهگیری با روش طبقهای-تصادفی صورت گرفت. برای گردآوری دادهها از مصاحبه نیمساختاریافته و پرسشنامه محققساخته استفاده شد. مصاحبههای کیفی با روش تحلیل مضمون در نرمافزار Maxqda تحلیل شد. دادههای بخش کمی نیز با روش مدلیابی معادلات ساختاری در نرمافزار LISREL تحلیل شد. یافتههای پژوهشی نشان داد سیاستهای حمایتی سازمان، فرهنگ تعهدآفرینی و رهبری اخلاقی تحولگرا بر استانداردسازی آموزش و توانمندسازی فردی تاثیر میگذارند. استانداردسازی آموزش و توانمندسازی فردی بر مدیریت یادگیری گروهی-سازمانی اثرگذاشته و یادگیری شناختی، اقدامی و رفتاری منجر میشوند. از طریق بهبود یادگیری شناختی، اقدامی و رفتاری در نهایت بهسازی منابع انسانی میسر میشود.
This article was done with the aim of designing and validating the human resources improvement model in the social security organization with a three-loop learning approach. The current study is applied-developmental in terms of its purpose, and survey-cross-sectional in terms of the data collection method. Also, an exploratory mixed research design was used. The community of participants of the qualitative part includes professors of human resource management and managers of the social security organization. Sampling was done in a targeted way and theoretical saturation was achieved with 11 people. The statistical population of the quantitative part also includes 200 managers and experts of the social security organization, which was estimated by Cohen's effect size method. Sampling was done by stratified-random method. A semi-structured interview and a researcher-made questionnaire were used to collect data. Qualitative interviews were analyzed with thematic analysis method in Maxqda software. The data of the quantitative part were also analyzed by structural equation modeling method in LISREL software. The research findings showed that the organization's support policies, commitment-making culture and transformational ethical leadership affect the standardization of education and individual empowerment. Education standardization and individual empowerment have an effect on group-organizational learning management and lead to cognitive, action and behavioral learning. Through the improvement of cognitive, action and behavioral learning, the improvement of human resources is finally possible.
احمدی، منیژه؛ بارانی، صمد. (1400). تأثیر یادگیری سازمانی بر تحول سازمانی با توجه به نقش میانجی توسعه حرفه ای کارکنان (مورد مطالعه: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران). آموزش و توسعه منابع انسانی سال هشتم، شماره 28
احمدی، منیژه؛ نظری، مهدی. (1402). رابطه توسعه حرفهای کارکنان با جانشینپروری و نقش میانجی یادگیری سازمانی با رویکرد سیاستهای کلی تحول نظام اداری. سیاستهای راهبردی و کلان، 11 (42)، 208-239.
آذر، عادل؛ غلامزاده، رسول. (1398). کمترین مربعات جزئی، تهران: انتشارات نگاه دانش.
بوستانیراد، مینا؛ اَلوانی، مهدی؛ حمیدیزاده، علی. (1401). نیازسنجی برنامههای یادگیری و توسعه مهارتهای نرم منابع انسانی در سازمانهای دولتی. آموزش و توسعه منابع انسانی، 9 (32)، 204-231.
پوررشیدی، زهرا. (1400). نقش میانجی مدیریت دانش و یادگیری سازمانی در تأثیر فعالیتهای توسعه منابع انسانی بر نوآوری کارکنان. مدیریت و چشم انداز آموزش، 2 (۸)، 49-76.
توکلی، سیدشهرامالدین؛ دانایی، ابوالفضل؛ نجفزادهشهری، محمودرضا. (1400). طراحی و اعتبارسنجی الگویی از استراتژیهای رسانهای در بهسازی منابع انسانی سازمانهای نفتی. مطالعات راهبردی در صنعت نفت و انرژی، 12 (48)، 56-71.
حبیبی، آرش؛ کلاهی، بهاره. (1401). مدلیابی معادلات ساختاری. تهران: جهاد دانشگاهی.
رجبیپورمیبدی، علیرضا؛ حسینی، الهه؛ صفری، مهدیه. (1397). واکاوی اثر مؤلفههای یادگیری در سازمان بر توسعه منابع انسانی. آموزش و توسعه منابع انسانی، 5 (17)، 204-231.
رشیدی، محبوبه؛ سیدنقوی، میرعلی؛ رضاییمنش، بهروز؛ واعظی، رضا. (1401). کارکنان راکد در صنعت نفت: چالشهای آموزش و توسعه مدیریت منابع انسانی. مطالعات راهبردی صنعت نفت، 13 (54)، 139-154.
سلگی، زهرا؛ وحدتی، حجت؛ موسوی، سیدنجمالدین؛ نظریپور، امیرهوشنگ. (1400). طراحی الگوی تعالی منابع انسانی ناب. پژوهشهای مدیریت در ایران، 25 (1)، 74-93.
سیدنقوی، میرعلی؛ قربانیزاده، وجهالله؛ حسینپور، داود؛ ندائی، امیر. (1400). الگوی توسعه استراتژیک منابع در سازمانهای تحقیقاتی دولتی. پژوهشهای مدیریت در ایران، 25 (112)، 126-149.
طلایی، قدرتالله؛سیدجوادین، سیدرضا؛ نرگسیان، عباس؛ امیری، مجتبی. (1401). ارائه مدل جامع توسعه فردی منابع انسانی شایستهمحور. پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، 14 (47)، 11-35.
عبادی، علی؛ صفری، ثنا؛ ملکی، حمید. (1400). بررسی مؤلفههای مؤثر اخلاق در یادگیری الکترونیکی در راستای توسعه منابع انسانی. فرهنگ دانشگاه اسلامی، 11 (38)، 25-46.
قیصری، بهنام؛ معظمی، مجتبی؛ سبحانی، عبدالرضا. (1402). ارائه مدل بهسازی منابع انسانی با رویکرد رهبری تحول گرا در سازمان آموزش و پرورش استان تهران. مدیریت بهره وری، 17 (64)، 197-221.
کرامتیتولایی، سعید؛ دعایی، حبیبالله؛ کاظمی، ابوالفضل. (1401). ارائه الگوی جذب منابع انسانی با رویکرد بهسازی منابع انسانی در سازمانهای دولتی. آموزش و بهسازی منابع انسانی، 9 (35)، 157-189.
کرسول، جان. (۱۳۹۶). طرح پژوهش: رویکردهای کمی، کیفی و آمیخته. تهران: تدبیر روشن.
محمدی، پروانه؛ قنبری، سیروس؛ اردلان، محمدرضا. (1402). نقش یادگیری سازمانی در تمایل به تغییر معلمان با میانجیگری توسعه حرفهای آنان. مدیریت منابع انسانی، 5 (8)، 77-93.
Argyris, C. and Schön, D.A. (1978), Organizational Learning: A Theory of Action Perspective, Addison-Wesley, Reading, MA.
Asawo, S. P., & Ogbonda, E. H. (2022). Triple-Loop Organizational Learning and Workers’ Innovative Behaviour: A Response Mechanism for Pandemic Induced Work Disruptions. Nigerian Academy of Management Journal, 17 (2), 1-12.
Attride-Stirling, J. (2001). Thematic networks: an analytic tool for qualitative research. Qualitative research, 1 (3), 385-405.
Banmairuroy, W., Kritjaroen, T., & Homsombat, W. (2022). The effect of knowledge-oriented leadership and human resource development on sustainable competitive advantage through organizational innovation's component factors: Evidence from Thailand’s new S-curve industries. Asia Pacific Management Review, 27 (3), 200-209.
Carmody-Bubb, M. (2023). The Importance of Learning Cultures in Organizations. In Cognition and Decision Making in Complex Adaptive Systems: The Human Factor in Organizational Performance. Cham: Springer International Publishing, 17 (4), 201-213.
Datta, S., Budhwar, P., Agarwal, U. A., & Bhargava, S. (2023). Impact of HRM practices on innovative behaviour: mediating role of talent development climate in Indian firms. The International Journal of Human Resource Management, 34 (6), 1071-1096.
Donnelly, R., & Hughes, E. (2023). The HR ecosystem framework: Examining strategic HRM tensions in knowledge‐intensive organizations with boundary‐crossing professionals. Human Resource Management, 62 (1), 79-95.
Edgar, F., Podgorodnichenko, N., & McAndrew, I. (2020). The role of HRM in developing sustainable organizations: Contemporary challenges and contradictions. Human Resource Management Review, 30 (3), 670-685.
Fahrenbach, F., & Kragulj, F. (2022). The ever-changing personality: revisiting the concept of triple-loop learning. The Learning Organization, 29 (6), 499-512.
Franklin, C., & Hwang, J. (2023). Course-Based Undergraduate Research in Human Resource Development: A Case Study. Advances in Developing Human Resources, 25 (1), 45-56.
Fritz, R., & Marchewka, M. (2023). Transformative learning: Investigating perspective changes towards developing global human resources in a virtual exchange project. Innovations in Education and Teaching International, 23 (3) 1-15.
Hill, E., Zajchowski, C. A., Plag, H. P., & Lobova, T. (2023). The Role of Triple Loop Learning in Fostering Future Conservation Leaders: Assessing High-Impact Practices. Journal of Outdoor Recreation, Education, and Leadership, 15 (1), 309-331.
Holsti, O. R. (1969). Content analysis for the social sciences and humanities, Reading, MA: Addison-Wesley.
Legatum. (2020). the legatum prosperity index https://www.prosperity.com/rankings.
Miller, E., Cross, L., & Lopez. M. (2010). Sampling in qualitative research. FBB research group, 19 (3), 249-261.
Nguyen, D. T. N., Teo, S. T., & Ho, M. (2018). Development of human resource management in Vietnam: A semantic analysis. Asia Pacific Journal of Management, 35, 241-284.