واکاوی مقایسه میزان اشتیاق شغلی دبیران و هنرآموزان مدارس شهر کرمانشاه
محورهای موضوعی : توانمندسازی سرمایه انسانی
1 - دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
کلید واژه: دبیران, اشتیاق شغلی, انرژی حرفهای, فداکاری حرفهای, هنرآموزان,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان اشتیاق شغلی دبیران دبیرستانها و هنرآموزان هنرستانهای شهر کرمانشاه صورت گرفت که به از لحاظ هدف، کاربردی و به روش، علی – مقایسه ای است. جامعه آماری پژوهش شامل شامل کلیه دبیران دبیرستانها و هنرآموزان هنرستانها شهر کرمانشاه شاغل در سال تحصیلی 99-1398 است. که تعداد آنها بر اساس آمار رسمی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه 3084 نفر بود. با بکارگیری روش نمونه گیری طبقهای و استفاده از جدول گرجسی- مورگان از میان دبیران دبیرستانها و هنرآموزان هنرستانها شهر کرمانشاه تعداد 342 نفر به عنوان اعضای نمونه انتخاب شد که از این تعداد شرکت کننده، 57 نفر را هنرآموزان و 285 نفر را نیز دبیران تشکیل دادند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه اشتیاق شغلی اسکافیلی و همکاران (2002) بود که متشکل از سه خرده مقیاس جذب، نیرومندی و وقف خود است. روایی سازه و محتوایی این مقیاس توسط سازندگان به صورت مطلوب گزارش شده است. پایایی این مقیاس در پژوهشهای متعددی با روش آلفای کرونباخ بین 0/80 تا 0/90 به دست آمده است. نتایج بدست آمده از انجام آزمون t گروههای مستقل نشان داد؛ که تفاوت میانگین محاسبه شده در مؤلفههای انرژی حرفهای (شوق به کار داشتن)، فداکاری حرفهای(وقف کار شدن) و جذب کار شدن، بین گروه دبیران و هنرآموزان از نظر آماری معنادار است و اشتیاق شغلی هنرآموزان بیشتر از دبیران است
The aim of this study was to investigate the job motivation of high school teachers and vocational students in Kermanshah, which is applied in terms of purpose and causal-comparative method. The statistical population of the study includes all high school teachers and vocational students in Kermanshah working in the academic year 2009-2010. According to the official statistics of the General Directorate of Education of Kermanshah province, their number was 3084 people. Using the stratified sampling method and the Georgian-Morgan table, 342 high school teachers and art students in Kermanshah were selected as sample members, of which 57 were students and 285 were students. People were also formed by secretaries.The data collection tool was the job motivation questionnaire of Scafieli et al. (2002) which consists of three subscales of self-absorption, strength and endowment. The construct validity and content of this scale have been reported optimally by the manufacturers. The reliability of this scale has been obtained in several studies with Cronbach's alpha method between 0.80 to 0.90. The results of t-test of independent groups showed; The difference between the calculated average in the components of professional energy (enthusiasm to work), professional sacrifice (dedication to work) and recruitment is statistically significant between the group of teachers and students and the job desire of students is more than Is teachers (p
امین بیدختی، علی اکبر؛ جعفری، سکینه؛ مرادی مقدم، مجید(1395). رابطه جامعه پذیری سازمانی با اشتیاق شغلی معلمان با نقش میانجی هویت سازمانی. مدیریت سرمایه اجتماعی. 3(4): 563- 582.
برآهویی، پریسا(1396). مقایسه اشتیاق شغلی و عملکرد شغلی معلمان طرح خرید خدمات با سایر معلمان. پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته علوم تربیتی گرایش مدیریت آموزشی. دانشگاه سیستان و بلوچستان.
پیرا، نسرین(1394). بررسی رابطه جو سازمانی و اشتیاق شغلی با سازگاری شغلی معلمان مدارس ابتدایی شهر هشترود در سال تحصیلی 93-1394. پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه محقق اردبیلی.
تاجی، هاله؛ مهداد، علی(1398). پیشبینی ادراک خودکارآمدی و اشتیاق شغلی از طریق تعالییابی شغلی و ادراک حمایت سازمانی. فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی. 11(2/39): 45-58.
جلالی، علیاکبر (1378). فناوری نوین در آموزش حرفهای. آموزش مهندسی ایران. تهران.
حاجلو، نادر؛ صبحی قراملکی، ناصر و عامل هوشمند، ربابه(1394). پیشبینی کنندههای شخصیتی اشتیاق شغلس دبیران. ریافتی نو در مدیریت، 6(22): 61-75.
رحیمی، هلیا؛ کسائی، عبدالحمید؛ اسدپور، اسماعیل(1397). بررسی ارتباط میان اشتیاق و خودکارآمدی شغلی با تعارض شغل- خانواده در پرستاران شهر تهران. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا. 26(6): 366-376.
شاکر، فاطمه(1394). بررسی نقش ویژگیهای شغلی و نقشهای شغلی در پیشبینی اشتیاق شغلی، پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته مشاوره شغلی. دانشکده علوم تربیتی دانشگاه محقق اردبیلی.
صنوبری، محمد؛ رضایی، محمدعلی(1389). رابطه ویژگیهای شغلی و رفتارهای شهروندی سازمانی: نقش میانجی رضایت شغلی. فصلنامه علمی توسعه سازمانی پلیس. 32: 104-85.
فرجی، عبیداله؛ پوررضا، ابوالقاسم؛ حسینی، مصطفی؛ عرب، محمد؛ اکبری، فیضاله(1387). نقض و تاثیر مدل ویژگیهای شغلی روی اشتیاق شغلی. فصلنامه دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی. 6(2): 31-38.
کارشناس، راضیه(1395). بررسی رابطه اعتماد سازمانی و سلامت سازمانی با اشتیاق شغلی دبیران دوره دوم متوسطه شهر نجف آباد. پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته علوم تربیتی گرایش آموزش و بهسازی منابع انسانی. موسسه آموزش عالی جواد الائمه(علیه السلام)
میرزائی، علی اکبر(1396). تاثیر ویژگیهای شغلی و هویت فردی بر اشتیاق شغلی کارکنان فرودگاه اردبیل. پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت دولتی گرایش منابع انسانی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمی.
نعامی، عبدالزهرا؛ تقی پور، آذین؛ نیسی، عبدالکاظم(1390). رابطه فرهنگ سازمانی با انگیزش شغلی، اشتیاق شغلی و رفتارهای نوآورانه با میانجی گری توانمندسازی روانشناختی. مجله علوم رفتاری، 4(5): 333-325.
هاشمی شیخ شبانی، اسماعیل. اصلانپور جوکندان، محمد. نعامی، عبد الرضا(1391). نقش میانجی اشتیاق شغلی در رابطه جو روانشناختی و خود ارزشیابیهای محوری با عملکرد وظیفهای و قصد ترک شغل. مجله مشاوره شغلی و سازمانی، (11): 13-32.
Anderson-Fele, L(2005). Age related work-load: A work environment intervention with The search for school climate: A Review of the Research”; Review of Educational Research, 52(3): 330-350.
Bakker, A. B., & Xanthopoulou, D. (2012). The crossover of daily work engagement: Test of an actor–partner interdependence model. Journal of Applied Psychology, 94(6), 1562.
Bakker, A. B., Albrecht, S. L., & Leiter, M. P. (2011). Key questions regarding work engagement. European Journal of Work and Organizational Psychology,20(1), 4-28.
Bakker, A. B., Demerouti, E., De Boer, E., & Schaufeli, W. B. (2003). Job demands and job resources as predictors of absence duration and frequency.Journal of Vocational Behavior, 62(2), 341-356.
Burić I. (2019). The role of emotional labor in explaining teachers' enthusiasm and students' outcomes: A multilevel mediational analysis. Learning and Individual Differences, (70): 12-20. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2019.01.002
Chughtai, A. A., & Buckley, F. (2011). Work engagement: antecedents, the mediating role of learning goal orientation and job performance. Career Development International, 16(7), 684-705.
Garcia,G. (2006). Role stress and job engagement to wards understanding positive psychology. MA. San Jose State.
Greco, P., Laschinger, H.K., & Wong, C. (2006 ). Leader empowering behaviors, staff nurse em-powerment and work engagement/burnout. J Nurs Leadership, 19(4), 41-56.
Hakanen, J. J., Bakker, A. B. & Demerouti, E. (2005). How dentists cope with their job demands and stay engaged: The moderating role of job resources. European Journal of Oral Sciences, 113(6), 479-487.
Hakanen, J., Bakker, A. B., & Schaufeli, W. B. (2006). Burnout and work engagement among teachers. Journal of school psychology, 43, 495-513.
Hallberg U, Schaufeli WB. (2006). same same but different: Can work engagement be discriminated from job involvement and organizational commitment? European Journal of Psychology, 11 (2006). 119-127.
Hayase, L. K. (2009). "Internal Communication in Organizations and Employee Engagement". A thesis submitted in partial fulfillment of the requirements for the Master of Arts Degree in Journalism and Media Studies Graduate College University of Nevada, Las Vegas.
Iqbal,T.,Khan,K., &Iqbal,N. (2012). Job stress & employee engagement. European Journal Of Social Sciences ISSN1450-2267 Vol.28 NO.1(2012),PP.109-118.
Karam, G. (2006). "Vocational and technical education in Lebanon: Strategic issues and challenges". International Education Journal, 2006: 259-272.
Kearney, S. (2015). Reconceptualizing beginning teacher induction as organizational socialization: A situated learning model. Cogent Education, 2(1), 1-11.
Kulophas, D., Ruengtrakul, A. & Wongwanich, S. (2014). The Relationships among authentic leadership, teachers’ work engagement, academic optimism and school size as moderator: A conceptual model. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 191, 2554-2558.
Kunter, M, Anne Frenzel, Gabriel Nagy, Jürgen Baumert, Reinhard Pekrun, (2011). Teacher enthusiasm: Dimensionality and context specificity. Contemporary Educational Psychology 36 (4): 289-301. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2011.07.001
Laschinger, H.K., & Wilk, P.(2008). Empowerment, engagement and perceived effectiveness innursing work environments: Does experience matter? J Nursi Manage; 17(5): 36-46.
Lazarides, R. Buchholz, J. Rubach, C. (2018). Teacher enthusiasm and self-efficacy, student-perceived mastery goal orientation, and student motivation in mathematics classrooms Teaching and Teacher Education. (69): 1-10. https://doi.org/10.1016/j.tate.2017.08.017
Markos, S. (2010). Employee Engagement: The Key to Improving Performance. International Journal of Business and Management. 5, 89-96.
Macey, W. H., & Schneider, B. (2008). The meaning of employee engagement.Industrial and organizational Psychology, 1(1), 3-30.
Mustapha, R., and Abdullah. "Malaysia transitions toward a knowledge-based economy". The Journal of Technology Studies, 2004: 51-61.
Nielsen, K., Randall, R., Yarker, J., & Brenner, S. O. (2008). The effects of transformational leadership on followers’ perceived work characteristics and psychological well-being: A longitudinal study. Work & Stress, 22(1), 16-32.
Phillips, R., Roper, O. (2009). A Framework for talent management in real estate, Journal of Corporate Real Estate, 11(1): 7-16.
Ram. P., & Prabhakar. G. (2011). The role of employee engagement in work – related outcomes. Interdisciplinary Journal of Research in Business, 1(3): 47- 61.
Richman, A. (2006). Everyone wants an engaged workforce how can you create it. Workspan, 49(1), 36-9.
Saks, A. M. (2006), Antecedents and consequences of employee engagement, Journal of Managerial Psychology, 21(2006):600-619.
Salanova, M., Agut, S. & Peiró, J.M. (2005). Linking organizational resources and work engagement to employee performance and customer loyalty: The mediation of service climate. Journal of Applied Psychology, 90: 1217- 1227.
Schaufeli, W. & Salanova, M. (2007). Work engagement: an emerging psychological concept and its implications for organizations. In S. W. Gilliland, D. D. Steiner, & D. P. Skarlicki (Eds.), Research in Social Issues in Management (Volume5) : Managing Social and Ethical Issues in Organizations (pp. 135-177) Greenwich, CT: Information Age Publishers.
Schaufeli, W. B. & Bakker, A. B. (2004). Job demands, job resources, and their relationship with burnout and engagement: A multi‐sample study. Journal of organizational Behavior, 25(3), 293-315.
Schaufeli, W. B., Bakker, A. B., & Salanova, M. (2006). The measurement of work engagement with a short questionnaire a cross-national study.Educational and psychological Measurement, 66(4), 701-716. Schaufeli, W. B., Martínez, I. M., Pinto, A. M., Salanova, M., & Bakker, A. B. (2002). Burnout and engagement in university students: A crossnational study. Journal of Cross-cultural Psychology, 33(5), 464-48.
Schaufeli, W. B., Salanova, M., González-Romá, V. & Bakker, A. B. (2002). The measurement of engagement and burnout: A two sample confirmatory factor analytic approach. Journal of Happiness Studies, 3(1), 71-92.
Seligman, M. E. (2003). Fundamental assumptions. Psychologist, 16(3), 126-
_||_