مقایسه سبک های مدیریت مدارس دولتی با مدارس غیر دولتی شهرستان شهریار
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشی
کلید واژه: مدیریت, سبک های مدیریت, مدارس دولتی, مدارس غیر دولتی, سبک آمرانه خیرخواهانه, سبک مشارکتی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر تحت عنوان مقایسه سبک های مدیریت مدارس دولتی با مدارس غیر دولتی شهرستان شهریار با نظرسنجی معلمان انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه معلمان شاغل در مدارس دولتی و غیر دولتی شهرستان شهریار به تعداد 5842 نفر بود. روش نمونه گیری این پژوهش از نوع تصادفی ساده است. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته 5 گزینه ای شامل 32 سوال بسته پاسخ است. ضریب پایایی پرسش نامه از طریق آلفای کرانباخ 81% تعیین گردیده. دراین پژوهش برای تجزیه و تحلیل یافته ها از روش آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد و نتایج نشان داد : 1- بین آرای معلمان زن و مرد مدارس دولتی و غیر دولتی درباره سبک آمرانه خیر خواهانه مدیران تفاوت معنی دار وجود دارد؛ بدین معنی که مدیران زن و مرد مدارس غیر دولتی آمرانه خیر خواهانه تر از مدیران زن و مرد مدارس دولتی می باشند. 2- بین آرای معلمان زن و مرد مدارس دولتی و غیر دولتی درباره سبک مشارکتی مدیران تفاوت معنی دار وجود دارد؛ بدین معنی که مدیران زن و مرد مدارس غیر دولتی مشارکتی تر از مدیران زن و مرد مدارس دولتی می باشند.
The purpose of the study was to compare the management styles of government and nongovernment schools located in the town of Shariyar. The population of the study consisted of 5842 teachers; all who were busy working in the government and nongovernment schools as teaching staff. The method of sampling was simple random sampling. The research tool was a researcher-made multiple-choice questionnaire with five options to be chosen from and 32 items. The reliability of the tool which was measured using Cronbach’s Alpha method proved to be 0.81. In order to analyze the gathered data, the methods descriptive and inferential statistics were used and the results showed that: 1) there is a meaningful difference between the imperious and benevolent styles of management in government and nongovernment schools from the teachers’ point of view. In other words, the managers’ style of both genders in nongovernment schools are more imperious, and benevolent than their colleagues in government schools; 2) there is a meaningful difference between the managers’ style of participation in government and nongovernment schools from the teachers’ point of view. In other words, managers of both genders in nongovernment schools have a more participatory management style than their colleagues in government schools.
- بیات، محسن. (1380). مقایسه سبک های رهبری مدیران مدارس دولتی و غیر انتفاعی و تاثیر آن بر موفقیت شغلی آنها در شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.
- کاظمی کامیاب، مریم.(1374). مقایسه آگاهی مدیران دبیرستان های دخترانه دولتی یا غیر انتفاعی از وظایف مدیریت آموزش و مقایسه عملکرد مدیریتی آن ها از دیدگاه دبیران در شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت معلم.
- عبدلله پور، بیت الله. (1371). بررسی سبک مدیریت در دبیرستان های پسرانه در پنج منطقه آموزش پرورش شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده علوم تربیتی دانشگاه تهران.
- صالحی، محمد.(1374). رابطه ویژگی های شخصیتی مدیران با سبک های مدیریت آموزشی در دبیرستان های شهرستان ساری. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن.
- علاقه بند، علی. (1381). مبانی نظری و اصول مدیریت آموزشی. تهران : نشر روان.
- فرشاد، مهدی .(1362). رابطه نگرش سیستمی. انتشارات امیرکبیر .
- نجات، موسی. (1375). بررسی و مقایسه شیوه های مدیریت مدارس غیر انتفاعی و مدارس دولتی در مقطع راهنمایی پسرانه شهری استان مرکزی با عطف توجه به شاخص IPC. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن.
- نوریان، محمد. (1372). مقایسه دیدگاه مدیران، معلمان و اولیای دانش آموزان مدارس غیر انتفاعی با مدارس دولتی نسبت به عملکرد آن مدارس در شهرستان اسلامشهر. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی.
- هنسن، مارک. (1372). مدیریت آموزشی و رفتار سازمانی (ترجمه محمد علی نائلی). اهواز: انتشارات دانشگاه شهید چمران.
- Byrd, R. R. (2002). University of Louisvilcenentucky, Exploring internet survey techniques: A study of personal values leader ship style congruence. <http://proquest.umi.com/p4dweb>.
- Carpenter, B. (1996). university of Laverne California, conflict management style of high school principals compared to high school football coaches. (http://proquest.umi.com/pqdweb).
- Davis, D. J. (2002). United States sports Academy Alabama, Art analysis of the perceived leaders ship style and level of satisfaction of selected junior college athletic directions and head coaches. (http://proquest.umi.com/padweb).
- Eidson, J. P. (2003). Capella UniversityMinnesota, Agender comparison of conflict management style preferences with in the space exploration industry :Assertiveness verses codperativeness. <http://proquest.umi.com/pqdweb>.
- Harper, C. E. (2004). North CarolinaStateUniversity,
The conflict management style, strength of conflict management self-efficiency. <http://proquest.umi.com/p4dweb>.
- Henniger, J. W. (1980). Peabody college for: teachers of Vanderbilt university – Tennessee, A research study of the relationship between the perceived management publice school administers and their perceived receptivity to change. <http://proquest.umi.com/pqdweb>.
- Park, J. E. P. (1986). University of North Carolina at Greensboro. Comparisons of decision – making styles of florida community and junior college department chairpersons and division directors (Male/ Female. Leadershipe. Physical Education, management).
<http: // proquestumi.com/pqdweb>.