بررسی اثر افزایش احتمال معامله، معاملهگران مطلع بر انتخاب نامساعد بازارگردان
محورهای موضوعی : دانش مالی تحلیل اوراق بهادارکیوان شهاب لواسانی 1 , صدف مرشدبابائی 2
1 - دکتری اقتصاد دانشگاه تهران و استادیار گروه مدیریت و حسابداری، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - کارشناس ارشد رشته مدیریت مالی موسسه آموزش عالی ارشاد دماوند، تهران، ایران.
کلید واژه: معاملهگران مطلع, بازارگردان, نظریه بازیها, اطلاعات نامتقارن,
چکیده مقاله :
یکی از روشهای متداول افزایش نقدشوندگی و کاهش نوسانپذیری قیمت سهام در بازارهای مالی، استفاده از ساز و کارهای بازارگردانی است. بازارگردانی فعالیتی حرفهای است و بازارگردانها باید تخصص و دانش کافی در اختیار داشته باشند تا به وسیله آن بتوانند به درستی عمل کنند. بازارگردان نقشهای زیادی در بازار سرمایه ایفا میکند که افزایش قدرت نقدشوندگی یکی از مهمترین آنها است و به این ترتیب بازارگردان باید مطمئن شود که عرضه و تقاضا برای اوراق بهادار مورد نظر در بازار وجود دارد .با وجود اهمیت حضور بازارگردانها در بازارهای سهام دنیا، به نظر میرسد که توجه چندانی به این نهاد مهم در بازار سرمایه کشور نشده است و نقش آنها به نوعی مغفول واقع شده است. در این پژوهش به بررسی مشکلات تصمیمگیری بازارگردان با توجه به حضور معاملهگران مطلع و غیرمطلع پرداخته میشود و با استفاده از نظریه بازیها و بازیهای بیزین مدلی طراحی و شبیه سازی شد که انتخاب نامساعد بازارگردان کاهش مییابد. در این پژوهش به بررسی افزایش احتمال معامله معاملهگران مطلع و تاثیر آن بر انتخاب نامساعد بازارگردان پرداخته شد. نتایج به دست آمده از پژوهش نشان میدهد که با افزایش احتمال معامله معاملهگران مطلع، انتخاب نامساعد بازارگردان کاهش مییابد.
One of the common methods of increase in liquidity and reduction of volatility of share price is usage marketing maker mechanism in financial markets. Marketing maker is a professional activity and market makers should have enough knowledge and specialty until they can act correctly. Market maker play important role in capital market and increase in liquidity is the most important of them and market maker should make sure that there are supply and demand for desired securities. Despite the importance of the presence of the market makers in the world stock markets, it seems that don’t pay attention to this important institution in capital market and their role is neglected. In this research, paid to check problems of market maker decision making according to presence of informed and uninformed traders and by using game theory and Bayesian balance will pay to create and simulate model for reducing adverse selection of market makers. In this research will pay to check increase the transacting probability of informed trader and effect on adverse selection of market makers. Results show that increase the transacting probability of informed trader reduces adverse selection of market makers.
* شمس الدینی، مصطفی؛ نبی شهیکی تاش، محمد و خداداد کاشی، فرهاد. (1396). سنجش ضریب عدم تقارن اطلاعات شرکتهای فعال در صنعت مواد غذایی و آشامیدنی بورس اوراق بهادار تهران. نشریه اقتصاد و توسعه کشاورزی، 1 (31)، 72-60.
* طالبلو، رضا و رحمانیانی، مولود. (1396). اندازه گیری سطح عدم تقارن اطلاعات برای شرکتهای منتخب فعال در بورس اوراق بهادار تهران: احتمال مبادله آگاهانه (PIN). فصلنامه تحقیقات مدلسازی اقتصادی، 29، 98-74.
* عبدلی، قهرمان. (1395). نظریه بازیها و کاربردهای آن (بازیهای اطلاعات ناقص، تکاملی و همکارانه) -چاپ سوم– انتشارات سمت.
* Ackert, L. F., & Zhang, P. (2018). Informed Traders Performance and The Information Environment: Evidence from Experimental Asset Markets. The Journal of Accounting, Organizations and Society, (70), 1-15.
* Bernales, A., Canon, C., & Verousis, T. (2018). Bid-ask Spread and Liquidity Searching Behavior of Informed Investors in Option Markets. The Journal of Finance Research Letters, (25), 96-102.
* Collin-Dufresne, P. & Fos, V. (2016). Insider trading, stochastic liquidity and equilibrium prices. Econometrica 84, 1441–1475.
* Dosis, A. (2018). On Signalling and Screening in Markets with Asymmetric Information. The Journal of Mathematical Economics, (75), 140-149.
* Easley, D., & O'hara, M. (1987). Price, Trade Size, and Information in Securities Markets. Journal of Financial economics, 19(1), 69-90.
* Glosten, L. R., & Milgrom, P. R. (1985). Bid, Ask and Transaction Prices in a Specialist Market with Heterogeneously Informed Traders. Journal of financial economics, 14(1), 71-100.
* Labarta, P. (2012), The Impact of Incentives on Financial Markets Liquidity, A Thesis Submitted in Partial Fulfillment of The Requirement for The Degree of Laurea Magistrale Dipartimento di Scienze Economiche Universita Ca Foscari Venezia.
* Yan, Y., & Zhang, S. (2014). Quality of PIN estimates and the PIN-return relationship. Journal of Banking & Finance, (43), 137-149.
* Zhang, W., & Zhang, Y. (2017). Market Maker Competition and Price Efficiency: Evidence from China. The Journal of Economic Modelling, (66), 121-131
_||_