مدل بازاریابی عصبی در خدمات الکترونیکی سبز بانک صادرات ایران
محورهای موضوعی : مدیریتسودابه بهادری فر 1 , وحید ثانوی 2 , الهه معصومی 3 , مهدی نعیمی نظام آباد 4
1 - دانشجوی دکتری گروه مدیریت بازرگانی، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران
2 - استادیارگروه مدیریت بازرگانی، واحد بجنورد دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران.
3 - گروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران
4 - گروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران
کلید واژه: بازاریابی, بازاریابی عصبی, بانکداری الکترونیک, خدمات الکترونیکی سبز,
چکیده مقاله :
پژوهش با هدف طراحی مدل بازاریابی عصبی در خدمات الکترونیکی سبز بانک صادرات ایران انجام شده است. روش پژوهش کیفی از نوع نظریه پردازی داده بنیاد است. مشارکت کنندگان مدیران تصمیم گیرنده و به نوعی سیاستگذار در حوزه ی بازاریابی در خدمات الکترونیک سبز می باشند. روش نمونه گیری، هدفمند و گلوله برفی به تعداد 12 نفر است. تجزيه و تحليل دادهها، از طریق کدگذاری با استفاده از نرم افزار مکس کیودا می باشد. یافته ها، شامل 6 مقوله، 13 مولفه و 144 کد اولیه در قالب شرایط علی، مقوله محوری، استراتژی ها، پیامدها، زمینه ها و مداخله گرها بدست آمده است. یافته ها نشان داده است که شرایطی همانند انتظارات خودآگاه سازمانی و مشتری باعث می شود که بازاریابی عصبی در خدمات الکترونیکی بانک صادرات شکل گیرد. از طرفی دیگر این عوامل بر استراتژی ها یا راهبردها تاثیر می گذارد . عوامل مذکور باعث می شود که راهبردهایی چون استراتژی خدمات بانکی نوین، بازاریابی دیجیتال، متاورس، هوش مصنوعی و رسانه های اجتماعی شکل گیرد. این استراتژی ها پیامدهای بهبود عملکرد مشتری و عملکرد بانک را به دنبال دارد. زمینه این استراتژی ها یعنی عوامل اقتصادی و فرهنگی نیز بایستی فراهم گردد. در این میان نباید از مداخله گرهایی چون تسهیل کننده ها و محدودکننده ها چشم پوشی کرد. در نهایت، با توجه به رشد روزافزون فناوریهای نوین، استفاده از استراتژیهای بازاریابی عصبی میتواند به بانک صادرات کمک کند تا با موفقیت در دنیای دیجیتالی رقابت کند و خدمات الکترونیکی خود را بهترین شکل ممکن به مشتریان ارائه دهد.
The research was conducted with the aim of designing a neuromarketing model in the electronic services of Saderat Bank of Iran.Research method is Qualitative type of foundational data theorizing. Participants are decision-making managers and policymakers in the field of marketing in electronic services. The sampling method is purposeful and snowball with the number of 12 people. Data analysis is done through coding using Max quda software.Research findings includes 6 categories, 13 components and 144 primary codes or indicators in the form of causal conditions, central categories, strategies, consequences, contexts and interveners. Findings have shown that conditions such as organizational and customer self-conscious expectations cause neuromarketing to be formed in Saderat Bank's electronic services. On the other hand, these factors affect strategies. The mentioned factors make strategies such as new banking service strategy, digital marketing, metaverse, artificial intelligence and social media to be formed. These strategies have consequences for improving customer performance and improving bank performance. The background of these strategies, i.e. economic factors and cultural factors, should also be provided. In the meantime, interventionists such as facilitators and limiters should not be ignored.Due to the increasing growth of new technologies, the use of neural marketing strategies can help Saderat Bank to compete successfully in the digital world and provide its electronic services to customers in the best possible way.
ابراهیمی، عباس.(1392).طراحی و تبیین مدلی برای نهادینه کردن خط مشی گذاری مبتنی بر شواهد در نظام خط مشی گذاری کشور، رساله دکتری، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده امور اقتصادی
استراس،آنسلم،کوربین،جولیت.(1385).اصول روش تحقیق کیفی(نظریه مبنایی؛رویه هاوشیوه ها).(ترجمه رحمت الله رحمت پور).انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی.
افشار پروین، جلیلی محمد، عقیقی علیرضا.(1401). ارائه مدل شبکهای جذب مشتریان بالفعل از طریق بازاریابی عصبی (مطالعهی مقایسهای: صنعت بیمه و صنعت قارچ). مجله علوم اعصاب شفای خاتم ، ۱۰ (۴) :۶۱-۴۴
الیاسی، محمدرضا.(1399).نگاشت شناختی عوامل مؤثر بر بازاریابی عصبی در تصمیم گیری مشتریان. پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردکان
امیری، صبا و داوری، علی. (1401). تحلیل عوامل پیشبرنده و بازدارندۀ بازاریابی عصبی در حوزۀ تبلیغات؛ مطالعهای با رویکرد شناختی. تحقیقات بازاریابی نوین، 12(1)، 89-108.
حسینی، سید عابد. (1402). تحلیل پاسخ مغز به محرکهای بازاریابی به کمک سیگنال مغزی در کاربرد بازاریابی عصبی. هوش محاسباتی در مهندسی برق
دانش ثانی، کاظم، صفانیا، علی محمد، پورسلطانی، حسین .(1396). شناسایی و اولویت بندی عوامل مؤثر بر بازاریابی عصبی در ورزش بر اساس فرایند تحلیل سلسله مراتبی..مجله علوم اعصاب شفای خاتم.5(3)،35-43.
دستغیب، سمانه سادات؛ کولیوند، پیرحسین؛ علی پور، فاطمه؛ لیلا، بیان.(1393). بازاریابی عصبی: رویکردهای شناختی در خصوص رفتار مصرف کننده. مجله شفای خاتم دوره دوم، شماره چهارم.
دهقانپوري حوريه و عبدوي فاطمه.(1394). بررسي اثرگذاري تبليغات مارک ورزشي بر تغييرات الکتروآنسفالو گرافيک و تصميم به خريد مشتريان در بازاريابي عصبي. تحقیقات بازاریابی نوین، 5(4): 99-118
زاهدی، شمس السادات .(1395). توسعه پایدار جامع با تأکید بر مدیریت و کارآفرینی سبز، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها)سمت(، تهران.
زرگر، محمدرضا. (1396). الگوي نوآوري در خدمات شهروندي دولت الکترونی، رساله دکتری مدیریت دولتی گرایش تصمیم گیری و خط مشی گذاری، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده مدیریت و حسابداری
شیدائی حبشی، اکبر، فضل زاده،علیرضا و فاریابی، محمد.(1393). بررسی نقش بازاریابی رابطه مند، بازاریابی حسی و حمایتی در وفاداری مشتریان. مدیریت بازاریابی، 9(24)، 113-138.
عسگری گندمانیز، الهی و اکبری یزدی. (1401). مروری بر بازاریابی عصبی و کاربرد آن در ورزش (بررسی مطالعات تجربی). مجله سلامت و ورزش: رویکردهای نوین سورن،2(4)، 10-19
مظاهری تهرانی، مینا، الوانی، سیدمهدی، واعظی، رضا، زاهدی، شمس السادات، قربانی زاده، وجه الله (1401). الگوی مدیریت سبز برای سازمان های دولتی ایران. فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران، 17(68)، 1-43.
ناروئی، بهمن، حکیم پور، حسین، محمودزاده، مهدی و محمدی، محمد.(1401). ارائه مدل جذب مشتریان در بازاریابی دیجیتال مبتنی بر محرکهای دیداری رویکرد داده بنیاد کلاسیک.مطالعات میان رشته ای مدیریت بازاریابی، 1(3)،90-111
نظری، محسن، کیماسی، مسعود و قدس الهی، احمد. (1398). مدلسازی کسب مزیت رقابتی در بانکداری الکترونیکی با رویکرد مفهوم سازی بنیادی. مدیریت بازرگانی، 11(1), 45-62.
Al-Nowaiser, R., & Faleel, J. (2021). Influences Of E-Banking Services Toward Customer Values And Loyalty. PalArch's Journal of Archaeology of Egypt/Egyptology, 18(13), 20-28.
Babu. S. S. & Vidyasagar, T. P. (2012). Neuromarketing: is Campbell in Soup? The IUP Journal of Marketing Management, 11(2), 76-100.
Brenninkmeijer, J., Schneider, T., & Woolgar, S. (2020). Witness and silence in neuromarketing: managing the gap between science and its application. Science,Technology, & Human Values, 45(1), 62-86.
Chaudhary, S. (2023). Neuro Marketing-The Future of Indian Marketing System. Journal of Multidisciplinary Cases (JMC) ISSN 2799-0990, 3(05), 25-29.
Coker, B. (2020). Arousal enhances herding tendencies when decision making. Journal of Consumer Behavior, 19(3), 229-239.
Doguchaeva, S., Fedorova, O., & Mityashin, G. (2022). Delivery services for green e-commerce. Transportation Research Procedia, 63, 2158-2164.
Elango, S., & Suryakumar, M. (2022). Entrepreneurial celebrity endorsement and its influences on purchase behaviour. International Journal of System Assurance Engineering and Management.
Filipović, F., Baljak, L., Naumović, T., Labus, A., & Bogdanović, Z. (2020).Developing a Web Application for Recognizing Emotions in Neuromarketing.In Marketing and Smart Technologies (pp. 297-308). Springer, Singapore
Fugate, L. D. (2007). A Layman’s look at neuroscience and its potential application to marketing practice. Consumer Marketing, 24(7), 385-394.
Huang, M. H., Rust.R. T. 2021. “Engaged to a Robot? The Role of AI in Service.” Journal of Service Research 24 (1): 30–41.
Koohi, E., Mohammad, E. N., Mohammadi, A., & Koohi, A. (2016). The Study of Effective Reasons of the Customer Satisfaction Increase in the Acceptance and Use of Green Electronic Banking Services with EUCS Model (Case Study: Parsian Bank). International Journal of Resistive Economics, 4(4), 43-59.
Lincoln, Y.S. & E. Guba. 1985. Establishing Trustworthiness, Naturalist Inquiry. Newbury Park, LA ,Sage Madan, R. C. (2010). Neuromarketing: The next step in market research? Eureka, 1(1), 34-42.
Manis, K. T., & Madhavaram, S. (2023). AI-Enabled marketing capabilities and the hierarchy of capabilities: Conceptualization, proposition development, and research avenues. Journal of Business Research, 157, 113485.
Moorman, C., & Rust, R. T. (1999). The role of marketing. Journal of Marketing, 63(4), 180–197.
Morin, C. (2011). Neuromarketing: the new science of consumer behavior. Society, 48(2), 131-135
. Nilashi, M. S., Samad, N., Ahmadi, A., Ahani, R. A., Abumalloh, S., Asadi, A., Rusli, I. & Elahen, Y. (2020). Neuromarketing: A review of research and implications for marketing. Journal of Soft Computing and Decision Support Systems, 7(2), 23-31.
Santato, C., Vladu, M. I., Holuszko, M., & Yin, L. (2022). Green Electronics. Advanced Sustainable Systems, 6(2), 2100333.
Sato, Toshikuni. "Penalizing Neural Network and Autoencoder for the Analysis of Marketing Measurement Scales in Service Marketing Applications." INFORMS International Conference on Service Science. Springer, Cham, 2021.
Stanton, A. D. A., & Stanton, W. W. (2016). The relationship between Big Data, data science, digital analytics and the skills and abilities needed to optimise marketing decisions. Applied Marketing Analytics, 2(3), 265-279.
Sundaram, S. M., Murgod, T. R., & Sowmya, M. (2023). Digital Twins Enabling Technologies, Including Artificial Intelligence, Sensors, Cloud, and Edge Computing. In Digital Twins and Healthcare: Trends, Techniques, and Challenges (pp. 88-101). IGI Global.
Varatharaj, A., Thomas, N., Ellul, M. A., Davies, N. W., Pollak, T. A., Tenorio, E. L., ... & Plant, G. (2020). Neurological and neuropsychiatric complications of COVID-19 in 153 patients: a UK-wide surveillance study. The Lancet Psychiatry, 7(10), 875-882.
Vial, G. (2019). Journal Of Strategic Information Systems Review Manuscript title: Understanding digital transformation: A review and a research agenda. Wang, Peijian., Tian, Zhen., Li, Wentao., Qi, Yong., Hou, Di. (2019). Green cloud service method of green data center.
Wibbens, P. D. (2019). Performance persistence in the presence of higher‐order resources. Strategic Management Journal, 40(2), 181-202.
Yang, Xuelian, Jin Bai, and Xiaolin Wang. (2022).Construction and Risk Analysis of Marketing System Based on Deep Neural Network." Security and Communication Networks.
Yoon, C., Gonzalez, R., Bechara, A., Gregory, S. B., Dagher, A. A., Dubé, L., Huettel, S. A., Liberzon, I., Plassmann, H., Smidts, A. & Spence, C. (2012). Marketing letters. Research in Marketing, 23(2), 473- 485.