بررسی رابطه سلامت سازمانی مدارس با عملکرد مدیران مدارس مقاطع سه گانه تحصیلی آموزش و پرورش شهرستان مراغه
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشی
کلید واژه: سلامت سازمانی, مدارس, مدیریت, عملکرد, اثربخشی,
چکیده مقاله :
هدف تحقیق حاضر بررسی رابطه سلامت سازمانی مدارس با عملکرد مدیران مدارس مقاطع سه گانه تحصیلی آموزش و پرورش شهرستان مراغه می باشد. برای این منظور سلامت سازمانی مدارس بر اساس نظریه پارسونز در سه بعد؛ سلامت سطح نهادی سازمانی(یگانگی نهادی)، سلامت سطح اداری سازمانی(مراعات، ساخت دهی، حمایت منابع و نفوذ مدیر)، سلامت سطح فنی سازمانی(روحیه و تاکید علمی) تعریف و در این راستا سه فرضیه اصلی و هفت فرضیه فرعی تنظیم شده است. جامعه آماری تحقیق حاضر مدیران مقاطع سه گانه تحصیلی(ابتدائی، راهنمایی و متوسطه) می باشد که تعداد آنها 248نفر است. به علت محدود بودن تعداد جامعه آماری، از روش سرشماری یا تمام شماری استفاده شد. به عبارتی، کل جامعه آماری به عنوان نمونه آماری در نظر گرفته شد. ابزار جمع آوری اطلاعات، دو پرسشنامه، شامل پرسشنامه سلامت سازمانی با 40 سؤال و پرسشنامه عملکرد مدیران با 28 سؤال است. برای پایایی ابزار سنجش از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شد که ضریب پایایی پرسشنامه سلامت سازمانی91/0و پرسشنامه عملکرد 95/0 برآورد شده است.که پس از سنجش روایی و پایایی آنها در اختیار نمونه آماری قرار گرفت. پس از جمع آوری پرسشنامه ها، اطلاعات حاصله با استفاده از روشهای آماری توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شد. بدین ترتیب که با استفاده از روش آماری توصیفی، اطلاعات حاصله تلخیص، طبقه بندی شده و در سطح استنباطی برای آزمون فرضیه های تحقیق از آزمونr همبستگی پیرسون با نرم افزار spss استفاده گردید. نتایج حاصل ازآزمون فرضیه ها، نشان دهنده رد فرضیه اصلی اول و فرضیه های فرعی آن و تائید فرضیه های اصلی دوم و سوم و فرضیه های فرعی آنها می باشد. به عبارتی، بین میزان سلامت سطح نهادی مدارس و عملکرد مدیران مدارس مقاطع سه گانه تحصیلی آموزش و پرورش شهرستان مراغه رابطه معنی داری وجود ندارد. ولی بین میزان سلامت سطح اداری و فنی مدارس با عملکرد مدیران مدارس مقاطع سه گانه تحصیلی آموزش و پرورش شهرستان مراغه رابطه معنی داری وجود دارد.
The purpose of this research was to study the relationship between the organizational health of schools and the school managers’ performance in Maraqeh city. In order to do this, the organizational health of the schools were defined based on the Parson’s Theory in three dimensions of organizational health at the structural level (structural unity), official level (manager’s consideration, structure creation, resource supply and influence), and technical level (spirit and scientific emphasis). Furthermore, three main hypotheses were designed along with seven more minor hypotheses. The research population consisted of 248 managers of elementary, junior high, and high schools. Because the population was limited, all the managers were considered as research subjects. The research tools were two questionnaires including the questionnaires of organizational health, and the managers’ performance which had 40 and 28 items respectively. In order to examine the reliability of the tools, the method of Cronbach’s Alpha was applied and the related indexes proved to be 0.91 and 0.95 respectively. The tools were administered to the research subjects after reviewing them for their desirable validity. The obtained data were then analyzed using descriptive and inferential methods of statistics. The results of study showed that there is not a meaningful relationship between the degree of health at the structural level of schools and the managers’ performance of all schools in Maraqeh city. However, there is a meaningful relationship between the degree of health at the official and technical levels and the managers’ performance of all schools in Maraqeh city.
- حسینعلی، جاهد.(1384). سلامت سازمانی. ماهنامه تدبیر، مرداد ماه، شماره 159، ص 16-20.
- حسینی، سارا. (1386). بررسی مقایسه ای سلامت سازمانی مدارس زیر نظر مدیران فارغ التحصیل رشته مدیریت آموزشی با مدیران سایر رشته ها از نظر دبیران آن ها در دبیرستان های دولتی دخترانه شهرستان ارومیه. پایان نامه کارشناسی ارشد، ص 50 .
- زکی، محمد علی. بررسی سلامت سازمانی مدارس شهر رضا. فصلنامه مصباح، شماره 38 ، عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین (ع)، سال دهم،ص 72 – 82 .
- عزیزی مقدم، ابوبکر.(1385). بررسی رابطة کانون کنترل مدیران با سلامت سازمانی مدارس شهرستان مهاباد. پایان نامه کارشناسی ارشد، ص21- 25 .
- علاقه بند، علی. (1384). مبانی نظری و اصول مدیریت آموزشی. انتشارات روان، چاپ هفدهم، ص13.
- قنبری کوهنجانی، فرزاد. (1377). بررسی وضعیت سلامت سازمانی مدارس متوسطه دولتی و غیرانتفاعی شهرستان شیراز ازدیدگاه معلمان. پایان نامه کارشناسی ارشد، فروردین ماه، ص 4-19.
- لنچیونی، پاتریک. (1385). چهار دغدغه مدیران (حکایت سلامت سازمانی ). ترجمه فضل اله امینی، انتشارات افرا، چاپ اول ، ص9-187 .
- وین ک. هوی، دنیس جی.سبو. با همکاری کوین ام. بارنز، جان وی. هانوم، جیمز دی. هافمن. (1386). کیفیت مدارس راهنمایی باز بودن و سلامت. ترجمه نصراله قشقایی زاده، لیلا احمد زاده انتشارات آراد، چاپ اول، ص 38-138.
- وین.ک.هوی و سیسل ج. میسکل، (1382). مدیریت آموزشی تئوری. تحقیق و عمل، ترجمه دکتر میرمحمد سید عباس زاده، انتشارات دانشگاه ارومیه، چاپ چهارم، ص 448.
- Graham, S. L. (2003). Assessment of Organizational Health at the National Energy Board.11-13
- Hoy,W. K., Patrick. B. F. (1990). Effective Supervision/Theory into Practice.
-Hoy, W. K., Tarter, C. J. & Kottkamp, R. B. (1990). OpenSchools/ Healthy Schools, Measuring Organizational Climate.
-Janice J. B. (2001).The Investigation of the Relationship Between Middle School Organizational Health,School Size, and School Achievement in the Areas of Reading, Mathematics, and Language14-44