شناسایی عوامل مؤثر بر مدیریت عملکرد در صنعت بیمه کلیدی ترین ابزار سرمایه انسانی (مطالعه موردی: شرکت بیمه ایران)
محورهای موضوعی : توانمندسازی سرمایه انسانیمهنوش اصغرزاده 1 , اسدا... مهرآرا 2 , مجتبی طبری 3 , مهنوش اصغرزاده 4
1 - گروه مدیریت دولتی، واحد قائمشهر، دانشگاه آزاد اسلامی،قائمشهر،ایران
2 - گروه مدیریت دولتی، واحد قائمشهر، دانشگاه آزاد اسلامی،قائمشهر،ایران
3 - گروه مدیریت دولتی، واحد قائمشهر، دانشگاه آزاد اسلامی،قائمشهر،ایران
4 - گروه مدیریت دولتی،واحد قائمشهر، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائمشهر، ایران
کلید واژه: عملکرد, صنعت بیمه, نظام مدیریت عملکرد,
چکیده مقاله :
هدف: در پژوهش حاضر هدف بررسی عوامل مؤثر بر مدیریت عملکرد در صنعت بیمه است. برای انجام این مطالعه، تلاش شده تا وضعیت موجود عملکرد صنعت بیمه، از زوایای مختلف موشکافی شده، تغییر و تحولات آن موردبررسی قرارگرفته و متناسب با شاخصها، مؤلفهها و عوامل موثر و ویژگیهای درون و برونسازمانی شرکتهای فعال در صنعت بیمه ایران، یک مدل و الگوی جامع و یکپارچه مدیریت عملکرد ارائه شود.روش تحقیق: این مطالعه از حیث هدف یک تحقیق کاربردی و از حیث نحوه گردآوری دادهها، از نوع توصیفی و از شاخه میدانی به شمار میرود. روش انجام تحقیق نیز به صورت پیمایشی بوده است. جامعه آماری این تحقیق را کارکنان صنعت بیمه تشکیل میدهند.نتایج: نتایج یافتهها حاکی از این است که تمامی متغیرهای احصا شده در قالب سطوح مذکور، به عنوان متغیرهایی که باید در طراحی مدل مطلوب موردتوجه قرار گیرند، مورد تائید قرار گرفت. همچنین با توجه به اینکه قدر مطلق مقدار آماره t برای تمامی روابط بین متغیرها بزرگتر از مقدار بحرانی 1.96 و نیز تمامی بارهای عاملی در حالت استاندارد بزرگتر از 0.3 به دست آمد، لذا هیچکدام از روابط رد نشده و تمامی متغیرها و روابط تائید شد؛ بنابراین درنهایت مدل اولیه تحقیق نیز تائید گردید.
Objective: In the present study, the aim is to "investigate the factors affecting performance management in the insurance industry." In order to conduct this study, an attempt has been made to scrutinize the current performance of the insurance industry from different angles, its changes and developments have been studied and in accordance with the indicators, components and effective factors and internal and external characteristics of companies operating in Iran insurance industry, a model and Provide a comprehensive and integrated performance management model.Methods: This study is an applied research in terms of purpose and descriptive in terms of data collection and field branch. The research method was survey. The statistical population of this research consists of insurance industry employees.Results: The results indicate that all the variables calculated in the form of the mentioned levels were confirmed as variables that should be considered in the design of the desired model. Also, considering that the absolute value of t-value for all relationships between variables was greater than the critical value of 1.96 and all factor loads in the standard state was greater than 0.3, so none of the relationships were rejected and all variables and relationships were confirmed; Therefore, the initial model of the research was finally approved.
احمدی، میثم و نجاری، علی و همتی، زینب(1400). رابطه بین اقدامات مدیریت منابع انسانی، محیط اخلاقی و عملکرد سازمانی، روابط گمشده،هفتمین کنفرانس بین المللی مدیریت امور مالی، تجارت، بانک، اقتصاد و حسابداری.
آزاده، حمید (1400). بررسی رابطه بین مدیریت عملکرد سازمانی و فرهنگ سازمانی (مطالعه موردی: کارکنان سازمان تامین اجتماعی استان لرستان)، پایان نامه کارشناس ارشد مدیریت دولتی گرایش منابع انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، اراک، ایران.
پویا، علیرضا؛ نوروزی، مرضیه.(1396). شناسایی شاخصهای ارزیابی عملکرد منابع انسانی(مورد مطالعه: شرکت گاز استان فارس، فصلنامه علمی - پژوهشی مدیریت منابع انسانی در صنعت نفت، سال 8، شماره 31
جوادیانزاده، بهاره. (1394). بررسی تاثیر کارکردهای مدیریت استراتژیک منابع انسانی بر عملکرد سازمانی در تولیدکنندگان مواد غذایی استان اصفهان. دانشگاه پیام نور (وزارت علوم، تحقیقات، و فناوری) - دانشگاه پیام نور استان تهران - مرکز پیام نور تهران - دانشکده مدیریت و اقتصاد . 1394 . کارشناسی ارشد.
خان بلوکی، صدف؛ سوری، علی و عادل، علیرضا. (1397). نقش صنعت بیمه در بهبود عملکرد سیستم حملونقل دریایی. پنجمین کنفرانس ملی پژوهشهای کاربردی در مدیریت و حسابداری، تهران، انجمن مدیریت ایران.
سجودی، امیرعلی و حاجی کریمی، آرش و کلهر، احمد (1400). تاثیر مستقیم و غیر مستقیم برنامه ریزی منابع سازمان بر مدیریت عملکرد سازمانی:نقش واسطه مدیریت زنجیره تامین،دومین کنفرانس بین المللی مدیریت، علوم انسانی و رفتاری در ایران و جهان اسلام،تهران.
علیزاده شورکی،مهدی.(1392). ارزیابی عملکرد مدیریت ارتباط با مشتری با استفاده از رویکرد تلفیقی کارت امتیازی CRM و تصمیمگیری چند معیاره (مطالع موردی: شرکت یزدباف). دولتی - وزارت علوم، تحقیقات، و فناوری - دانشگاه صنعتی اصفهان - دانشکده مهندسی صنایع . 1392 . کارشناسی ارشد.
قلعه کهنه، خزاله، معروفی، یحیی. (1397). بررسی اثربخشی عملکرد در مدیریت رفتار سازمانی. ششمین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی، تهران، مرکز راهکارهای دستیابی به توسعه پایدار – موسسه آموزش عالی مهر اروند.
محمدیاری، انسیه و حسینیان، سیمین. (1397). بررسی اثر عدالت سازمانی در عملکرد شغلی کارکنان یک مرکز بیمه درتهران. نخستین کنفرانس ملی تحقیقات کاربردی در علوم انسانی و روانشناسی، تهران، پژوهشگاه فرهنگ و هنر.
مشبکی اصفهانى ،اصغر ، خدادادحسینی ،حمید و ضابط ،محمدرضا.(1398). بررسی تأثیر ارزیابی عملکرد بر بهبود نیروی انسانی در ستاد ناجا. فصلنامه مطالعات مدیریت انتظامی/ سال پنجم، شمارة چهارم.
میر سپاسی، نیلوفر و عصار، محمدرضا. (1396). بررسی عوامل موثر در پیادهسازی سیستم برنامهریزی منابع سازمان ERP در سازمانهای دولتی مطالعه موردی: مرکز همکاریهای فناوری و نوآوری ریاست جمهوری. دومین کنفرانس بینالمللی مدیریت و فناوری اطلاعات و ارتباطات، تهران، شرکت خدمات برتر.
نخعی، حبیب الله و فاطمه زراعتگر. (1397). بررسی تاثیر مدیریت دانش در عملکرد مالی (مورد مطالعه: ادارات دولتی استان خراسان جنوبی). فصلنامه پژوهشهای جدید در مدیریت و حسابداری 4 (11).
نورانی، وحیده و احمدزاده، عزیز. (1397). آسیبشناسی عملکرد و محیط کسبوکار شرکتهای بیمه مناطق آزاد ایران، دومین کنفرانس بینالمللی تحولات نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری، تهران، موسسه آموزش عالی علامه خویی (ره) – شرکت بینالمللی کوش.
Bulto, L. & Markos, S. (2017). Effect of performance appraisal system on employee motivation. Prestige International Journal of Management & IT-Sanchayan, 6(2), 25-36.
Dalsune, D. (2021). Providing performance evaluation model based on knowledge management capabilities, Harvard Business Review, 70(1),71-79.
Friis, O. Holmgren, J. & Eskildsen, J. K. (2016). A strategy model–better performance through improved strategy work.Journal of Modelling in Management, 11(3), 742-762.
Jones, P. & Lockwood, A (2021).The management of hotel operations: an innovative approach to the study of hotel management. Continuum. London.
Kaplan, R. and Norton, D. (2021), Strategy maps: Converting intangible assets into tangible outcomes, Boston, MA: Harvard Business school press.62.
Kartez, N., & et al. (2021). Measurement in performance business strategy research: a comparison of approaches. Academy of Management Review, 11(4), 801-814
Lönnqvist, J. (2020). Psychiatric aspects of suicidal behavior: depression. In: Hawton, K., and van Heeringen, K. (2020). The International Handbook of Suicide and Attempted Suicide. New York: Wiley.
McDavid,J & Hawthorn,LRL.(2020). Program Evaluation and Performance Measurement: An Introduction to Practice, Thousand Oaks, CA: SAGE.
Moullin, M. (2014). Performance measurement definitions: Linking performance measurement and organisational excellence. International journal of health care quality assurance, 20(3), 181-183.
Moullin, M. (2020), Performance measurement definitions: Linking performance measurement and organizational excellence, International Journal of Health Care Quality Assurance, Vol. 20, No.3 .112.
Oyemomi, O. Liu, S. Neaga, I. & Alkhuraiji, A. (2016). How knowledge sharing and business process contribute to organizational performance: Using the fsQCA approach. Journal of Business Research, 69(11), 5222-5227.
_||_