نقش مسئولیت اجتماعی شرکت و فشارهای زیستمحیطی ذینفعان در ایجاد بازاریابی سبزمحور استراتژیک و ارتباط آن با عملکرد رقابتی از طریق بازاریابی سبز داخلی
محورهای موضوعی : مدیریتمیثم غفاری ایل 1 , سعید بقائی 2
1 - کارمند شهرداری تهران
2 - ریاست موسسه آموزش عالی شرق گلستان
کلید واژه: مسئولیت اجتماعی شرکت, فشار های زیست محیطی ذینفعان, بازاریابی سبز محور استراتژیک, بازاریابی سبز داخلی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش مسئولیت اجتماعی شرکت و فشارهای زیستمحیطی ذینفعان در ایجاد بازاریابی سبزمحور استراتژیک و ارتباط آن با عملکرد رقابتی از طریق بازاریابی سبز داخلی انجام گرفت. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل شرکتهای فعال شهرکهای صنعتی استان تهران به تعداد 489 شرکت میباشد. حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 215 شرکت و براساس نمونهگیری تصادفی ساده برآورد و در اختیار مدیران شرکتهای منتخب قرار گفت. گردآوری دادهها به وسیله پرسشنامههای استاندارد انجام گرفت. روایی صوری و محتوایی با تأیید خبرگان دانشگاهی و پایایی بالای 0.70 از طریق آزمون آلفای کرونباخ انجام شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و مدلیابی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزارهای SPSS نسخه 25 و Smart-PLS نسخه 2/3 استفاده شد. نتایج مدل معادلات ساختاری نشان داد بین بین مسئولیت اجتماعی شرکتی و فشارهای زیست محیطی ذینفعان با گرایش به بازاریابی سبز استراتژیک رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد. بین گرایش به بازاریابی سبز استراتژیک با گرایش به بازاریابی سبز داخلی و عملکرد رقابتی رابطه معنیداری وجود دارد. همچنین بین گرایش به بازاریابی سبز داخلی و عملکرد رقابتی رابطه معنیداری وجود دارد.