استفاده از تحلیل سلسله مراتبی جهت ارزیابی محیط زیستی- فنی کاربرد پسماندهای ساختمانی و صنعتی در لایههای روسازی راه
محورهای موضوعی : مدیریت محیط زیست
محمد دلنواز
1
(استادیار گروه مهندسی عمران، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران *(مسوول مکاتبات).)
حسین حسن پور انزابی
2
(دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی عمران، مهندسی محیط زیست، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران)
حسین زنگویی
3
(دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی عمران، مهندسی محیط زیست، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.)
کلید واژه: مدیریت پسماند, سرباره فولادی, نخالههای ساختمانی, روسازی راه, توسعه پایدار, تحلیل سلسله مراتبی(AHP),
چکیده مقاله :
زمینه و هدف: مدیریت کارآمد پسماند و حفظ محیط زیست از جمله مسایل حایز اهمیت در سایر زمینه های مهندسی از جمله راه سازی محسوب می شود. استفاده فراوان از مصالح طبیعی در ساخت و احیای راه ها، صدمات جبران ناپذیری به محیط طبیعی وارد می آورد. از این رو در این تحقیق استفاده از نخاله های حاصل از گودبرداری و سرباره مازاد کارخانه فولاد جهت به کارگیری در لایه های روسازی راه مورد بررسی قرار گرفت. روش بررسی: برای این منظور آزمایش های حد روانی و خمیری، ارزش ماسه ای، سایش لس آنجلس، سلامت سنگ دانه ها، تراکم و [1]CBR انجام پذیرفته و با استفاده از تحلیل سلسله مراتبی (AHP)[2] میزان قابل اعتماد بودن این مصالح با درنظرگیری عوامل مختلف تعیین گردید. یافته ها: نخاله های ساختمانی با CBR برابر 2/36 جهت استفاده در لایه زیراساس مناسب می باشند. از طرفی سرباره های فولادی ناشی از کوره قوس الکتریکی به دلیل نداشتن خاصیت چسبندگی به تنهایی قابلیت استفاده در لایه روسازی راه را نداشته و جهت برطرف کردن این مشکل به صورت ترکیبی با مصالح چسبنده مورد استفاده قرار می گیرند. بحث و نتیجه گیری: نتایج نشان دهنده مطلوب بودن کاربرد نخاله های ساختمانی و نمونه ترکیبی ساخته شده با سرباره های فولادی و نخاله جهت استفاده در راه سازی با درنظرگیری عوامل مختلف موثر از جمله مسایل محیط زیستی می باشد. 4- Analytical Hierachy Process
Background and Objective: The efficient waste management and the environmental protection are important issues in engineering field especially in road construction. Excessive consumption of natural materials for construction and rehabilitation of roads damages the natural environment severely. Therefore, in this research, the use of excavation debris and the steel slag in the road pavement evaluated. Methods: for this purpose, the experiments consisted of plastic and liquid limit, sand equivalent (SE), Los Angeles abrasion, soundness of aggregate and CBR test were done and the reliability of the materials was determined by several factors using Analytical Hierarchy Process (AHP). Findings: The result of CBR test on debris was obtained 36.2 that indicated the quality of this debris for sub-base layer. On the other hand, the steel slag arising from electric arc furnace cannot be used alone in the pavement layer of road because of lack of adhesion properties and therefore the steel slag was mixed with adhesive materials. Discussion and Conclusion: The results showed proper quality of construction debris and steel slag in road pavement by considering different factors especially environmental issues.