بررسی میزان اضطراب اینترنتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد رودهن در فرایند جستجوی اطلاعات
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشی
کلید واژه: اضطراب اینترنتی, جستجوی اطلاعات, دانشجویان تحصیلات تکمیلی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف بررسی اضطراب اینترنت در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد رودهن روی گروه نمونه ای به حجم 384 نفر که با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبی انتخاب شدند و از طریق پرسشنامه اجرا شده است. از این تعداد 300 پرسشنامه قابل استفاده دریافت شد و مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که 82 درصد پاسخگویان پایین تر از حد متوسط (نمره 3) دچار اضطراب اینترنتی بودند. درکل نتایج تفاوت معنا داری را بین میانگین نمرات اضطراب اینترنتی جامعه مورد مطالعه و نمره متوسط اضطراب اینترنتی (نمره3) نشان داد (.../.=p:4./12-t=) و مشخص شد که اضطراب آن ها در جامعه از سطح متوسط پایین تر بود. همچنین بین میانگین نمرات اضطراب اینترنتی دانشجویان مرد و زن و نیز بین نمرات اضطراب اینترنتی دانشجویان گروه های مختلف تحصیلی مورد مطالعه تفاوت معنا داری یافته نشد. (5./.<p). درمجموع، به نظر میرسد ارتقای میزان سواد اطلاعاتی، سواد رایانه ای و آشنایی افراد با اینترنت درکاهش اضطراب اینترنتی آن ها موثر باشد.
The purpose of this research was to survey the degree of internet anxiety among M.A. students of Islamic Azad University, Roudehen Branch. The research sample consisted of 384 students who were selected by relative random classified sampling. From this sample, 300 questionnaires were received and analyzed. The results showed that 80 percent of respondents were lower than the average score (3) which showed the existence of "internet anxiety". On the whole, the results showed the significant difference between the mean of internet anxiety scores among samples which were tested and the mean of internet anxiety score (3). (t=-12.4: p<0.001) and it is found that their anxiety was lower than the average. Also, there was no significant difference between the means of "internet anxiety" of male and female students and there was no significant difference among the means of obtained "internet anxiety" of different groups of students (p>0.05). Finally, it seems that the level of computer literacy and IT knowledge of people are effective in the reduction of their own internet anxiety.