توسعهی هوش بانکی جهت بهبود عملکرد مالی بانکها در بازارهای نوظهور (موردکاوی: نظام بانکی)
محورهای موضوعی : توانمندسازی سرمایه انسانیحمیدرضا علیپور 1 , کسری رشیدارده 2
1 - گروه اقتصاد، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران.
2 - کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران.
کلید واژه: عملکرد مالی, بانک, هوش بانکی, بازارهای نوظهور,
چکیده مقاله :
نوآوری در صنعت بانکداری موجب توسعه و چابکسازی این صنعت خواهد شد. از آنجایی که بازارهای مالی دائماً با رشد فناوری متحول میشوند و مبتنی بر عصر اطلاعات و ارتباطاتاند، هوش بانکی میبایست دگرگون شود تا انطباق بهتری با چنین بازارهایی بدست آورد. لیکن این پژوهش با هدف بررسی راهکارهای توسعهی هوش بانکی در بهبود عملکرد مالی بانکها تدوین شد. این پژوهش از نظر روش توصیفی ـ پیمایشی و از نظر هدف کاربردی میباشد. جامعهی آماری 850 نفر از کارکنان بانک ملی استان گیلان میباشند. انتخاب نمونهها به صورت نمونهگیری غیرتصادفی از نوع در دسترس بود که با توجه به جدول مورگان 170 نفر انتخاب شد. برای گردآوری دادهها از ابزار پرسشنامه محققساخته براساس طیف لیکرت استفاده شد. براساس نتایج تحلیل عاملی، سه عامل اصلی انتخاب شدند که عامل اول 56.107 درصد از کل واریانس را تبیین میکند و 11 گویه تحقیق را در خود جای داده و اهمیت بیشتری در بهبود عملکرد بانک دارند. عامل دوم 7.425 درصد از کل واریانس را تبیین میکند و 7 گویه واقع شده در آن از درجه دوم اهمیت برخوردارند. عامل سوم فقط 5.970 درصد از کل واریانس را تبیین میکند و 4 گویه قرار گرفته در آن نسبت به سایر گویهها از اهمیت کمتری برخوردارند. با توجه به مطالعهی صورت گرفته در زمینه توسعهی هوش بانکی میبایست برای بهبود عملکرد بانکها به رگولاتوری، نئوبانک و سامانه توصیهگر، مدیریت ریسک، طراحی کمپین در افزایش تعامل مشتریان و بهبود بازده بانکی در تثبیت جایگاه بانک توجه اساسی داشت.
Innovation in the banking industry will lead to the development and agility of this industry.As financial markets are evolving and constantly evolving with the growth of technology and based on the age of information and communication, we have to transform banking intelligence to better adapt to such markets.However, this research was compiled with the aim of investigating the solutions for the development of banking intelligence in improving the financial performance of banks.This research is "descriptive-survey"in terms of method and"applied" in terms of purpose.The statistical population is 850 employees of National Bank of Gilan province.The samples were selected by non-random sampling of the available type, according to Morgan's table, 170 people were selected.A researcher-made questionnaire based on the Likert scale was used to collect data. Based on the results of factor analysis, three main factors were selected, the first factor explains 56.107% of the total variance and contains 11 research items and is more important in improving the bank's performance.The second factor explains 7.425% of the total variance and the 7 items located in it are of secondary importance.The third factor explains only 5.970% of the total variance and the 4 items included in it are less important than the other items. According to the study conducted in the field of development of banking intelligence, in order to improve the performance of banks, basic attention should be paid to "regulatory, neobank and recommender system, risk management, campaign design to increase customer interaction and improve banking efficiency in stabilizing the bank's position".
تقی پور، زهرا و مرادحاصل، نیلوفر (1399). نقش هوش مصنوعی در بانکداری نوین، اولین کنفرانس بینالمللی چالشها و راهکارهای نوین در مهندسی صنایع و مدیریت و حسابداری، ساری.
دستگیر، محسن؛ عربصالحی، مهدی؛ امینجعفری، راضیه و اخلاقی، حسنعلی (1393). تأثیر سرمایه فکری بر عملکرد مالی شرکت، پژوهشهای حسابداری مالی و حسابرسی، سال ششم، شماره 21، صص 36-1.
رشیدی چقاخور، هاشم و رضاییان، علی (1401)، تأثیر هوش تجاری بر عملکرد مالی با نقش میانجیگری ارزش برند و خلاقیت (مورد مطالعه بانکهای خصوصی استان خوزستان)، فصلنامه مدیریت بازاریابی، دوره 17، شماره 56، صص 101-85.
زارعی، بهنوش و زارعی، ژاله (1397). اثر هوش تجاری بر عملکرد مالی بانکهای ایران، فصلنامه علمی- پژوهشی مطالعات اقتصادی کاربردی ایران، سال هفتم، شماره 25، صص 130-11.
زردشتی، نسرین و اصلی زاده، احمد (1401)، رهیافتی بر هوش تجاری در عملیات صنعت بانکداری، چهاردهمین کنفرانس بینالمللی مدیریت، اقتصاد و توسعه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر ری.
زلف پورآرخلو، مرتضی و توکلی، هادی (1400)، عملکرد بانک بر پذیرش هوش تجاری، یازدهمین کنفرانس بینالمللی راهکارهای نوین در مهندسی، علوم اطلاعات و فناوری در قرن پیش رو، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سپیدان.
سهیلینیا، هوشنگ (1395). بررسی کاربردهای هوش تجاری در صنعت بانکداری الکترونیک (مطالعه موردی: شهر خرمآباد)، کنفرانس ملی نوآوری در مدیریت سیستمها و فناوری اطلاعات با رویکرد هوشمندی کسب و کار، دانشگاه الزهرا.
شاهرضا، علیرضا؛ فغانی ماکروانی، خسرو و فاضلی، نقی (1401). رتبهبندی عوامل حسابداری و محیطی مؤثر بر سودآوری بانکهای تجاری، پژوهشهای حسابداری مالی و حسابرسی، دوره 14، شماره 4 (پیاپی 56)، صص 114-89.
شکاری، غلامعباس و شهریاری، مرجان (1395). بررسی تأثیر هوش تجاری بر بهرهوری سازمان (مطالعهای بر شعب شرکت بیمه ایران شهر مشهد)، ماهنامه پژوهشهای مدیریت و حسابداری، شماره 29، صص 65-42.
طارمی، شهرام؛ شاه ویسی، فرهاد؛ خیراللهی، فرشید و طاهرآبادی، علیاصغر (1399). ارائه مدل بهبود عملکرد مالی بانکها بر مبنای فناوریهای نوین مالی، مجله علمی دانش حسابداری مالی، 7(4)، پیاپی 27، صص 96-57.
عابدی جعفری، حسن؛ جام پرازمی، مونا و بیریایی، هانیهسادات (1396). چالش مدیریت منابع انسانی در بانکهای مجازی، بررسی رابطه بین درجه مجازیت بانکی و تعهد بانکی، مجله مدیریت فناوری اطلاعات، دوره 2، شماره 5. ص48-59.
عباسقلیپور، محسن (1389). عوامل مؤثر بر بهبود عملکرد بانکها، نشریه بانک و اقتصاد، شماره 106، صص 35-24.
فاریابی، محمد؛ جلالی کلده، علیرضا و نیکبخت، فاطمه (1397). بررسی تأثیر ویژگیهای فردی بر ایجاد هوش بازاریابی بانک، مجله علمی- پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین (39)، صص 217-232.
فریدی چلائی، لطفعلی، جعفری، شهربانو و جعفری، سعید (1394). بررسی رابطه بین استقرار سیستم هوش تجاری و اثربخشی سازمانی (مطالعه موردی)، چهارمین کنفرانس ملی حسابداری، مدیریت مالی و سرمایهگذاری، آزاد شهر.
گلچینفر، شادی و بختائی، امیر (1401). قیمتگذاری، تألیف و ترجمه، ماهنامه تدبیر، شماره (178)، صص 321-342.
محمدیفر، محمدرضا (1400). مجموعه اطلاعرسانی فرهنگ تبلیغات، تهران: بانک چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (47)، صص 91-107.
موسوی، سیدعلیرضا؛ قائدی، مهنوش و انوری، علیرضا (13400). مدیریت ارتباط با مشتری و بازاریابی، ماهنامه تدبیر (180)، ص 412-432.
یعقوبی، نورمحمد؛ یزدانی، بدرالدین و اورعی مقدم، مجید (1391). بررسی هوش عاطفی و سبک رهبری تحول آفرین، پژوهشنامه مدیریت اجرایی علمی پژوهشی، شماره 11، صص 312-342.
Adidam, P. Sampada, G and Kejriwal, S. (2019). Cross-cultural competitive Intelligence Strategies. Marketing Intelligence & Planning, Vol. 27 No. 5, pp. 666-680.
Arjun R., Kuanr, A., Suprabha, KR. (2021), Developing banking intelligence in emerging markets: Systematic review and agenda, International Journal of Information Management Data Insights, 1(2), p: 1-10.
Bose, R. (2018). Competitive Intelligent process and Tools for Intelligence Analysis. Journal of Industrial Management & Data Systems, Vol. 108 No. 4. pp. 510-528.
Cesnovar, T. (2020). Influences of Implementing the Learning Organisation on Companies’ Financial and Non-Financial Performances. Managing Global Transitions, 8(3), 285-306.
Dishman, p. (2018). Competitive Intelligence: a Multiphase Precedent to Marketing Strategy. European Journal of Marketing, (32) pp. 766-785.
Espinass, B. (2013). Data Warehouse/Data Mart Conceptual Modeling and Design, à Aix-Marseille Université (AMU) www.lsis.org/espinasseb/Supports/.../4-DWConcepDesign-2013.pdf.
Grooms, T. & Fletcher, S. (2017). Marketing Intelligence, Executive Management Perceptions of Value. Marketing Intelligence & Planning, Vol. 19.No.4. pp.241-257.
Jackson, C. (2005), History of Strategies and Challenges of Database Marketing.
Lee, Y. & Trim, P. (2022). Retail Marketing Strategy, The Role of Marketing Intelligence, Relationship Marketing and Trust. Journal of Marketing Intelligence & Planning, Vol. 24. No. 7, pp. 730-745.
Moro, S., Cortez, P. and Rita, P. (2015). “Business intelligence in banking: A literature analysis from 2002 to 2013 using text mining and latent Dirichlet allocation”. Expert Systems with Applications, 42(3): 1314-1324.
Sarwar, Sh., & Abugre, J. (2020). The Influence of Rewards and Job Satisfaction on Employees in The Service Industry. The Business & Management Review, Vol.3. No.2. pp. 22-32.
Sass, James S. (2018). Characterizing Organizational Spirituality: An Organizational Communication Culture Approach. Communication Studies Vol. 51 No. 3, pp. 195-217.
Shoaib Akhtar, CH., Hussain Awan, S., Naveed, S., Ismail, K. (2018). A comparative study of the application of systems thinking in achieving organizational effectiveness in Malaysian and Pakistani banks, International Business Review, https://doi.org/10.1016/j.ibusrev.2018.01.001, 1-10.
Strusani, D. and Vivien Houngbonon, G. (2019), The Role of Artificial Intelligence in Supporting Development in Emerging Markets, This publication may be reused for noncommercial purposes if the source is cited as IFC, a member of the World Bank Group.1
Utama, I. G. N. M. J., Sapta, I. K. S., & Yuesti, A. (2018). The Role of Organizational Commitment to Provide Leadership and Organizational Culture with Employee Performance on Mina Group. International Journal of Contemporary Research and Review, 9(03), 20563-20571.
نحوه استناد به مقاله: علیپور حمیدرضا، رشیدارده کسری (1402). توسعهی هوش بانکی جهت بهبود عملکرد مالی بانکها در بازارهای نوظهور (موردکاوی: نظام بانکی). مجله توانمندسازی سرمایه انسانی، 6 (2)، 215-229 https://jhce.rasht.iau.ir/article_699312.html
|
_||_