مطالعه تطبیقی برنامه درسی دوره دکتری رشته مدیریت آموزشی ایران و مقایسه آن با دانشگاههای (امریکا، کانادا)
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشی
کلید واژه: مولفههای برنامه درسی, دوره دکتری, رشته مدیریت آموزشی, دانشگاه های آمریکا و کانادا,
چکیده مقاله :
هدف این تحقیق مطالعه و بررسی برنامه درسی دوره دکتری رشته مدیریت آموزشی ایران و مقایسه آن با کشورهای (امریکا، کانادا) جهت آگاهی از مولفههای برنامه درسی از جمله تعیین اهداف، محتوی، روشهای یاددهی و یادگیری، منابع آموزشی و ارزشیابی آموزشی به منظور دستیابی به تناسب، همخوانی و دستاوردهای آن میباشد. روش پژوهش با توجه به ماهیت موضوع، کیفی از نوع مقایسه ای – تطبیقی تنظیم شده است که چهار مرحله بردی: 1. توصیف 2. تفسیر 3. همجواری و 4. مقایسه را شامل میگردد. جامعه آماری مورد نظر به صورت انتخابی بوده است که شامل دو کشور ایالات متحده امریکا و کانادا میباشد. نمونهگیری با درجه اهمیت و پیشرفت دانشگاه های کشورهای مورد مطالعه مورد بررسی قرار گرفتهاند. در امریکا پنج دانشگاه ماساچوست، هاروارد، میشیگان، کالیفرنیا، مینوسوتا در کانادا 3 دانشگاه تورنتو، اوتاوا، کالگاری را در بر میگیرد.ابزار پژوهش، برای جمعآوری اطلاعات مورد نیاز جهت پاسخدهی به پرسش ها، فیشبرداری از طریق اسناد و مدارک کتابخانهای، گزارش های تحقیقی، مراجعه به پایاننامهها و رسالههای دوره دکتری، مصاحبه با متخصصان که در آن کشورها فارغالتحصیل شدهاند یا فرصت مطالعهای یافتند، نتایج این تحقیق نشان میدهد که در دانشگاه های آمریکا و کانادا در مقایسه با دانشگاه ایران مولفههای برنامه درسی از جامعیت، عمق و درونزایی بیشتری برخوردار بوده و جنبه پژوهشی وکاربردی دارند.
The purpose of this research was to study the Educational Administration curriculum in Iranian, American and Canadian universities. I included the curriculum objectives, content, method of teaching and learning, technology, instructional resources, and educational evaluation to determine the attainment, suitability and consistency of the course. The nature of the research method was qualitative and comparative. The comparative set involved four steps proposed by George Z. F. Beredy: 1. Description 2. Interpretation, 3. Juxtaposition, and 4.Comparison. The population consisted of the universities in the United States and Canada. The sample consisted of 5 universities in the United States, that is, Massachusetts, Harvard, Michigan, California, and Minnesota and 3 universities in Canada, that is, Toronto, Ottawa, and Calgary. The research instruments used to collect the data included down writing library of documents, researching reports, referring to doctoral dissertations and theses, interviewing with experts in the countries that have graduated or had the opportunity to study in these universities, and the literature, exploring the internet and valid university libraries in Iran and the world of research topics and papers published in reputable magazines and journals as well as referring to scientific databases. The results showed that in comparing with Iranian universities, American and Canadian universities curricula are deeper, more comprehensive, applicable and extensive.