هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر زنجیره تامین سبز بر عملکرد بازرگانی خارجی با توجه به نقش میانجی عملکرد زیست محیطی در میان کسب و کارهای کوچک و متوسط فعال در حوزه صنایع سلولزی در شهرکهای صنعتی استان گلستان میباشد. این پژوهش، به لحاظ روش جزء تحقیقات توصیفی – پیمایشی، چکیده کامل
هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر زنجیره تامین سبز بر عملکرد بازرگانی خارجی با توجه به نقش میانجی عملکرد زیست محیطی در میان کسب و کارهای کوچک و متوسط فعال در حوزه صنایع سلولزی در شهرکهای صنعتی استان گلستان میباشد. این پژوهش، به لحاظ روش جزء تحقیقات توصیفی – پیمایشی، و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات از زمره تحقیقات همبستگی و از نظر هدف، کاربردی میباشد. در این تحقیق از ابزار پرسشنامه برای جمعآوری دادهها بهرهگیری شده است. ضریب پایایی برای پرسشنامههای مورد استفاده از پایایی لازم برخوردار بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه مدیران و سرپرستان شاغل در کسب و کارهای کوچک و متوسط فعال در حوزه صنایع سلولزی در شهرکهای صنعتی استان گلستان تشکیل میدهند که تعداد آنها در بازه زمـانی تحقیق 170 نفر بوده است. تعداد 125 نفر به عنوان نمونه مورد مطالعه در نظر گرفته شد که با بهرهگیری از روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدهاند. با توجه به نتایج آزمونهای کمو و بارتلت انجام شده، دادههای تحقیق از کفایت لازم برخوردار بوده و به همین دلیل برای بررسی فرضیات تحقیق از تکنیک تحلیل عاملی و آزمون مدل معادلات ساختاری بهره برده شده است و از نرم افزار PLS استفاده گردید. یافتههای تحقیق نشان میدهد، زنجیره تامین سبز بر عملکرد بازرگانی خارجی و عملکرد زیست محیطی تاثیر معنیداری دارد، عملکرد زیست محیطی بر عملکرد بازرگانی خارجی تاثیر معنیداری دارد. همچنین نتایج نشان داد نقش میانجی عملکرد زیست محیطی در بین رابطههای مورد بررسی ایفاء میگردد.
پرونده مقاله
هدف پژوهش شناسایی عوامل مرتبط با عملکرد شرکتها با تأکید بر برنامههای بازاریابی سبز بود. روش تحقیق آمیخته اکتشافی است. در بخش کیفى از نمونهگیرى هدفمند به شیوه قضاوتی استفاده شد. در مجموع، با هفت مدیر مصاحبه گردید که هر کدام در شرکتهای متفاوت مشغول به کار بودند. مدیرا چکیده کامل
هدف پژوهش شناسایی عوامل مرتبط با عملکرد شرکتها با تأکید بر برنامههای بازاریابی سبز بود. روش تحقیق آمیخته اکتشافی است. در بخش کیفى از نمونهگیرى هدفمند به شیوه قضاوتی استفاده شد. در مجموع، با هفت مدیر مصاحبه گردید که هر کدام در شرکتهای متفاوت مشغول به کار بودند. مدیران مصاحبه شده تصمیمگیرندگان کلیدی با عناوینی همچون مدیر بازاریابی، مدیر مالی و مدیر توسعه بازار بودند. در بخش کمّى جامعه آماری شامل شرکتهای شهرک صنعتی استان گلستان به تعداد 489 شرکت بود که با استفاده از شیوه نمونهگیرى تصادفی ساده براساس فرمول حجم نمونه کوکران تعداد 215 شرکت انتخاب و پرسشنامه در اختیار مدیران براى آزمون مدل قرار گرفت. ابزار تحقیق در بخش کیفى، مصاحبه با خبرگان و در بخش کمى، پرسشنامه بود. روایی در بخش کیفی از معیارهای تائیدپذیری، قابلیت اطمینان، انتقالپذیری، قابلیت اعتبار و در بخش کمی از روایی محتوایی و روایی سازه بهره گرفته شد. پایایی در بخش کیفی از دو روش بازآزمون و روش توافق درونموضوعی بین کدگذاران و در بخش کمی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده و مورد تأیید قرار گرفتند. مدل کیفی تدوین شده در قالب پرسشنامه مورد آزمون قرار گرفت. در بخش کمى با استفاده از تحلیل عاملى تأییدى، مدل مورد بررسى قرار گرفته و برازش مدل تجربى تعیین گردید. بهطور کلی نتایج مدل ساختاری نشان داد که مدل پیشنهادی از اعتبار کافی برخوردار است که با استفاده از نرمافزار pls مدل معادلات ساختاری تحلیل شد و برازش مدلهای اندازهگیری، ساختاری وکلی مدل مورد تأیید قرارگرفت.
پرونده مقاله
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین سیاست درک شده محیطی و رفتارهای حمایتی سرپرست با رفتار شهروندی محیطی در بیمارستانهای دولتی شرق استان گلستان می باشد. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی – توسعه ای و از نظر نحوه گردآوری داده های توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی می باشد. جامعه چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین سیاست درک شده محیطی و رفتارهای حمایتی سرپرست با رفتار شهروندی محیطی در بیمارستانهای دولتی شرق استان گلستان می باشد. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی – توسعه ای و از نظر نحوه گردآوری داده های توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی می باشد. جامعهی آماری شامل کلیه کارکنان بیمارستانهای دولتی شرق استان گلستان به 1000 نفر بوده که بر اساس جدول کرجسی و مورگان 300 نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده بهعنوان نمونه انتخاب شدند. به منظور جمعآوری دادهها از پرسشنامه های سیاست درک شده محیطی راموس و استگر (2000)، تعهد کارکنان به مسائل محیطی میر و همکاران (1990)، رفتار شهروندی محیطی بویرال و پایله (2012)، رفتارهای حمایتی سرپرست راموس (2001)، رضایت شغلی هاکمن و الدهام (1975) و نقض قرارداد روان شناختی رابینسون وموریسون (2002) با طیف لیکرت 5 گزینه ای استفاده شد. همچنین جهت بررسی و تحلیل فرضیات تحقیق از روش مدل یابی معادلات ساختاری و نرمافزار Lisrel8.8 استفاده شده است. نتایج حاصل نشان می دهد که کلیه فرضیههای تحقیق مورد تایید قرار گرفته اند.
پرونده مقاله
تامین مالی سبز یکی از ابزارهای نوآورانه مالی است که شامل طیف گستردهای از موضوعات در حوزه صنعت بانکداری میباشد. از آنجایی که بانکها جزء جداییناپذیر فعالیتهای تجاری و اقتصادی محسوب میشوند و عمده تأمین مالی شرکتها بر عهده این نهاد پولی و مالی است، بنابراین ضرورت دارد چکیده کامل
تامین مالی سبز یکی از ابزارهای نوآورانه مالی است که شامل طیف گستردهای از موضوعات در حوزه صنعت بانکداری میباشد. از آنجایی که بانکها جزء جداییناپذیر فعالیتهای تجاری و اقتصادی محسوب میشوند و عمده تأمین مالی شرکتها بر عهده این نهاد پولی و مالی است، بنابراین ضرورت دارد تا عوامل مؤثر بر تأمین مالی سبز شرکتها از طریق صنعت بانکداری مورد مطالعه قرار گیرد. این پژوهش رویکردی ترکیبی داشته و در مرحله نخست ، مدل تأمین مالی سبز شرکتها از طریق صنعت بانکداری ایران را بر اساس راهبرد پژوهش کیفی داده بنیاد ارائه و در مرحله دوم، روابط بین عناصر مدل حاصل را با استفاده ار تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری در معرض آزمون کمی قرار داده است. در بخش کیفی جامعه آماری شامل افراد متخصص و صاحبنظر در زمینه بانکداری و زیست محیطی بوده که با استفاده از نمونه گیری هدفمند و با روش گلوله برفی انتخاب و ضمن مصاحبه با 16 نفر از ایشان ، انجام کدگذاری و حصول اشباع نظری ، مولفه های مدل در قالب 77 مولفه فرعی و 21 مقوله اصلی تعیین و مدل نهایی استخراج گردید . در بخش کمی به منظور اعتباریابی و بررسی برازش مدل استخراجی ، جامعه آماری شامل کارشناسان و مدیران 8 بانک دارای سوابق فعالیتی در حوزه بانکداری و تامین مالی سبز بوده که ضمن جمع آوری نمونه 500 تایی از بین پرسشنامه های توزیع شده و انجام تحلیل لازم بوسیله مدلسازی معادلات ساختاری ، نتایج حاصل نشان داد که مؤلفههای استخراج شده اثر مستقیم و معناداری بر ....
پرونده مقاله
پژوهش حاضر با هدف رابطه بین احساسات اخلاقی و رفتار شهروندی سبز با توجه به نقش تعهد زیستمحیطی کارکنان و باورهای حمایتی مدیران انجام گرفت. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی- همبستگی مبتنی بر مدل معادلات ساختاری میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل کارکنان شرکت چکیده کامل
پژوهش حاضر با هدف رابطه بین احساسات اخلاقی و رفتار شهروندی سبز با توجه به نقش تعهد زیستمحیطی کارکنان و باورهای حمایتی مدیران انجام گرفت. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی- همبستگی مبتنی بر مدل معادلات ساختاری میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل کارکنان شرکتهای فعال شهرکهای صنعتی استان گلستان به تعداد 10500 نفر میباشد. حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 371 نفر و براساس نمونهگیری تصادفی ساده برآورد و انتخاب شدند. گردآوری دادهها به وسیله پرسشنامههای استاندارد انجام گرفت. روایی صوری و محتوایی با تأیید خبرگان دانشگاهی و پایایی بالای 0.70 از طریق آزمون آلفای کرونباخ انجام شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و مدلیابی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزارهای SPSS نسخه 25 و Smart-PLS نسخه 2/3 استفاده شد. نتایج تحلیل مسیر نشان داد بین احساسات اخلاقی با تعهد زیستمحیطی کارکنان و رفتار شهروندی سبز رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد. بین تعهد زیستمحیطی کارکنان و رفتار شهروندی سبز رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد. همچنین ضریب تعدیلی در سطح معنیداری کمتر از 5 درصد نشان دهنده آن است باورهای حمایتی مدیران رابطه بین تعهد زیستمحیطی کارکنان و رفتار شهروندی سبز را تعدیل میکند. به نظر میرسد که ارتباط احساسات اخلاقی و میزان تأثیرگذارى آن بر رفتار شهروندی سبز حائز اهمیت است و ارتباط معناداری بین آنها برقرار است و نتایج این پژوهش به بهبود ادراک از عاملهایی که درگیری کارکنان در رفتارهای شهروندی سبز را ایجاد میکنند، کمک خواهد کرد.
پرونده مقاله
چکیده: هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین فناوری اطلاعات با مدیریت منابع انسانی سبز باتوجه به نقش میانجی خرده سیستم های مدیریت منابع انسانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی میباشد. تحقیق حاضر از نظر روش گردآوری دادهها توصیفی پیمایشی و از نظر هدف کاربردی است، جامعه آمار چکیده کامل
چکیده: هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین فناوری اطلاعات با مدیریت منابع انسانی سبز باتوجه به نقش میانجی خرده سیستم های مدیریت منابع انسانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی میباشد. تحقیق حاضر از نظر روش گردآوری دادهها توصیفی پیمایشی و از نظر هدف کاربردی است، جامعه آماری مورد نظر کارکنان سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی میباشند، روش نمونهگیری تصادفی ساده و بر اساس جدول(کرچسی و مورگان) تعداد نمونه 152 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند، روش گردآوری دادهها شامل: کتابخانهای و میدانی بوده است. جهت تجزیه-وتحلیل دادهها در بخش آمار توصیفی از جداول فراوانی، رسم نمودار، میانگین و انحراف استاندارد و در بخش استنباطی از آزمونهای پارامتریک از معادلات ساختاری استفاده شدهاست. محقق دادههای به دست آمده از پرسشنامه را پس از استخراج و طبقهبندی از طریق نرمافزار PLS مورد تجزیه تحلیل قرار داده است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که بین فناوری اطلاعات با میانجی خرده سیستم های مدیریت منابع انسانی رابطه معنادار وجود دارد. همچنین بین خرده سیستم های مدیریت منابع انسانی با مدیریت منابع انسانی سبز نیز رابطه معناداری وجود دارد.
پرونده مقاله
هدف از این پژوهش ارایه مدل چالشهای درون سازمانی بانکداری الکترونیکی سبزبه منظور کارآمدی نظام بانکی ایران است. این پژوهش از لحاظ هدف از نوع کاربردی و از لحاظ روش جمعآوری دادهها از نوع توصیفی – پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش شامل اساتید دانشگاه، کارشناسان فنا چکیده کامل
هدف از این پژوهش ارایه مدل چالشهای درون سازمانی بانکداری الکترونیکی سبزبه منظور کارآمدی نظام بانکی ایران است. این پژوهش از لحاظ هدف از نوع کاربردی و از لحاظ روش جمعآوری دادهها از نوع توصیفی – پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش شامل اساتید دانشگاه، کارشناسان فناوری بانک ملی استان مازندران و رؤسای شعب بانک ملی استان مازندران هستند. تعداد اعضای جامعه آماری 933 نفر است. حجم نمونه براساس فرمول کوکران معادل272 نفر بهدست آمده است. ابزار جمعآوری دادهها در روش کتابخانهای شامل فیش برداری، بانکهای اطلاعاتی، اسناد و مدارک، اینترنت است. در روش میدانی درخصوص سؤالات کیفی از مصاحبه و سؤالات کمی از پرسشنامه استفاده شد. برای تهیه پرسشنامه با استفاده از تکنیک دلفی، ابتدا از 30 نفرنمونه مورد مطالعه خواسته شد تا چالشهای بانکداری الکترونیکی سبزرا بیان کنند. بعد از انجام سه مرحله و جمعآوری چکلیستها، در مرحله اول یک پرسشنامه 34 سؤالی تهیه شد. سپس این پرسشنامه بین اساتید دانشگاه توزیع شد. در مرحله دوم پس از آنکه خبرگان به پرسشنامه پاسخ دادند از طریق روش تحلیل عاملی اکتشافی عوامل مهمتر شناسایی و عوامل کماهمیتتر از فهرست پرسشنامه حذف شدند. سپس، پرسشنامه دوم که حاوی10 مؤلفه اصلی بود بین خبرگان پخش شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از مدل معادلات ساختاری، تحلیل عاملی اکتشافی و تائیدی با نرم افزار آموس استفاده شد. نتایج پژوهش نشان میدهد چالشهای بانکداری الکترونیکی سبزشامل چالشهای درون سازمانی به ترتیب، شامل ساختار مالی، عدم آگاهی مدیران، ساختار بوروکراتیک، عدم برنامهریزی، چالشهای عملیاتی، سامانه نامناسب، ضعف اطلاع رسانی و ضعفهای ایمنی بوده است.
پرونده مقاله
بسیاری از فنهای مدیریت زنجیره تامین سبز در سالهای اخیر به کار گرفته شده است ولی همچنان موانع بر سر به کارگیری فراگیر آنها وجود دارد. در صنعت بهداشت و درمان، زنجیره تأمین مرتبط با تولیدات دارویی بسیار حیاتی است چراکه میبایست بالاترین استانداردهای مراقبتی بیمار و فراهم چکیده کامل
بسیاری از فنهای مدیریت زنجیره تامین سبز در سالهای اخیر به کار گرفته شده است ولی همچنان موانع بر سر به کارگیری فراگیر آنها وجود دارد. در صنعت بهداشت و درمان، زنجیره تأمین مرتبط با تولیدات دارویی بسیار حیاتی است چراکه میبایست بالاترین استانداردهای مراقبتی بیمار و فراهم آوری ذخیره کافی برای داروخانه ها را ایجاد کند. بنابراین ضروری است که این مورد به دقت مدیریت شود تا اهداف خدمت رسانی محقق شود .این مطالعه باهدف تحلیل رابطه بین موانع و شناسایی تاثیرگذارترین موانع بر مدیریت زنجیره تأمین سبز خدمات بیمارستانی با استفاده از رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری انجام شد. روش تحقیق ماهیتی آمیخته دارد ، جامعه آماری ما خبرگان اعضای کمیته طرح بیمارستان سبز و اداره کل محیط زیست استان گلستان که به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شده اند می باشد موانع با استفاده از پرسشنامه مدلسازی تفسیری - ساختاری توسط جامعه آماری تکمیل، و روابط میان موانع شناسایی شده است و مولفه ها به چهار سطح دسته بندی شدند .نتایج بدست آمده نشان می دهد که موانع عدم حمایت مدیران ارشد و عدم آگاهی از اثرات محیط زیست تاثیرگذاری بیشتری بر سایر مولفه ها دارند. و موانع عدم ایجاد مزیت رقابتی محسوس ناشی از اجرای زنجیره تأمین سبز و یکپارچه سازی سیستم های it در سطوح ابتدایی قرار دارند و همچنین متغیر های وابسته، مستقل و پیوندی مشخص گردید.کلید واژه ها: مدیریت زنجیره تأمین ، مدیریت زنجیره تأمین سبز، موانع مدیریت زنجیره تامین سبز ، مدلسازی ساختاری تفسیری
پرونده مقاله