بررسی رابطه بین متغیرهای آموزش و موفقیت تحصیلی دانشجویان رشته حسابداری (مطالعه موردی: دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند)
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشی
کلید واژه: موفقیت تحصیلی, متغیرهای آموزش, نمره ارزیابی استاد توسط دانشجو,
چکیده مقاله :
در این مقاله سعی شده است تا ارتباط بین متغیرهای آموزشی و موفقیت تحصیلی دانشجویان حسابداری مورد بررسی قرار گیرد تا با استفاده از نتایج به دست آمده بتوان عوامل موثر را شناسایی و رتبه بندی نمود و از این طریق، مؤلفه های با اهمیت را تقویت نموده و موجبات بهبود کیفی آموزش را فراهم آورد. در این پژوهش از میانگین نمره کلاس به عنوان نماینده ارزیابی موفقیت تحصیلی استفاده گردید. برای این منظور داده های مربوط به متغیرهای پژوهش برای 368 کلاس در دو نیمسال تحصیلی سال 92-91 از بانکهای اطلاعاتی موجود در بخش آموزش دانشگاه، گردآوری و سپس برای آزمون فرضیه ها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون، آزمون t و تحلیل واریانس یک راهه برای مقایسه میانگین ها با توجه به نوع فرضیه ها استفاده شد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد که متغیرهای روز برگزاری کلاس، زمان برگزاری آزمون، سطح تحصیلات استاد، نحوه همکاری استاد، جنسیت استاد، سن استاد و نمره ارزیابی استاد توسط دانشجویان دارای رابطه معنی دار با موفقیت تحصیلی دانشجویان هستند. همچنین بین موفقیت تحصیلی با متغیرهای زمان برگزاری کلاس، رشته تحصیلی استاد، نیمسال های برگزاری کلاس و جمعیت کلاس رابطه معنی داری مشاهده نگردید.
In this paper, an attempt has been made to study the relationship between educational variables and educational success of Accounting students. The results have been used to identify and rank the factors. In this study, the average class score was used as a proxy for assessing achievement. For this purpose, the obtained data related to 368 classes for the two semesters in the academic year of 91-92 were collected. Then, to test the hypotheses, Pearson correlation and regression analysis of variance as well as t-tests for comparison of means depending on assumptions were used. The results of the study indicated that the variables such as the day of classes, test time, education level of teacher, type of teacher cooperation, teacher sex, teacher age and student evaluation of teacher have a significant relationship with student success. On the other hand, there is no significance relationship between academic achievement and variables such as time of classes, field of study of the teacher, first/second semester and class population.