ارائه الگوی مفهومی کارآفرینی بازار مالی بر پایه هوش هیجانی
محورهای موضوعی : دانش مالی تحلیل اوراق بهادارنگین مبینی 1 , بهاره بنی طالبی دهکردی 2
1 - دانشجوی دکتری تخصصی، گروه حسابداری، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران
2 - دانشیار و عضو هیات علمی، گروه حسابداری، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران(نویسنده مسئول)
کلید واژه: بازار مالی, کارآفرینی, هوش هیجانی, رویکرد پدیدارشناسی, الگوهای کارآفرینی,
چکیده مقاله :
امروزه، بازارهای مالی پویا، بستر مناسبی برای نقش آفرینی کارآفرینان از طریق بکارگیری مهارت هایی همچون هوش هیجانی، خلاقیت، نوآوری و حرکت در جهت توسعه و تحول در فضای جامعه است. هدف این پژوهش، تبیین مفاهیم کارافرینی و هوش هیجانی از منظر دانش، همچنین ارائه الگوی کارآفرینی بازار مالی بر پایه هوش هیجانی از دیدگاه خبرگان، برای اولین بار در ایران است. برای دستیابی به این هدف، با استفاده از تکنیک نمونه گیری گلوله برفی مصاحبه ای کیفی، به صورت سوالات باز، از 12 نفر از خبرگان انجام گرفت. سپس بر اساس رویکرد پدیدار شناسی توصیفی-کلایزی، داده ها در هفت مرحله تحلیل و عوامل و مولفه های اصلی و فرعی استخراج ، تجزیه و طبقه بندی شدند. پس از سنجش پایایی و روایی نتایج، سرانجام مدل پیشنهادی کارآفرینی از منظر هوش هیجانی در بازار مالی، ارایه شد. بر اساس یافته های این پژوهش، مدل پیشنهادی، شامل 13 عامل اصلی و 203 مولفه تاثیر گذار در شکل گیری الگوی کارآفرینی از منظر هوش هیجانی در بازار مالی ایران می باشد و عوامل اصلی مدل شامل خودآگاهی، خود مدیریتی، خود انگیزشی، دیگر آگاهی، دیگر مدیریتی، مهارت های جمعی، همچنین عامل اجتماعی، عامل شخصیتی، عامل موقعیتی، عامل شناختی، عامل آموزشی، عامل جمعیت شناختی و عامل محیطی می باشند.
Today, dynamic financial markets are a suitable platform for entrepreneurs to play a role using skills such as emotional intelligence, creativity, innovation and movement in the direction of development and evolution in the society. The purpose of this research is to explain the concepts of entrepreneurship and emotional intelligence from the perspective of knowledge, as well as to present the model of financial market entrepreneurship based on emotional intelligence from the perspective of experts, for the first time in Iran. In order to achieve this goal, using the snowball sampling technique, a qualitative interview conducted with 12 experts in the form of open questions. Then, based on the Descriptive-Claizeian phenomenological approach, the data analyzed in seven stages and main and secondary factors and components were extracted, analyzed and classified. After measuring the reliability and validity of the results, finally, the proposed model of entrepreneurship from the perspective of emotional intelligence in the financial market was presented. Based on the findings of this research, the proposed model includes 13 main factors and 203 influential components in the formation of the entrepreneurial model from the perspective of emotional intelligence in the financial market of Iran, and the main factors of the model include self-awareness, self-management, self-motivation, other awareness, Other managerial, collective skills, as well as social factor, personality factor, situational factor, cognitive factor, educational factor, demographic factor and environmental factor
آراستی، زهرا و غلامی، منیره (1389). علل شکست کارآفرینان در ایران، توسعه کارآفرینی، 3(2)، 163-184.
آقایار، سیروس، شریفی درآمدی، پرویـز (1386 )،هـوش هیجـانی سـازمانی ، اصـفهان: انتشارات سپاهان.
الوانی، مهدی، بودلایی، حسن و قر یب گرکانی، مو نا(1390 ).چالش ها و پیشنهاد ها ( راهکارها) در توسعه مفهوم کارآفرینی. فصلنامه تخصصی پارک ها ومراکزرشد، سال هشتم، شماره 29 ،46-3.
بنی طالبی دهکردی، بهاره، خسروی فارسانی ، مریم (1400). تبیین دو مفهوم توانایی مالی و سواد مالی از منظردانش و ارایه الگوی پیشنهادی قابلیت مالی افراد. نشریه علمی دانش مالی تحلیل اوراق بهادار، سال 11 ، شماره 3، 1 – 11.
بهزادیان نژاد، قربان، ضرورت توجه به کارآفرینی و فناوریهای های پیشرفته ، مجموعه مقالات کارآفرینی و فناوری پیشرفته ، 1380.
حریری، نجلا (1385)، اصول و روشهای پژوهش کیفی، تهران، انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی
خائف الهی، احمد علی، دوستار محمـد(1382 )،" ابعـاد هـوش هیجـانی"، مـدیریت و توسعه شماره، 18 ،صص 27-39.
رهنورد، فرج اله، جویبار، منوچهر (1387) ،"مقایسه هوش هیجانی در میان سطوح سـه گانه مدیریت : مطالعه پیام مدیریت، شماره 26 صص 101-118.
کرمی، ابوالفضل، بهرامی، فرامـرز، مقـصودی، جعفـر (1384) ،"هـوش هیجـانی حلقـه گمشده کارآفرینی"، فصلنامه رویش، سال سوم، شماره 12 ،صص 39 – 53.
محمد زاده،پرویز،خان گلدی زاده،سمانه،کمانگر،شهرام(1398).تاثیر نوآوری بر رشد اقتصادی(یک مطالعه بین کشوری).فصلنامه علمی پژوهش های اقتصادی ایران،سال بیست و پنجم،شماره 182.
نصیری اقدم، علی، دهقان طرز جانی، علیرضا، رضایی، علی و بیک محمد لو، حسن (1390). تأثیر نوآوری بر رشد اقتصادی (مطالعه موردی کشورهای منتخب). فصلنامه علمی- پژوهشی تحقیقات مدیریت آموزشی، سال سوم، شماره 1،182-160.
هورتا دسوتو، خئسوس(1394 ).اقتصاد مکتب اتریش، نظم بازار و خلاقیت کارآفرینانه. ترجمه محمود متوسلی و مهرزاد سعیدی کیا. تهران: نشرچشمه.
Alwani, M. 2007. General Manager: Reed Publishing. 440 p. (In Persian).
Ashari H, Abbas I, Abdul-talib AN, Mohd Zamani SN (2022) Entrepreneurship and sustainable development goals: a multigroup analysis of the moderating efects of entrepreneurship education on entrepreneurial intention. Sustainability. https://doi.org/10.3390/su1401043.
Bajzikova, L., Sajgalikova, H., Wojcak, E., & Polakova, M. (2014). Dynamics of changes toward knowledge-based economy in Slovak SMEs. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 150, 637-647.
Barba-Sánchez V, Mitre-Aranda M, Del Brío-González J (2022) the entrepreneurial intention of univer-sity students: an environmental perspective. Eur Res Manag Bus Econ. Https: //doi.org/10.1016/j. iedeen.2021.100184
Bellotti, F., et al. (2014). Serious games and the development of an entrepreneurial mindset in higher education engineering students, Entertainment Computing, 5(4): 357-366
Brundin E, Patzelt H, and Shepherd D A (2008), “Managers’ Emotional Displays and Employees’ Willingness to Act Entrepreeurially”, Journal of Business Venturing, 23, PP: 221–243.
Bull, I., & Willard, G. E. (1993). Towards a theory of entrepreneurship. Journal of business venturing, 8(3), 183-195.
Coleman,J.S.(1988). Social capital in the creation of human capital. American journal of sociology, 94, S95-S120.
Cope, J. (2011). Entrepreneurial learning from failure: An interpretative phenomenological analysis. Journal of business venturing, 26(6), 604-623.
Fritsch, M., & Mueller, P. (2004). Effects of new business formation on regional development over time. Regional Studies, 38(8), 961-975.
Galindo, M. Á., & Méndez, M. T. (2014). Entrepreneurship, economic growth, and innovation: Are feedback effects at work? Journal of business research, 67(5), 825-829.
Gibb, A.A. (1993). Enterprise culture and education: Understanding enterprise education and its links with small business, entrepreneurship and wider educational goals. International small business journal, 11(3), 11-34.
Hermann F, Manfred L, Christian K (2007), “The Significance of Personality in Business Start-up Intentions, Start-up Realization and Business Success”, Entrepreneurship and Regional Development 19 (3), 227–251.
Hoetker, G., & Agarwal, R. (2007). Death hurts, but it is not fatal: The postexit diffusion of knowledge created by innovative companies. Academy of Management Journal, 50(2), 446-467.
Kayed H, Al-Madadha A, Abualbasal A (2022) the efect of entrepreneurial education and culture on entrepreneurial intention. Organizacija. https://doi.org/10.2478/orga-2022-0002
Knott, A.M., & Posen, H.E. (2005). Is failure good? Strategic Management Journal, 26(7), 617-641.
Kuratko Donal & Hodgetts Richard (2001). "Entrepreneurship: A Contemporary Approach". New York: Harcourt College Publishers
Mair J (2005), “Entrepreneurial Behaviour in a Large Traditional Firm: Exploring key Drivers”, In Corporate Entrepreneurship and VenTuring, Springer, PP: 49–7
Naudé, W. 2013. Entrepreneurship and Economic Development Theory, Evidence and Policy, IZA DP no. 7507, http://ftp.iza.org/dp7507.pdf.
Rasekhi, B., Ghanbari, M.R., & Alibayghi, A., (2017). Analysis of Failure Costs of Rural Entrepreneurs in Kermanshah Township. Journal of Rural Research, 8 (2), 178-193.
Sachs, J. D., & Snowdon, B. (2005). A Global Compact to End Poverty: Jeffrey Sachs on stabilisation, transition and weapons of mass salvation.
Salhieh SM, Al-Abdallat Y (2022) Technopreneurial intentions: the efect of innate innovativeness and academic self-efcacy. Sustainability. https://doi.org/10.3390/su14010238
Schumpeter, J. 1911. The theory of economic development, Cambridge. MA Harvard University Press. (Revised editions in 1961).
Stevenson, H. H., & Gumpert, D. E. (1987). THe Heart of Entrepreneurship: Harvard Business Review. 2(4), 483
Szirmai, A., Naudé, W., and Goedhuys, M. (eds.) 2011. Entrepreneurship, Innovation, and Economic Development. Oxford University Press, Oxford, 256p.
Ucbasaran, D., Shepherd, D.A., Lockett, A., & Lyon, S.J. (2013). Life after business failure: The process and consequences of business failure for entrepreneurs. Journal of Management, 39(1), 163-202.
Wennekers, S., & Thurik, R. (1999). Linking entrepreneurship and economic growth. Small business economics, 13(1), 27-56.
Wiramihardja K, N’daryAl Mamun VA et al (2022) Sustainable economic development through entrepreneurship: a study on attitude, opportunity recognition, and entrepreneurial intention among university students in Malaysia. Front Psychol. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.866753
Zampetakis L, Beldekos P, Moustakis V (2009), “Day-to-day Entrepreneurship within Organizations: The Role of Trait Emotional Intelligence and Perc
eived Organizational Support”, European Management JournaL 27, PP: 165– 17
_||_