طراحی مدل پارادایمی آسیبشناسی مدارس مناطق مرزی در استان خوزستان
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشهوشنگ پورتوسلی 1 , غلامحسین برکت 2 * , فرانک امیدیان 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت آموزشی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
2 - دانشیار گروه مدیریت آموزشی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
3 - استادیار گروه علوم تربیتی واحد دزفول، دانشگاه آزاد اسلامی، دزفول، ایران.
کلید واژه: مدل پارادایمی, استان خوزستان, آسیبشناسی, مدارس مرزی,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل پارادایمی آسیبشناسی مدارس مناطق مرزی در استان خوزستان انجام شده است.
روش شناسی پژوهش: در این پژوهش از روش کمی و کیفی جهت جمع آوری اطلاعات و کنترل متغیرها استفاده شده است. همچنین بهمنظور طراحی مدل پارادایمی پژوهش از روش کیفی استفاده شده است. تعداد جامعه آماری پژوهش در قسمت کیفی 15 نفر از مدیران، معاونان و آموزگاران مناطق مرزی استان خوزستان بوده است. با توجه به ماهیت پژوهش از روش نمونهگیری هدفمند و شبکه متخصصان (گلوله برفی) استفاده شده است. حجم نمونه در مرحله کیفی با توجه به سطح اشباع بوده است. ابزار پژوهش در بخش مذکور(کیفی) مصاحبه نیمهساختمند با پانل متخصصان بوده است. در قسمت کمی جهت آزمون مدل پژوهش از روش توصیفی- تحلیلی استفاده شده است. جامعه آماری در بخش کمی شامل کلیه آموزگاران مناطق مرزی استان خوزستان بود که بر اساس آخرین آمار تعداد آنها 1671 نفر بوده است. بهمنظور تعیین حجم نمونه از فرمول نمونهگیری کوکران و روش نمونهگیری تصادفی متناسب با حجم جامعه استفاده شده است. علاوه بر این بهمنظور گردآوری دادهها در فاز کمی از پرسشنامه محقق ساخته و برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از تحلیل مسیر استفاده شده است.
یافتهها: در مدل پارادایمی یافتهها شامل عوامل علی: (مدیریت منابع انسانی، صلاحیتهای حرفهای) زمینهای (فرهنگی، ارزشها و نگرشها) و مداخلهگر (عدالت سازمانی)، بود.
بحث و نتیجهگیری: مدل پارادایمی به وسیله تحلیل مسیر نیز ارزیابی شد که نتیجه آن نشان داده که عوامل مذکور بر اثربخشی مدارس مناطق مرزی استان خوزستان تأثیرگذار هستند..
Introduction: The current research was conducted with the aim of designing a paradigm model of pathology of schools in border areas in Khuzestan province.
research methodology: In this research, quantitative and qualitative methods have been used to collect information and control variables. Also, to design the paradigm model of the research, the qualitative method has been used. The number of the statistical population in the qualitative part of the research was 15 managers, assistants, and teachers in the border regions of Khuzestan province. According to the nature of the research, the purposeful sampling method, and the network of experts (snowball) have been used. The sample volume was in the qualitative stage according to the saturation level. The research tool in the aforementioned (qualitative) part was a semi-structured interview with a panel of experts. In the quantitative part, descriptive-analytical method has been used to test the research model. The statistical population included all the teachers in the border areas of Khuzestan province, which according to the latest statistics, their number was 1671. To determine the sample size, Cochran's sampling formula and random sampling method proportional to the size of the population were used.
Findings: In addition, to collect data in the quantitative phase, a questionnaire was made by the researcher and path analysis was used to analyze the information. In the paradigmatic model, the findings included causal factors: (human resource management, professional qualifications), contextual (culture, values, and attitudes) and intervening (organizational justice), and in addition to this, the paradigmatic model was also evaluated by means of path analysis.
Conclusion: The result of which showed that the mentioned factors influence the effectiveness of schools in the border areas of Khuzestan province.