الگوی استقرار سازوکار فناوری اطلاعات سبز در سازمان توسعه تجارت ایران
محورهای موضوعی : مدیریتفریبرز انوری فر 1 , محمدرضا باقرزاده 2 , یوسف قلی پور کنعانی 3 , اسدالله مهرآرا 4
1 - گروه مدیریت دولتی ، گرایش تطبیقی و توسعه ، دانشگاه آزاد اسلامی، قائم شهر، ایران
2 - گروه مدیریت ، دانشگاه آزاد قائمشهر ، ایران
3 - گروه مهندسی صنایع، دانشگاه آزاد اسلامی، قائم شهر، ایران
4 - مدیریت گروه مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائمشهر
کلید واژه: فنآوری اطلاعات, سبز, سازمان توسعه تجارت, مدلسازی ساختاری, تفسیری,
چکیده مقاله :
هدف از اجرای این پژوهش طراحی الگوی استقرار سازوکار فناوری اطلاعات سبز در سازمان توسعه تجارت ایراناست. پژوهش حاضر به لحاظ هدف توسعهای، به لحاظ گردآوری دادهها پیمایشی و از نظر زمانی مقطعی بوده و در سال 1400 انجام شده است. این مطالعه براساس دو رویکردکمی وکیفی (آمیخته) انجام شد، جامعه آماری در مرحله کیفی اساتید دانشگاه و مدیران ارشد سازمان یاد شده ، و در مرحله کمی شامل 340 نفر ازکارشناسان میباشد. در مرحله کیفی تحلیل نتایج مصاحبه های نیمه ساختارمند با روش تحلیل مضمون (با نرم افزار MaxQDA ) انجام گرفت در ادامه برای تجزیه و تحلیل مصاحبهها از روش تحلیل تماتیک استقرایی استفاده شد. نتیجه مصاحبهها با 12 نفر از خبرگان، که به صورت هدفمند انتخاب شده بودند 9 تم اصلی برای طراحی الگو بود. در مرحله کمی از مدل-سازی تفسیری استفاده و 9 عامل حاصله سطحبندی گردیده و گراف ISM با 9 عامل طراحی شد. در ادامه با استفاده از ابزار پرسشنامه و با کمک نرم افزار Smart PLS معنیداری روابط میان عوامل بررسی گردید. اعتبار دادهها و پرسشنامه از دیدگاه اساتید، و پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرانباخ تایید شد. نتایج: 2 عامل برون سازمانی و خطمشی سبز از مدل حذف و 7 عامل: درون سازمانی، اجتماعی و اقتصادی، تغییرات محیطی، ارزیابی سبز، ارزشهای استراتژیکی، ارزشهای بلند مدت، الزامات سازمانی در طراحی الگوی استقرار ساز وکار فناوری اطلاعات سبز تائید شدند.