قیمت گذاری سهام در عرضه اولیه در بورس اوراق بهادار تهران
محورهای موضوعی : دانش مالی تحلیل اوراق بهادار
کلید واژه: عرضه عمومی اولیه(IPO), قیمت تثبیت شده در بازار ثانویه, انحراف قیمت (MP), عکس العمل سرمایه گذار, بورس اوراق بهادار,
چکیده مقاله :
تحقیق حاضر با هدف کمک به توسعه کمیو کیفی روشهای قیمتگذاری سهام در عرضه اولیه شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. عرضه اولیه سهام[i] به اولین عرضه سهام شرکت در طول دوران فعالیت آن به عموم اطلاق میگردد. روش پژوهش حاضر زمینه یابی، همبستگی و علی- مقایسهای است. جامعه آماری، تعداد 120 شرکت پذیرفته شده در سازمان بورس اوراق بهادار تهران در طی سالهای 1387-1380 میباشد. یافتههای تحقیق عبارتند از: 1) قیمت عرضه اولیه طی دو مرحله به قیمت تثبیت شده در بازار ثانویه میرسد. 2) قیمت تثبیت شده سهام در بازار ثانویه بزرگتر از قیمت عرضه اولیه است. 3) قیمتگذاری عرضه اولیه در بورس اوراق بهادار تهران کمتر از واقع میباشد. 4) بین متغیرهای حساسیت سرمایه گذار(اندازه شرکت، حجم معامله سهام در اولین عرضه، تعداد خریداران در اولین عرضه، نرخ تورم، نسبت P/E و نسبتهای جاری، بدهی، بازده حقوق صاحبان سهام و خالص ارزش رشد شرکت) تنها نسبت P/E با انحراف قیمت رابطه معناداری دارد. 5) سرمایه گذار از اولین روز عرضه اولیه تا تثبیت قیمت در بازار ثانویه، دارای عکس العمل بیش از حد میباشد. 6) بررسی متغیرهای احتمالی مرتبط با قیمت تثبیت شده در بازار ثانویه نشان میدهد که از بین متغیرهای مورد مطالعه در تحقیق تنها سه متغییر نرخ تورم، نسبت P/E و نسبت بدهی بر قیمت تثبیت شده در بازار ثانویه تاثیرگذار بودند.
The present research," initial public offering (IPO) pricing ", is written in order to increase the efficiency of stock exchange. This research aims to help the qualitative and quantitative development of initial public offering methods of companies accepted by Tehran stock exchange in order to evolve applied financial knowledge in capital market. Methodology is based on surveying, correlation and causal-comparative method. The statistical universe of the research includes companies accepted by Tehran stock exchange between 2001 and 2008.The statistical universe includes 120 companies from 27 industries which were accepted by stock exchange. The research findings indicate that: 1. After two phases, the IPO price will reach to After Market Price 2. In comparison with IPO price, After Market Price (AP) difference is more than zero. 3. The IPO in Tehran stock exchange is underpricing. 4. Among investor sensitivity variables(company magnitude , stock transaction rate in the first offering , number of buyers in the first offering , inflation rate , P/E ratio and currents ratios , debt ratio , return on owners equity and net growth value of company), there is only meaningful relation between P/E and mispricing. 5. Investor shows over reaction from the first day of IPO until the price is stabilized in secondary market (AP). 6.The analysis of possible variables related to After Market Price(AP) indicates that among the research variables(inflation rate, industry, P/E, company magnitude, current ratio, debt ratio, return on owners equity , fixed assets turnover, net growth value and EPS during issue) ,three variables influenced After Market Price(AP) which included: inflation rate, P/E rate and debt ratio. Since investment is important in stock exchange and pricing is critical in investors absorption and issuers success; this research deals with initial public offering method and it's affecting factors so that it provides good insights for investors.