طراحی الگوی برندسازی آموزشی با رویکرد ترکیبی (مورد مطالعه:آموزشگاه های فنی و حرفه ای شهر تهران)
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشزهراسادات منتظری 1 , رضا آقاموسی 2 , عبدا... نعامی 3 , عادل فاطمی 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی،گروه مدیریت و بازرگانی ،واحد تهران جنوب،دانشگاه آزاد اسلامی
2 - دکتری مدیریت بازرگانی ، عضو هیات علمی گروه مدیریت و بازرگانی ،واحد تهران جنوب،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران
3 - دکتری مدیریت بازرگانی ، عضو هیات علمی گروه مدیریت و بازرگانی ،واحد تهران جنوب،دانشگاه آزاد اسلامی
4 - استادیار گروه آمار، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران
کلید واژه: طراحی الگو, رویکرد ترکیبی, برندسازی آموزشی, آموزشگاه های فنی وحرفه ای,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف: توجه به آموزشهای فنی و حرفهای و اصلاح آن به عنوان ابزاری کارآمد، برای تربیت و افزایش کارایی و بهره وری نیروی انسانی به منظور زمینه سازی برای اصلاحات اقتصادی، باید از اولویتهای نخست اصلاح نظام آموزشی کشور باشد. هدف اصلی این پژوهش طراحی الگوی برندسازی آموزشی در آموزشگاه های فنی و حرفه ای شهر تهران بود.
روش شناسی پژوهش: این پژوهش از دید روش ترکیبی (کیفی و کمی)، از منظر هدف کاربردی و به لحاظ شیوه گردآوری اطلاعات، پیمایشی بود و در دو مرحله انجام شد. در مرحله کیفی با 13 نفر از خبرگان آموزش که عمدتاً مدیران و معاونین مؤسسات آموزشی و اساتید خبره بودند، مصاحبههای عمیق نیمه ساختاریافته صورت گرفت که حجم نمونه بر اساس نمونه گیری هدفمند نظری و رسیدن به اشباع نظری تعیین شد. از مدل تحلیل داده بنیاد برای تحلیل داده ها استفاده شد.
یافته ها: مولفه ها در 15 مقوله اصلی و 25 مقوله فرعی و در 6 مولفه کلی شرایط علی،پدیده محوری، شرایط زمینهای، شرایط مداخلهگر، راهبردها و پیامدها دسته بندی گردید. در مرحله دوم پژوهش پرسشنامه محقق ساخته توزیع گردید و برای تعیین میزان اهمیت نسبی متغیرهای الگو و تحلیل نتایج از روشهای تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی و آزمون فریدمن استفاده شد.
بحث و نتیجه گیری: رتبهبندی صورت گرفته در این پژوهش از عوامل مؤثر بر برندسازی آموزشی نشان میدهد راهبردها که شامل ارتباطات پایدار و بازاریابی رابطه مند،نوآوری تحول آفرین و بازاریابی رابطه ای است از بیشترین اهمیت برخوردار هست و عامل محیطی کلان دربرگیرند رشد فرهنگی جامعه و اعتبار بینالمللی مدارک فنی و حرفهای کمترین اهمیت را دارد.
Introduction: Paying attention to technical and professional training and its reform as an efficient tool for training and increasing the efficiency and productivity of human resources in order to lay the groundwork for economic reforms should be one of the first priorities of reforming the country's education system. The main objective of this study was to design an educational branding model in technical and vocational institutes in Tehran.
research methodology: This research from the point of view is combined method (qualitative and quantitative), of purpose is practical and from the point of view of data collection, it was a survey and It was done in two steps. In the qualitative step, 13 semi-structured in-depth interviews were conducted with 13 education experts, mainly directors and deputies of educational institutions and expert professors that the sample size was determined based on theoretical purposive sampling and theoretical saturation. The grounded theory analysis model was used to analyze the data.
Findings: The components were categorized into 15 main categories and 25 sub-categories and into 6 general components: causal conditions, axial phenomena, contextual conditions, intervening conditions, strategies and consequences. In the second step of the research, a researcher-made questionnaire was distributed and to determine the relative importance of the model variables and, the methods of exploratory and confirmatory factor analysis and Friedman test were used to analyze the results.
Conclusion: The ranking done in this study shows the effective factors on educational branding, Strategies that include sustainable communication and relationship marketing, transformational innovation and relationship marketing are the most important , major environmental include factors: cultural growth of society and international credibility of technical certificates and profession are the least important.
4. Bonyadi Naini, A.Kamfiroozi,M. Mashtani ,M(2014)Investigating the Impact of Internal Marketing and Internal Branding on Service Quality (Case Study: A Service Company), Marketing Management ,Vol 9 No 25, 83-99
8. Creswell, J. W., & Creswell, J. D. (2017). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Sage publications.
12. Glaser, G. Barney, (2002)." Conceptualization: On Theory And Theorizing Using Grounded Theory", International Journal Of Qualitative Methods
20. Kvale, S. (1996). Inter Views: An introduction to qualitative research writing. Thousand Oaks, Calif:Sage Publications.
36. Tianze Li, Haiying We(2018), Department of Marketing, Management School, Jinan University, Guangzhou, China.i36.Adam Lindgreen, Yue Xu, François Maon, Jeremy Wilcock, (2012) "Corporate social responsibility brand leadership: a multiple case study", European Journal of Marketing, Vol. 46 Issue: 7/8, pp.965-993, https://doi.org/10.1108/0309056121123014236.Mihalis Kavaratzis, Mary Jo Hatch(2013), sagepub.co.uk/journalsPermissions.nav DOI: 10.1177/1470593112467268 mtq.sagepub.com37. Zargaran Khouzani Fatemeh, Rahmanseresht Hossein, Sobhani Seyed Mohammad, Fakhri Fatemeh. (2022). Consequences of Value Co-creation Strategy in Educational Services.Journal of New Approaches in Educational Adminstration; 12(6):122-136
_||_