مدیریت توسعه فضاهای سبز در نماهای شهری و ارایه مدل مفهومی در جهت ارتقای محیط زیست (مطالعه موردی بزرگراه شهید صیاد شیرازی – مناطق 4 و 7 تهران)
محورهای موضوعی : مدیریت محیط زیستاکرم الملوک لاهیجانیان 1 , مجید مهنام 2
1 - دانشیار، دانشکده محیط زیست و انرژی دانشگاه آزاد اسلامی ،واحد علوم و تحقیقات تهران*(مسئول مکاتبات)
2 - کارشناس ارشد دانشکده محیط زیست و انرژی دانشگاه آزاد اسلامی ،واحد علوم و تحقیقات تهران.
کلید واژه: مدیریت توسعه فضای سبز, نماهای شهری, ارتقای محیط زیست, مدیریت شهری, فضای سبز عمودی,
چکیده مقاله :
چکیده طراحی توسعه فضای سبز عمودی بزرگراه شهید صیاد شیرازی در بر گیرنده مناطق 4 و 7 شهرداری تهران هدف مورد بررسی در این پژوهش بوده است. این مطالعه توصیفی از نوع پیمایشی است. در چارچوب طرح جامع کیفیت محیط شهری بزرگراه با در نظر گرفتن ساختار کالبدی بدنه های طرفین بزرگراه 9 زون بندی انجام و سپس طراحی فضای سبز آن با ویژگی های گیاهان مناسب در هر کدام از پهنه های مزبور انجام شد.سپس با استفاده از پرسشنامه و توزیع آن بین شهروندان محله های حاشیه بزرگراه شهید صیاد شیرازی در حد فاصل مناطق 4و7 شهرداری تهران نظر سنجی به عمل آمد.پرسشنامه بر اساس مقیاس پنج درجه ای لیکرت تهیه و تنظیم گردیده است. پرسشنامه مشتمل بر 22 سوال بسته و تعداد 5 سوال باز که سوالات پاسخ بسته 5 گزینه ای است. بر اساس اهداف تحقیق سه فرضیه تنضیم شد و با استفاده از نرم افزار spss و Excell مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته های تحقیق به این ترتیب نتیجه گیری شد که : فرضیه شماره (1) ایجاد فضای سبز عمودی و غیر عمودی در محورهای شهری و بزرگراهی و همچنین در نماهای ساختمان ها به کیفیت زیست محیطی کمک می کند متغیر های تحقیق در سطح معنی داری متغیر های تحقیق دارای همبستگی هستند فرضییه تائید شد. فرضیه شماره(2) تحقیق توسعه سرانه فضاهای سبز مناطق 4 و7 منجر به زیباسازی منظر شهری خواهد شد با بررسی متغیرها و ضریب همبستگی مربوطه تائید شد. فرضیه شماره (3) تحقیق اجرای طرح های فضای سبز عمودی وغیر عمودی به توسعه شهری انجامد در سطح معنی داری دارای همبستگی بوده و تائید شدند. در طراحیها از تنوع گیاهی با توجه به زمانهای خزان و رنگهای متفاوت استفاده گردد.پرهیز از طراحی برای نماهای طراحی شده شهری انجام شده و ، طراحی برای بسترهایی امکانپذبرباشد که مجاورت آن زمین مناسب برای کاشت گیاهان وجود داشته باشد. در طراحی می توان از سایر عناصر مانند حضور آب و نورپردازی در جهت ارتقا هرچه بیشتر کیفیت استفاده نموده. دیواره پادگانها به دلیل عدم وجود زمین مناسب برای کاشت گیاهان، بستر مطلوبی به حساب نمیآیند. که طراحی برای نماهای فرعی ساختمان های رو به بزرگراه بایدتهیه شود. از اختلاف سطوح و شیبهای موجود در بسترهای طراحی می توان استفاده نمود.توصیه میشود در بسترهای انتخابی ترکیبی از انواع المانها مانند احجام سبز، درخت، گیاهان رونده، بوته و مانند آن استفاده نمود.با توجه به تجارب و سابقه موجود بهتر است از گیاهان ریشهدار در خاک در طراحیها استفاده نمود. زیرا بیشترین میزان مقاومت در برابر تغییرات حرارت به خصوص سرما را خواهند داشت.
AbstractVertical green space development design of martyr Sayyad Shirazi Highway which encompassesregions four and seven of Tehran Municipality was the aim of this case study.The kind of this descriptive study is measurement kind. In the structure of comprehensive design ofthe highway civic environment quality, considering the structures of two sides of the highway, 9 zoneswere established and then designing of the green space was done according to the suitability of theplants specifications for each sector. Next step was dispatching questionnaire amongst residents ofSayyad Shirazi’s highway margins, between zone 4 and 7. This questionnaire was set based on fivedegree Likert scale production and includes 22 closed questions which are 5 choices and 5 open ones.Based on the researches’ aims, three hypotheses were set and analyzed by S.P.SS and Excel software.of this research were resulted as below:1- First Hypothesis: Creating vertical and non-vertical green spaces in city axels and Highwaysand also Buildings’ views will help to enrich the quality of environment. Variants of thisresearch were united at a meaningful level and the first hypothesis was approved.2- Second Hypothesis: developing per head green space in region 4 and 7 causes beautificationof urban view. This hypothesis was approved considering its variants and unity index.3- Third Hypothesis: Performing Vertical and non-vertical green spaces will result municipaldevelopment. This hypothesis was approved by its unity at a meaningful level.Diversity of the plants should be used in designs and it is better to consider different colors of theplants in different times of the year of their creeping. In order to reach to this stage, the design ofbuildings should be rational and suitable with the structure of the soil and the land which the buildingis constructed on it to plant suitable flower and trees. Also water and light can be used to enhance thequality of the design.Garrisons’ walls are not suitable to sow plants as they are not built in suitable lands. Different designsshould be considered for minor buildings in the highway and the difference between different levels ofthe lands will help to enrich these designs. Using different elements such as green mass and volume,tree, bush, wayfarer plant and other similar material are advised to be used for this purpose. Based onprevious and present experience using rooted in soils plants is advised as they are much more resistantagainst cold.
منابع