ارائه مدل برنامهریزی استراتژیک دانشگاههای آزاد اسلامی استان فارس
محورهای موضوعی :
آموزش و پرورش
محیا پاپری
1
,
یداله مهرعلی زاده
2
,
سید مسعود سیدی
3
,
محمد حسین پور
4
1 - گروه مدیریت آموزشی ،دانشکده علوم انسانی ،واحد اهواز ،دانشگاه آزاد اسلامی ، اهواز ،ایران
2 - گروه علوم تربیتی ،دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران ،اهواز ،ایران
3 - گروه مدیریت ،دانشکده اقتصاد و مدیریت ،واحد شیراز ،دانشگاه آزاد اسلامی ،شیراز ،ایران
4 - مدیر گروه مدیریت آموزشی دانشگاه علوم و تحقیقات اهواز
گروه مدیریت آموزشی ، دانشکده علوم انسانی ،واحد اهواز ،دانشگاه آزاد اسلامی ، اهواز ،ایران
تاریخ دریافت : 1397/08/30
تاریخ پذیرش : 1399/02/30
تاریخ انتشار : 1399/02/01
کلید واژه:
برنامه ریزی استراتژیک,
دانشگاه آزاد,
استراتژی,
چشم انداز,
ارزش ها,
ماموریت,
تحلیل محیط درونی و بیرونی,
اهداف کلان,
برنامه عملیاتی,
چکیده مقاله :
تحقیق حاضر به منظور "ارائه مدل برنامه ریزی استراتژیک دانشگاه های آزاد اسلامی استان فارس" با هدف شناخت مؤلفه های اصلی و فرعی و نشان دادن تعامل و ترکیب اثرات محیطی (اجتماعی-فرهنگی،سیاسی و اقتصادی ) انجام شده است. این پژوهش از نوع مطالعات تحقیق و توسعه به شمار می رود و همچنین روش تحقیق مورد استفاده توصیفی- پیمایشی است.جامعه آماری شامل همه رؤسا، معاونان، مدیران کل و اعضای هیأت علمی دانشگاه های آزاد استان فارس با رشته تحصیلی مدیریت گرایش های مختلف و علوم انسانی به غیر از مدیریت و دارای مرتبه علمی استاد، دانشیار، استادیار و یا مربی می باشند که 194 نفر از آنان، نمونة ما را تشکیل می دهند. اطلاعات میدانی تحقیق از طریق پرسشنامه جمع آوری و با استفاده از" تحلیل عاملی"، "تحلیل واریانس"و "محاسبه آزمون t برای مؤلفه های اصلی و فرعی" مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. یافته های تحقیق نشان داده است که مدل برنامه ریزی استراتژیک دانشگاه های آزاد اسلامی استان فارس دارای شش مؤلفه اصلی یعنی ارزش ها و باورهای حاکم، تعیین ماموریت، تعیین چشم اندازها، اهداف کلان، تعیین استراتژی، تدوین برنامه عملیاتی و شش مؤلفة فرعی یعنی تحلیل فرصت های محیطی، تحلیل تهدیدهای محیطی، تحلیل قوت ها و ضعف ها، برنامه ریزی استراتژیک و ارزشیابی استراتژیک است و درجه تناسب آن 2/75% حاصل شده است.
چکیده انگلیسی:
The purpose of this study was to provide "a strategic planning model for Islamic Azad universities of Fars province" with the aim of identifying the main and sub components and showing the interaction and combination of environmental (socio-cultural, political and economic) effects. This study is a research and development (R & D) study and its research method is a descriptive-survey one. The statistical population includes all the Chancellors, Vice- Chancellors, General Directors and Faculty members of Fars Azad Universities, whose majors were management with different sub disciplines and other humanities field, except for the management. The participants’ academic ranks were professor, associate professor, assistant professor or instructor. The study sample consisted of 194 of these Professors. The research data has been analyzed using "factor analysis", "analysis of variance" and "t- test" for both the "main and sub-components”. The research findings show that the strategic planning model of Islamic Azad universities in Fars province has six main components: ruling values and beliefs, mission designation, perspectives, macro goals, strategy determination, development of the operational program, and the six sub-components were the analysis of Environmental opportunities, environmental threats analysis, strengths and weaknesses analysis, strategic planning and strategic assessment, and the degree of its appropriateness was 75.2%.
منابع و مأخذ:
Ahmadi, J., Bahmei, J., Ranjbar, M., Rahimi, H., &Shahbazi, H. (2015). Study Of Relationship Between Organizational Climate And Faculty Members' Participation In Academic Decision Makings. Journal of PayavardSalamat, 9(2),pp 118-130.(In Persian).
Alvani, SM.,&DanayeeFard, H. (2001).Public administration and public trust.Journal of Management Knowledge.(In Persian).
Arasteh, HR. (2000).Leadership and management in higher education institutions of the country. Tehran: BazrganPublician. (In Persian).
Arthur, TA.,&Strickland, JA. (2001). Strategic Management Concepts and eases; Mc Grow Hill.
Bargh, C. (2000). University leadership the role of the chief executive.MaGraw; Open University Press.
Bendy, J. (2015). Center For Teaching CFT.Retrieved from VanderBilt V University. Available From: https://cft.vanderbilt.edu/guides-sub-pages/.
Campbell, A.(2016). Talking Point Flexible Targeted Online Staff Development That Works.Journal of Interactive Media in Education.
Campbell, A. (1995). Corporate strategy: The quest for parenting advantage. Harv Bus Rev. pp120-132.
Clark, B.R. (1998).Creating Entrepreneurial Universities: Organizational Pathways of Transformation; ERIC.
Cooper, D.G. (2007).University spin off firms and high growth firms in Canada. APEC SME Innovation briefing, No, 3.
Dargahi, H., Mousavi, M.,Shaham, G.,&Molaiezadeh, A. (2013).Organizational climate of hospitals at Tehran University of Medical Sciences.Journal of Health Administration (JHA), 15 (50),pp 31-40 (In Persian).
David, W. (2000).Managing University and Colleges: Managing Strategy. Philadelphia: Open University Press.
Ghorchian, N. (1994).The mission of the higher education system to institutionalize the culture of intellectual participation of people in society: the culture of participation. 39, 10,pp 11-12.(In Persian).
Goodstein, L.D., Nolan, T.M.,&Pfeiffer, J.W. (1993).Applied strategic planning: How to develop a plan that really works; McGraw Hill Professional.
Hamel, G. (1996). Strategy as revolution; Harvard Business Review New York, pp. 69-82.
Imani, J. (2011).The relationship between participative management and Organizational climate with secondary schools leaders’ effectiveness in the city of Bandar Abbas.Journal of Education & Assessment.5(17), 45-75 (In Persian).
Jafari, S., &Mirmoghaddam, K. (2014).Examine the role of servant leadership in the development of social capital.Journal of Development.(In Persian).
Keller, G. (1983). Academic strategy: The management revolution in American higher education; JHU Press.
Mehralizadeh, Y. (2006). Globalization and Organizational Change and Human Resource Development Planning. Ahvaz: ShahidChamran University Press. (In Persian).
Mehralizadeh, Y., Moghadaspour, E., &Joudzadeh, N. (2013).Management and Strategic Planning. Tehran. Rahemoaser.(In Persian)
Mintzberg, H. (1994). The fall and rise of strategic planning. Harvard business review, 72(1), 107-114.
Peters, G.B., Gurley, D.K., Fifolt, M., Collins, L., & McNeese, R. (2015).Assistant principals’ perceptions regarding the role and the effectiveness of an educational leadership program.International Journal of Higher Education, 5(1), 183.
Porter, M.E. (1996). What is strategy. Harvard Business Review; Published November. pp. 61-78.
Schoemaker, P.J. (1995). Scenario planning: a tool for strategic thinking. Sloan management review, 36(2),pp 25-50.
Simpson, D. (1995). The planning process and the role of the planner.Planning Review, 23(1), pp20-23.
Tregoe, B.B., & Zimmerman, J.W. (1980).Top management strategy: What it is and how to make it work; Simon & Schuster.
Wall, S.J., & Wall, S.R. (1995).The new strategices. New York.
Wendler, R. (2012). Human Subjects Protection: A Source for Ethical Service-Learning Practice. Michigan .Journal of Community Service Learning, 18(2), pp29-39.
Wilson, I. (1994). Strategic planning isn't dead—it changed. Long range planning, 27(4), pp12-24.
Withcher, BJ. (2004). Strategic Management: Reading and Concepts, Harlow. New Jersey: Pearson Education.
Yego, H.J. (2016). Quality Regulation in Expansion of Educational Systems: A Case of Privately Sponsored Students' Programme in Kenya's Public Universities. Journal of Education and Practice, 7(5),pp 96-104.
Yemeni, M., &Ghahremani, M. (2003).The study of the process of planning the development of universities of the country from the point of view of the principals and managers of the scientific groups of the universities covered by the Ministry of Science, Research and Technology, ShahidBeheshti University. (In Persian).
_||_