طراحی الگوی تکامل هویت حرفهای دبیران تربیت بدنی با استفاده از نظریه داده بنیاد
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشحسین انصاری 1 , سید احسان امیرحسینی 2 , حمید قاسمی 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت ورزشی، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران
2 - دانشیار، گروه مدیریت ورزشی، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران
3 - دانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور تهران
کلید واژه: آموزش و پرورش, دبیران تربیت بدنی, هویت حرفهای,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف: ایجاد هویتی قوی، خود خواسته، مثبت و منسجم میتواند به موفقیت شغلی، سازگاری اجتماعی و سلامت روانی منجر شود. از طرفی، درس تربیت بدنی یکی از دروس مهم در مقاطع مختلف تحصیلی است و تکامل هویت حرفهای دبیران تربیت بدنی به توفیق فعالیتهای آموزشی این درس کمک شایانی خواهد کرد. بنابراین هدف این پژوهش، طراحی الگوی تکامل هویت حرفهای دبیران تربیت بدنی با استفاده از نظریه داده بنیاد بود.
روش شناسی پژوهش: این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی است و دادهها به صورت کیفی با روش داده بنیاد، براساس نمونه گیری هدفمند از نوع نظری و انجام 19 مصاحبه عمیق گردآوری شد و بر اساس روش پیشنهادی استراس و کوربین (2011) به صورت همزمان کد گذاری باز، محوری و گزینشی انجام و عوامل و شاخصها دسته بندی شد و در نهایت مدل پارادایمی تحقیق ترسیم گردید.
یافتهها: یافتهها نشان داد که مدل تکامل هویت حرفهای دبیران تربیت بدنی، دارای 26 مقوله اصلی و 77 مقوله فرعی در قالب شرایط زمینهای، عوامل مداخلهگر، عوامل علی، راهبردها و پیامدها است. همچنین بر اساس یافتهها راهبردهای توسعه بهرهوری فنی و تخصصی دبیران تربیت بدنی، تقویت فرایندها و اقدامات انگیزشی، استقرار نظام مدیریت استعداد دبیران تربیت بدنی، بهینهسازی ساختار فیزیکی، توسعه تعاملات و ارتباطات با سازمانهای ورزشی، تحقیق و توسعه در ورزش پایه، حاکمیت مدیریت دانش در تربیت بدنی آموزش و پرورش حاصل گردید.
بحث و نتیجهگیری: در صورت بهره برداری مناسب از شرایط زمینهای و دستیابی به عوامل علی و راهبردها، شکلگیری هویت حرفهای دبیران تربیت بدنی و در نهایت، کیفیت بخشی تدریس درس تربیت بدنی توسعه خواهد یافت.
Introduction: Creating a strong, self-directed, positive and coherent identity can lead to career success, social adjustment and mental health. On the other hand, the physical education course is one of the important courses in different educational levels and the development of the professional identity of the physical education teachers will greatly contribute to the success of the educational activities of this course. Therefore, the purpose of this research was to design the model of the evolution of the professional identity of physical education teachers using the data theory of the foundation.
research methodology: This research is applied in terms of purpose and the data were collected as a sequential exploratory mix with the foundation data method, based on theoretical purposeful sampling and conducting 19 in-depth interviews with human resources experts in physical education and university professors. Based on the method proposed by Strauss and Corbin (2011), data analysis was performed simultaneously in three stages of open, axial and selective coding, and factors and indicators were categorized, and finally a paradigm model of the research was drawn.
Findings: Findings showed that the model of professional identity development of physical education teachers has 26 main categories and 77 sub-categories in the form of contextual conditions, intervening factors, causal factors, strategies and consequences. Also based on the findings, strategies for developing technical and professional productivity of sports teachers, strengthening motivational processes and measures, establishing a talent management system for physical education teachers, optimizing the physical structure, developing interactions and relations with sports organizations, research and development in basic sports, knowledge management Education was obtained in physical education
Conclusion: In case of proper utilization of the background conditions and achieving the causal factors and strategies, the quality of physical education teaching, the formation of professional identity of physical education teachers will be developed.
_||_