ارزیابی آگاهی، نگرش و عملکرد دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر در خصوص محیط زیست
محورهای موضوعی : مدیریت محیط زیستسید محمدرضا علوی مقدم 1 , رضا مکنون 2 , عطا بابازاده ناصری 3 , محمدرضا خانمحمدی هزاوه 4 , یونس افتخاری یگانه 5
1 - استادیار دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه صنعتی امیرکبیر*(مسئول مکاتبات).
2 - استادیار دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه صنعتی امیرکبیر
3 - دانشجوی کارشناسی مهندسی عمران دانشگاه صنعتی امیرکبیر
4 - دانشجوی کارشناسی مهندسی عمران دانشگاه صنعتی امیرکبیر
5 - دانشجوی کارشناسی مهندسی عمران دانشگاه صنعتی امیرکبیر
کلید واژه: دانشگاه صنعتی امیرکبیر, آموزش محیط زیست, مبانی محیط زیست, آگاهی های محیط زیستی, عملکرد مرتبط با محیط زیست,
چکیده مقاله :
هدف از انجام این تحقیق، بررسی آماری آگاهی های محیط زیستی دانشجویان ، نوع نگرش آنان به مسایل و مشکلات مربوط به محیط زیست و همچنین میزان پایبندی آنان در عمل به دانسته های خود بوده است. به این منظور، پرسشنامه ای طراحی و بین 75 دانشجو به روش تصادفی توزیع گردید که از این تعداد 70 پرسشنامه تکمیل شده توسط شرکت کنندگان عودت داده شد. در این تحقیق مشخص شد که مشکلات مربوط به مسایل محیط زیست در اولویت آخر دانشجویان قرار دارد. هم چنین نتایج حاصل حاکی از آن است که میزان اطلاعات دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر در این زمینه به طور متوسط کمتر از 50 % می باشد که در این میان میزان پاسخ گویی به سوالات مربوط به موضوع محیط زیست در بین دانشجویان دانشکده مهندسی مکانیک از دانشجویان سایر دانشکده های منتخب بیشتر بود. با توجه به نتایج این تحقیق پیشنهاد می شود تا یک برنامه جامع و کامل به منظور ارتقای جایگاه فرهنگ محیط زیست در برنامه ریزی درسی دانشگاه های کشور تدوین گردد.
The aim of this study was to evaluate awareness, attitude and action of Amirkabir University of Technology (AUT) students on general aspects of environment. A questionnaire was designed and 75 students were asked to fill it. The results of this research showed that environmental issues are the last option of the students in compared with the other issues. The obtained results also showed that knowledge of the mechanical engineering department students on general aspects of environment were relatively higher. It is nessecary to improve level of general environmental knowledge of university students in Iran. For example, a course of “environmental science and technology” is suggested to be set as a part of every academic curriculum.