مدل سطح بندی عوامل موثر بر بازاریابی کارآفرینانه با رویکرد نوآوری سبز در سازمانهای خدماتی (مطالعه موردی: سازمان تامین اجتماعی)
محورهای موضوعی : مدیریتجواد متولی طاهر 1 , محمدرضا اقبال 2 , مجید فتاحی 3
1 - دانشجو دکتری مدیریت بازرگانی، گروه مدیریت بازاریابی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.
2 - استادیار گروه مدیریت، واحد ساری،دانشگاه آزاداسلامی ،ساری،ایران
3 - استادیار گروه مدیریت، واحد ساری،دانشگاه آزاد اسلامی ،ساری،ایران
کلید واژه: بازاریابی کارآفرینانه, نوآوری سبز, سازمان خدماتی, تامین اجتماعی.,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر سطح بندی عوامل موثر بر بازاریابی کارآفرینانه با رویکرد نوآوری سبز در سازمانهای خدماتی بود. تحقیق حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و بر اساس روش، توصیفی- پیمایشی میباشد. در گام اول عوامل مؤثر بر بازاریابی کارآفرینانه با رویکرد نوآوری سبز از طریق مصاحبه با 11 نفر از خبرگان دانشگاهی و سازمانی، شناسایی شدند. خروجی این مرحله 16 مؤلفه در قالب 4 بعد بود. سپس در گام دوم برای سطح بندی از روش مدلسازی ساختاری تفسیری با نرمافزار اکسل استفاده شد. نتایج نشان داد این مدل دارای 4 سطح میباشد که بعد مشتریگرایی در سطح اول و بعد ارزشگرایی در سطح دوم و بعد نوآوریگرایی در سطح سوم و بعد کارآفرینیگرایی در سطح چهارم قرار دارند و بعد مشتریگرایی در خوشه وابسته، ابعاد نوآوریگرایی و ارزشگرایی در خوشه خودمختار و بعد کارآفرینیگرایی در خوشه مستقل قرار گرفتهاند. نتایج نشان داد این مدل دارای 4 سطح میباشد که بعد مشتریگرایی در سطح اول و بعد ارزشگرایی در سطح دوم و بعد نوآوریگرایی در سطح سوم و بعد کارآفرینیگرایی در سطح چهارم قرار دارند و بعد مشتریگرایی در خوشه وابسته، ابعاد نوآوریگرایی و ارزشگرایی در خوشه خودمختار و بعد کارآفرینیگرایی در خوشه مستقل قرار گرفتهاند.