وابستگی کمیت های تراز معادل فشار صوت ، تراز آماری و شاخص صدای ترافیک با عوامل شار ترافیکی و سرعت وسایط نقلیه در مسیر بزرگراه شیخ فضل اله نوری تهران
محورهای موضوعی : مدیریت محیط زیستفرهنگ فرهمند 1 , پروین نصیری 2
1 -
2 -
کلید واژه: آلودگی صدا, شارترافیکی, سرعت, تراز معادل فشار صوت,
چکیده مقاله :
در اغلب کشورهای بزرگ جهان آلودگی صدا به عنوان یک آلاینده بزرگ زیست محیطی در کنار سایر آلاینده ها مطرح می باشد. در شهرهای بزرگ صدای حاصل از ترافیک وسایط نقلیه سهم بزرگی در ایجاد آلودگی صدا دارد. خصوصا در مناطق حاشیه ای بزرگراه ها عامل اصلی در ایجاد صدای مزاحم، همان شار ترافیکی و سرعت وسایط نقلیه است. لذا در این پژوهش میزان صدای حاصل از ترافیک وسایط نقلیه در مسیر بزرگراه شیخ فضل اله نوری تهران پس از شناسایی مناطق حساس و پرتراکم حاشیه بزرگراه بررسی شد و در چندین نقطه از مسیر به عنوان ایستگاه های اندازه گیری در ساعات متفاوت در تمام روزهای هفته و سپس در روزهایی که تردد حداکثر بود پیک به وسیله دستگاه صداسنج مقادیر تراز معادل فشار صوت اندازه گیری شدند که در مقایسه با مقادیر استاندارد از حد مجاز بالاتر بودند. به طور همزمان با استفاده از روش های متداول ترافیکی، مقادیر سرعت و شارترافیکی وسایط نقلیه در چند معبر انتخابی از مسیر، در ساعاتی از روزهایی که تردد در طول هفته بیشترین بود اندازه گیری شدند.در این مطالعه از روش مسافت زمان و روش شمارش های دستی استفاده شده است. سپس براساس این داده ها منحنی های رگرسیون تراز معادل فشارصوت بر حسب شارترافیکی و سرعت وسایط نقلیه ترسیم شده و ضرایب همبستگی آنها نیز محاسبه شدند. نتایج به دست آمده بیانگر آن است که تراز معادل فشار صوت به علت ترافیک در این مسیر رابطه مستقیم و معنی داری با شارترافیکی و سرعت وسایط نقلیه نداشته بلکه فقط سرعت و شار ترافیکی با تراز آلودگی صدا ارتباط دارد به طوری که کاهش یا افزایش این دو عامل سبب تغییراتی در میزان تراز صدای ترافیکی می شود.بررسی رابطه ترازهای آماری و شاخص صدای ترافیکی با شارترافیکی و سرعت وسایط نقلیه نشان می دهد که رابطه معنی دار و مستقیمی وجود نداشته و به نتایج مشابهی در خصوص بیشترین مقادیر TNI و LN در بین ایستگاه های تعیین شده می رسیم.
5