هدف از اجرای این پژوهش طراحی الگوی استقرار سازوکار فناوری اطلاعات سبز در سازمان توسعه تجارت ایراناست. پژوهش حاضر به لحاظ هدف توسعهای، به لحاظ گردآوری دادهها پیمایشی و از نظر زمانی مقطعی بوده و در سال 1400 انجام شده است. این مطالعه براساس دو رویکردکمی وکیفی (آمیخته) ا چکیده کامل
هدف از اجرای این پژوهش طراحی الگوی استقرار سازوکار فناوری اطلاعات سبز در سازمان توسعه تجارت ایراناست. پژوهش حاضر به لحاظ هدف توسعهای، به لحاظ گردآوری دادهها پیمایشی و از نظر زمانی مقطعی بوده و در سال 1400 انجام شده است. این مطالعه براساس دو رویکردکمی وکیفی (آمیخته) انجام شد، جامعه آماری در مرحله کیفی اساتید دانشگاه و مدیران ارشد سازمان یاد شده ، و در مرحله کمی شامل 340 نفر ازکارشناسان میباشد. در مرحله کیفی تحلیل نتایج مصاحبه های نیمه ساختارمند با روش تحلیل مضمون (با نرم افزار MaxQDA ) انجام گرفت در ادامه برای تجزیه و تحلیل مصاحبهها از روش تحلیل تماتیک استقرایی استفاده شد. نتیجه مصاحبهها با 12 نفر از خبرگان، که به صورت هدفمند انتخاب شده بودند 9 تم اصلی برای طراحی الگو بود. در مرحله کمی از مدل-سازی تفسیری استفاده و 9 عامل حاصله سطحبندی گردیده و گراف ISM با 9 عامل طراحی شد. در ادامه با استفاده از ابزار پرسشنامه و با کمک نرم افزار Smart PLS معنیداری روابط میان عوامل بررسی گردید. اعتبار دادهها و پرسشنامه از دیدگاه اساتید، و پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرانباخ تایید شد. نتایج: 2 عامل برون سازمانی و خطمشی سبز از مدل حذف و 7 عامل: درون سازمانی، اجتماعی و اقتصادی، تغییرات محیطی، ارزیابی سبز، ارزشهای استراتژیکی، ارزشهای بلند مدت، الزامات سازمانی در طراحی الگوی استقرار ساز وکار فناوری اطلاعات سبز تائید شدند.
پرونده مقاله
این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین اقدامات بانکداری سبز و عملکرد زیست محیطی بانکها با توجه به نقش میانجی تأمین مالی سبز در شعب مرکزی بانکهای استان گلستان انجام گرفت. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی- همبستگی مبتنی بر مدل معادلات ساختاری میباشد. جامعه آماری چکیده کامل
این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین اقدامات بانکداری سبز و عملکرد زیست محیطی بانکها با توجه به نقش میانجی تأمین مالی سبز در شعب مرکزی بانکهای استان گلستان انجام گرفت. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی- همبستگی مبتنی بر مدل معادلات ساختاری میباشد. جامعه آماری شامل شعب مرکزی بانکهای استان گلستان میباشد که باتوجه به تعداد کم جامعه آماری همه شعب مرکزی بانکها به روش سرشماری انتخاب شدند و در نهایت از بین 27 شعبه مرکزی بانک، 19 شعبه با این پژوهش همکاری کردند و تعداد 180 پرسشنامه در بین رؤسا و معاونین شعب توزیع شد که تعداد 126 پرسشنامه صحیح برگشت داده شد. گردآوری دادهها به وسیله ابزار پرسشنامه انجام گرفت. روایی پرسشنامه به تأیید خبرگان و پایایی آن بالای 0.70 از طریق آزمون آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها از مدلیابی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزارها Smart-PL نسخه 3 استفاده شد. نتایج مدل معادلات ساختاری نشان داد بین اقدامات بانکداری سبز شامل اقدامات مربوط با کارمندان بانک، عملیات بانک، مشتریان بانک و سیاست بانک با تأمین مالی سبز و عملکرد زیست محیطی بانکها رابطه معنیداری وجود دارد. همچنین بین تأمین مالی سبز و عملکرد زیست محیطی بانکها رابطه معنیداری وجود دارد. در نهایت تأمین مالی سبز در رابطه بین اقدامات بانکداری سبز و عملکرد زیست محیطی بانکها نقش میانجی دارد
پرونده مقاله
نوسازی استراتژیک کارآفرینانه، باعث ایجاد تغییرات گسترده در سازمان و انطباق پذیری سازمان با نیازهای گوناگون ذی نفعان میشود، بنابراین هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی نوسازی استراتژیک کارآفرینانه با تاکید بر ارزشگذاری برند سبز در معاونت حملونقل شهرداری تهران بود. تحقیق حاضر چکیده کامل
نوسازی استراتژیک کارآفرینانه، باعث ایجاد تغییرات گسترده در سازمان و انطباق پذیری سازمان با نیازهای گوناگون ذی نفعان میشود، بنابراین هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی نوسازی استراتژیک کارآفرینانه با تاکید بر ارزشگذاری برند سبز در معاونت حملونقل شهرداری تهران بود. تحقیق حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و بر اساس روش، توصیفی- همبستگی میباشد. در گام اول عوامل مؤثر بر نوسازی استراتژیک کارآفرینانه با تاکید بر ارزشگذاری برند سبز بر اساس مصاحبه نیمه ساختاریافته با 15 نفر از خبرگان دانشگاهی و سازمانی به روش دلفی در سه دور، شناسایی شدند. خروجی این مرحله 36 مؤلفه در قالب 9 بعد (نوآوری و خلاقیت، منابع و قابلیتهای سازمان، یادگیری و تغییر مدلهای ذهنی مدیران، توانمندسازی و آزادی عمل، پویایی خدمات، استراتژی، بازتعریف راهبردهای آمیزه بازاریابی، عوامل برون سازمانی و عوامل درون سازمانی) بود. سپس در گام دوم برای ارائه الگو از روش مدلسازی ساختاری تفسیری استفاده شد. نتایج نشان دادند بعد یادگیری و تغییر مدلهای ذهنی مدیران در سطح اول و ابعاد (نوآوری و خدمات، بازتعریف راهبردهای آمیزه، منابع و قابلیتهای سازمان، عوامل برون سازمانی و استراتژی) در سطح دوم و ابعاد (توانمندسازی و آزادی عمل، پویایی خدمات و عوامل درون سازمانی) در سطح سوم قرار دارند و ابعاد (نوآوری و خلاقیت، منابع و قابلیتهای سازمان، استراتژی، بازتعریف راهبردهای آمیزه بازاریابی و عوامل برون سازمانی) در خوشه پیوندی و ابعاد (توانمندسازی و آزادی عمل، پویایی خدمات و عوامل درون سازمانی) در خوشه مستقل و بعد یادگیری و تغییر مدلهای ذهنی مدیران در خوشه وابسته قرار گرفتند. در نهایت میتوان گفت: ...
پرونده مقاله
هدف پژوهش حاضر، رابطه رهبری اخلاقی و رفتار سبز با نقش میانجی مدیریت منابع انسانی سبز و نقش تعدیلگر دانش زیستمحیطی است. این پژوهش کاربردی و از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آن را کارکنان بیمارستان حضرت ولیعصر (عج) شهرستان فسا در زمستان 1401 تشکیل میدهد. نمونه برگزیده چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر، رابطه رهبری اخلاقی و رفتار سبز با نقش میانجی مدیریت منابع انسانی سبز و نقش تعدیلگر دانش زیستمحیطی است. این پژوهش کاربردی و از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آن را کارکنان بیمارستان حضرت ولیعصر (عج) شهرستان فسا در زمستان 1401 تشکیل میدهد. نمونه برگزیده نیز شامل 245 نفر است که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده و جدول دمورگان انتخابشدهاند. همچنین، برای بررسی متغیرهای پژوهش از پرسشنامه استاندارد استفاده شد. برای تحلیل یافتهها نیز در قالب 5 فرضیه اصلی از روش معادلات ساختاری در نرمافزار Smart PLS، استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که بین رهبری اخلاقی و رفتار سبز کارکنان و مدیریت منابع انسانی سبز و رفتار سبز کارکنان، رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین، بین مدیریت منابع انسانی سبز و رفتار سبز کارکنان نیز رابطه مثبت و معناداری مشاهده شد. سایر یافتهها نشان داد که مدیریت منابع انسانی سبز، نقش میانجی در رابطه بین رهبری اخلاقی و رفتار سبز کارکنان دارد. افزون بر آن، دانش زیستمحیطی، رابطه بین مدیریت منابع انسانی سبز و رفتار سبز کارکنان را بهصورت مثبت تعدیل میکند. بر اساس یافتههای پژوهش میتوان به اهمیت توجه به توسعه پایدار و مدیریت منابع انسانی سبز پی برد. همچنین، عواملی مانند رهبری اخلاقی نیز در سازمانها بیشازپیش باید موردتوجه قرار گیرد. از سوی دیگر با عنایت به نقش برجسته محیط بیمارستانها در احتمال صدمه زدن به محیطزیست، این مسئله نیازمند دقت نظر از سوی مدیران و برنامهریزان است.
پرونده مقاله
هدف پژوهش حاضر طراحی مدل شایستگی مدیران حوزه سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی میباشد. در این پژوهش، پس از شناسایی ابعاد، رویکردها و حوزههای شایستگی مدیران در یک مطالعه کیفی از طریق مصاحبه با 14 نفر از خبرگان و تجزیه تحلیل دادههای حاصل از مصاحبه با روش تجزیه تح چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر طراحی مدل شایستگی مدیران حوزه سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی میباشد. در این پژوهش، پس از شناسایی ابعاد، رویکردها و حوزههای شایستگی مدیران در یک مطالعه کیفی از طریق مصاحبه با 14 نفر از خبرگان و تجزیه تحلیل دادههای حاصل از مصاحبه با روش تجزیه تحلیل محتوا، 54 شاخص شناسایی شد و در 15 مفهوم اصلی مهارتهای حرفهای عملیاتی، مهارت تعاملی، مهارت انسانی، شایستگی محیطی، شایستگی مدیریتی، شایستگی فردی، شایستگی عمومی، شایستگی رهبری، شایستگی شغلی، مهارت حل مسئله، مهارت مدیریتی، رویکرد رفتاری، رویکرد اقتضایی، رویکرد مبتنی بر تحقیق و رویکرد مبتنی بر استراتژی دستهبندی شدند. سپس، با روش AHP فازی رتبه بندی صورت گرفت. در ادامه، در یک مطالعه کمی با جمع آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه از 384 نفر از کارکنان از مدلسازی معادلات ساختاری برای تخمین روابط در مدل شایستگی مدیران حوزه سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی استفاده شد. نتایج بدست آمده از ارزیابی مدل نشان داد که ارتقاء شایستگی مدیران حوزه سلامت به ترتیب بر ابعاد شایستگی، حوزههای کلان شایستگی، رویکرد شایستگی و عوامل مرتبط با شایستگی تأثیرگذار بود. این پژوهش شناسایی شایستگیهایی موردنیاز کارکنان برای بهبود عملکرد در شغل فعلی یا آمادهسازی برای شغلهای دیگر از طریق ارتقاء یا انتقال را فراهم می سازد.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثرات مدیریت دانش سبز بر نوآوری سبز و توسعه پایدار با نقش میانجی فرهنگ سبز سازمانی انجام گردید. روش پژوهش ازنوع توصیفی همبستگی و ازحیث هدف کاربردی است. جامعه آماری شامل کلیه مدیران صنایع شهرک صنعتی شهرکرد به تعداد 651 نفر تشکیل دادند که از طریق ف چکیده کامل
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثرات مدیریت دانش سبز بر نوآوری سبز و توسعه پایدار با نقش میانجی فرهنگ سبز سازمانی انجام گردید. روش پژوهش ازنوع توصیفی همبستگی و ازحیث هدف کاربردی است. جامعه آماری شامل کلیه مدیران صنایع شهرک صنعتی شهرکرد به تعداد 651 نفر تشکیل دادند که از طریق فرمول نمونهگیری کوکران، تعداد 253 نفر به عنوان نمونه، از طریق روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند.تجزیه وتحلیل داده های پژوهش دردوسطح توصیفی توصیفی با استفاده از آماره هائی همچون میانگین وانحراف معیارودراستنباطی بااستفاده ازآماره هائی همچون مدل معادلات ساختاری ، حداقل مربعات جزئی صورت پذیرفت. یافته ها نشان داد که مدیریت دانش سبز قابلیت های سازمانی را برای دستیابی به نوآوری سبز و توسعه پایدار تقویت میکند. علاوه بر این، نوآوری سبز نیز به عنوان یک پیشبینیکننده مثبت مهم برای توسعه پایدار شرکتی شناخته شده است. همچنین مشخص شد که فرهنگ سبز سازمانی رابطه بین مدیریت دانش و نوآوری سبز را برای دستیابی به توسعه پایدار تقویت میکند.
پرونده مقاله
هدف این پژوهش، بررسی رابطه ابعاد بازاریابی سبز داخلی با کیفیت خدمات در صنعت بانکداری است. روش تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ روش اجرا، توصیفی- علی است. جامعه پژوهش را کلیه کارکنان شعب بانک صادرات استان گیلان تشکیل دادهاند. با استفاده از فرمول کوکران تعداد 179 نفر چکیده کامل
هدف این پژوهش، بررسی رابطه ابعاد بازاریابی سبز داخلی با کیفیت خدمات در صنعت بانکداری است. روش تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ روش اجرا، توصیفی- علی است. جامعه پژوهش را کلیه کارکنان شعب بانک صادرات استان گیلان تشکیل دادهاند. با استفاده از فرمول کوکران تعداد 179 نفر از کارکنان شعب بانک به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. پرسشنامه مورد استفاده برگرفته از مطالعه آکروش و همکاران (2013) بود. به منظور تحلیل مدل پژوهش از روش معادلات ساختاری، با استفاده از نرم افزار LISREL8.53 و در بخش آمار توصیفی از نرم افزار SPSS18 استفاده شد. یافتهها نشان دادند دو جزء بازاریابی سبز داخلی شامل استخدام کارکنان و ارتباطات داخلی، به علت عدم توجه به معیارهای حرفهای در جذب و استخدام کارکنان و همچنین عدم توانایی مدیران برای ارتقای ارتباطات شخص به شخص میان افراد و گروهها، هیچ رابطه ای با کیفیت خدمات در شعب بانک صادرات استان گیلان نداشتهاست. ولی سایر عوامل شامل آموزش، انگیزش، امنیت شغلی و نگهداری کارکنان با کیفیت خدمات رابطه دارند. به طور کلی مدیرانی که نگران نظارت و بهبود رضایت مشتری خارجی هستند، باید شایستگی کارکنان را توسعه دهند تا به عنوان بازاریاب پاره وقت برای سازمان عمل کنند. لذا آگاهی مدیران از انگیزهها و چرایی رفتار کارکنان و ایجاد شرایط مطلوب در جهت پاسخگویی به این انگیزهها میتواند کارکنان را در راستای اهداف سازمان برانگیزاند و همچنین این به مدیران بینش ظریفی در مورد مزیت رقابتی مبتنی بر محیط زیست ارائه می دهد.
پرونده مقاله
این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین مدیریت منابع انسانی سبز و رفتار عملکرد زیست محیطی با توجه به نقش آگاهی زیست محیطی و رهبری خدمتگزار در هتلهای استان گلستان انجام گرفت. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی- همبستگی مبتنی بر مدل معادلات ساختاری میباشد. جامعه آمار چکیده کامل
این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین مدیریت منابع انسانی سبز و رفتار عملکرد زیست محیطی با توجه به نقش آگاهی زیست محیطی و رهبری خدمتگزار در هتلهای استان گلستان انجام گرفت. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی- همبستگی مبتنی بر مدل معادلات ساختاری میباشد. جامعه آماری شامل کارکنان هتلهای ستارهدار (تک ستاره تا پنج ستاره) استان گلستان به تعداد 462 نفر بود. حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان تعداد 210 نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. گردآوری دادهها به وسیله ابزار پرسشنامه انجام گرفت. روایی پرسشنامه به تأیید خبرگان و پایایی آن بالای 0.70 از طریق آزمون آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها از مدلیابی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزارها Smart-PLS نسخه 3 استفاده شد. نتایج نشان داد بین مدیریت منابع انسانی سبز با عملکرد طرفدار محیط زیست مرتبط با وظیفه، عملکرد فعالانه طرفدار محیط زیست و آگاهی زیست محیطی رابطه معناداری دارد. بین آگاهی زیست محیطی با عملکرد طرفدار محیط زیست مرتبط با وظیفه و عملکرد فعالانه طرفدار محیط زیست رابطه معناداری دارد. همچنین رهبری خدمتگزار بر رابطه بین مدیریت منابع انسانی سبز با عملکرد طرفدار محیط زیست مرتبط با وظیفه، عملکرد فعالانه طرفدار محیط زیست و آگاهی زیست محیطی نقش تعدیلی دارد.
پرونده مقاله