ارایه مدل چالشهای درون سازمانی بانکداری الکترونیکی سبز به منظور کارآمدی نظام بانکی ایران
محورهای موضوعی : مدیریتمحمد حسن شکی 1 , محبوبه نیک خصال 2
1 - گروه مدیریت، واحد قائم شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، قائمشهر، ایران
2 - گروه مدیریت، واحد قائم شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، قائمشهر، ایران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
هدف از این پژوهش ارایه مدل چالشهای درون سازمانی بانکداری الکترونیکی سبزبه منظور کارآمدی نظام بانکی ایران است. این پژوهش از لحاظ هدف از نوع کاربردی و از لحاظ روش جمعآوری دادهها از نوع توصیفی – پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش شامل اساتید دانشگاه، کارشناسان فناوری بانک ملی استان مازندران و رؤسای شعب بانک ملی استان مازندران هستند. تعداد اعضای جامعه آماری 933 نفر است. حجم نمونه براساس فرمول کوکران معادل272 نفر بهدست آمده است. ابزار جمعآوری دادهها در روش کتابخانهای شامل فیش برداری، بانکهای اطلاعاتی، اسناد و مدارک، اینترنت است. در روش میدانی درخصوص سؤالات کیفی از مصاحبه و سؤالات کمی از پرسشنامه استفاده شد. برای تهیه پرسشنامه با استفاده از تکنیک دلفی، ابتدا از 30 نفرنمونه مورد مطالعه خواسته شد تا چالشهای بانکداری الکترونیکی سبزرا بیان کنند. بعد از انجام سه مرحله و جمعآوری چکلیستها، در مرحله اول یک پرسشنامه 34 سؤالی تهیه شد. سپس این پرسشنامه بین اساتید دانشگاه توزیع شد. در مرحله دوم پس از آنکه خبرگان به پرسشنامه پاسخ دادند از طریق روش تحلیل عاملی اکتشافی عوامل مهمتر شناسایی و عوامل کماهمیتتر از فهرست پرسشنامه حذف شدند. سپس، پرسشنامه دوم که حاوی10 مؤلفه اصلی بود بین خبرگان پخش شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از مدل معادلات ساختاری، تحلیل عاملی اکتشافی و تائیدی با نرم افزار آموس استفاده شد. نتایج پژوهش نشان میدهد چالشهای بانکداری الکترونیکی سبزشامل چالشهای درون سازمانی به ترتیب، شامل ساختار مالی، عدم آگاهی مدیران، ساختار بوروکراتیک، عدم برنامهریزی، چالشهای عملیاتی، سامانه نامناسب، ضعف اطلاع رسانی و ضعفهای ایمنی بوده است.